[WN] zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 10:13

ik ben een beetje aan het kijken voor een aardig westernzadel voor recreatief gebruik ( ritje in bos 1 x per week uurtje of twee ) Nou heb ik een aardig zadel gezien maar ik weet dus niet of dat gaat passen. Ik heb de man gevraagd om de breedte te meten tussen de concho's en hij mailt terug dat dat 22 cm is. Hebben we het hier dan over een Full quarter of Semi quarter ? Het zou op een niet extreem brede haflinger moeten passen. Volgens mij heb ik nu boommaat 33 34 vzh zadel.
Alvast bedankt

Nevada

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:39

TIP: Ga ALTIJD voor een goed merkzadel!! En laat je niet afschepen met een "merkloos" geval!

Laat je ook ALTIJD goed voorlichten door een goede zadelpasser (Evelien van Eurohorse zit redelijk dicht bij jou in de buurt) en wees bereid om wat langer door te sparen voor een kwaliteits-zadel met een GOEDE pasvorm!
Van een foto af kan niemand zien of een zadel gaat passen of niet en ook aan alleen de breedte tussen de concho's is niet genoeg.
Het passen van een westernzadel steekt zeer nauw en kan alleen gedaan worden door iemand met VEEL ervaring hierin.
Veel succes en wijsheid toegewenst! :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:52

Wat Nevada al schrijft.
Een westernzadel heeft geen kussens zoals een engels zadel wel heeft. En een boom in zon zadel kan zoveel verschillen hebben dat het aanmeten heel precies gedaan moet worden. Het is dus niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid cm tussen de concho's. Maar ook van de flair, de rock, de hoek van de panels enz enz. het gegeven zoveel cm tussen de concho's zegt dus 0,0
En nog groter probleem, wat merk A als full Quarter aanmerkt, kan voor merk B wel een semi boom zijn. De verschillende merken hanteren dus ook hun eigen maatvoeringen. En die komen NIET met de andere merken overeen.

Bij zo weinig kennis van het passen van een westernzadel adviseer ik dan ook altijd laat een goede zadelpasser komen. Kost je mss een ietsje meer bij aankoop. Maar het scheelt je achteraf een hoop DA en fysiokosten vanwege schade van een niet passend zadel.
En ga aub niet voor zon goedkoop ding (in het kader van ik gebruik em toch maar 1 keer per week). In het onderschrift van DubbelDun vind je een link naar hoe die dingen in elkaar zitten (wat al meer dan om te huilen is) ze pasvorm van dat soort zadels is meer dan slecht te noemen en kan heel veel schade aan je paard toebrengen. Al is het gebruik maar 1 keer per week.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:21

Yep, ben al op site van country mill geweest ( ivm inruil zadel ) maar ga zeker even bij Eurohorse kijken.
Thnx

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:56

Heb eurohorse mevrouw gesproken en raad me aan om pas als pony uitgegroeid is een zadel aan te meten Dat is over anderhalf jaar dus. Vergeten te vragen maar kan ik eventueel tot mijn paardje is uitgegroeid even op een BF arizona gaan rijden. Heb een nieuwe gezien dus met VPS. Ik rijd recreatief en zit niet uren in het zadel. Zou naast mennen toch af en toe wel eens willen rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:51

Kan prima, zijn keurige zadels. Wel een andere zit en balans, iets wat de een heerlijk en de ander afschuwelijk vind. Kwestie van uitproberen dus.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:24

Nevada schreef:
TIP: Ga ALTIJD voor een goed merkzadel!! En laat je niet afschepen met een "merkloos" geval!

Laat je ook ALTIJD goed voorlichten door een goede zadelpasser (Evelien van Eurohorse zit redelijk dicht bij jou in de buurt) en wees bereid om wat langer door te sparen voor een kwaliteits-zadel met een GOEDE pasvorm!
Van een foto af kan niemand zien of een zadel gaat passen of niet en ook aan alleen de breedte tussen de concho's is niet genoeg.
Het passen van een westernzadel steekt zeer nauw en kan alleen gedaan worden door iemand met VEEL ervaring hierin.
Veel succes en wijsheid toegewenst! :)

Haha dat hoeft niet altijd hoor.
Evelien van Eurohorse is met haar vrachtwagen bij mij geweest, en er was er maar een in haar hele kar, die volmaakt op mijn quarter pastte.
Laat dat nou net een lelijk [u]merkloos[/u] ding zijn, waar niet eens een ring voor de singel aan zit. De rug van mijn paard gaat ten allen tijde voor mijn eigen comofort, dus mij boeit het niks.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:13

@PowerReiner: Dan heb je blijkbaar heel erg veel mazzel gehad... :D
Óf je hebt een Custom Made gekocht waarop geen merk staat en wat toevallig wel heel goede kwaliteit is.
Kan me namelijk niet voorstellen dan Evelien jou een merkloos "Zadelmarkt-geval" verkoopt...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:46

Nevada schreef:
@PowerReiner: Dan heb je blijkbaar heel erg veel mazzel gehad... :D
Óf je hebt een Custom Made gekocht waarop geen merk staat en wat toevallig wel heel goede kwaliteit is.
Kan me namelijk niet voorstellen dan Evelien jou een merkloos "Zadelmarkt-geval" verkoopt...

Zou kunnen inderdaad. Prijs was ongeveer hetzelfde als een 2e hands Equiflex of Crates dus zou kunnen dat je gelijk hebt.
Wat ik alleen wel raar vind is dat een custom made zadel dan geen ring voor de singel heeft.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:54

waar zit de singel dan aan vast ? Bij Bobs heb je ook modellen waar de singel door het leer zit, niks minderwaardigs aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:03

Bedoeld PowerReiner niet de keeper waar je het overschot aan singelriem doorhaalt ?? Hier staat vaak de naam van een zadel op en als dat er af is heb je ineens een merkloos zadel ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:07

|o Sorry, stomme ik, ik bedoel geen ring haha.
Aan de rechterkant van het zadel zit een stuk leer normaal, waar de singel aan vastgemaakt wordt als hij niet op het paard ligt. Dat stuk leer bedoel ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:17

De Keeper dus :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:10

Het ontbreken van de keeper heeft geen invloed op de kwaliteit van het zadel :)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:17

DubbelDun schreef:
De Keeper dus :D

Als de keeper het stukje leer is waar de merknaam op staat en je het overschot van je singel door heen haalt, is dit niet wat Powerreiner bedoeld. Die heeft het over het stukje leer aan de andere zijde, de rechterkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:54

Die wordt Cinchholder genoemd. Alhoewel beide ook wel eens omgewisseld worden, of allebei keepers genoemd :D

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:17

DubbelDun schreef:
Die wordt Cinchholder genoemd. Alhoewel beide ook wel eens omgewisseld worden, of allebei keepers genoemd :D

Ok, nu weet ik dus hoe ze allebei heten :D Klinkt logisch