[WN] Boomloos westernzadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Boomloos westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:16

Ga toch voorzichtig aan rondkijken voor een boomloos westernzadel vanwege het gewicht. Barefoot gaat het niet worden vanwege de brede zit en dat is voor de lange buitenritten geen succes. Dus moet wel een zadel met een smalle zit zijn. Bob marshall vind ik lelijke zadels.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de freeform/freemax westernzadel. En waar ik eventueel een testzadel zou kunnen aanvragen.

Betreffende lengte kan ik echt max. 62 cm kwijt.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:08

Ik heb een freemax western show. Als eerste begonnen met een barefoot arizona, maar vond deze te "slap" voor het inrijden van mijn jongste paard. De freemax is een stuk stugger, maar wel een stukje zwaarder. Hij bevalt super. Alhoewel ik nog niet zoveel heb kunnen rijden als ik had gewild. Vanwege een zeer hardnekkige hoefzweer.. :(
De freemax short is 61 cm en zou op jouw paard moeten passen.
Hier in Nederland zou ik niet weten wie een testzadel heeft. Misschien dat je bij iemand een zadel mag uitproberen?

Marcella

Re: Boomloos westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 00:11

Maar zit de freemax smaller dan de barefoot arizona.

Maar neem aan de de freemax lichter is dan de equiflex die ik heb en zo'n 14-16 kg weegt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:28

Er zijn nog meer soorten boomloos op de markt dan alleen de Freemax ;) Waar overigens de berichten toch wisselend over zijn. De Debra Sibley is boomloos en geeft toch wel een zadelgevoel. En Circle Y heeft ook een boomloos model, en ook die heeft veel zadelgevoel. Zitten dus beide fijn smal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 00:39

Kijk dat wilde ik ook graag weten, maar zeker geen mogelijkheid tot testzadels daarvan. Weet je hiervan eventueel een website waar ik op kan kijken.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 07:42

De freemax heeft dezelfde zit als een boomzadel. Zelf had ik dubbele inlages onder mijn barefoot en dus geen brede zit. Bij de freemax heb ik nooit het idee gehad van een brede zit. Het is, denk ik, toch een kwestie van uitproberen. Het gewicht van de freemax ligt tussen de 10 en de 12 kg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:46

Marcella schreef:
Kijk dat wilde ik ook graag weten, maar zeker geen mogelijkheid tot testzadels daarvan. Weet je hiervan eventueel een website waar ik op kan kijken.

Nope geen testzadels van die 2. Van de DS zijn er maar een paar in Europa en van de Circle Y zover ik weet maar 1 (die logeert op het moment in Groningen) :D Beide zijn USA made zadels en van geen van beide is er een vertegenwoordiger in Europa.

Sites:
DS http://panthercanyonsaddlery.com/
CY http://www.jbnsaddles.com/brochure.shtml

Vanuit Duitsland is er ook nog de Startrekk van Deuber http://www.deuber.de/index.php/startrekk/sattelkatalog
En het merk Colorado die ook via Dld te bestellen is. http://www.colorado-saddlery.com/BAUMLO ... L:::3.html
Deze 2 werken met met klitteband verstelbare kussens. Deze 2 heb ik wel al irl gezien en bepotelt maar er niet op gezeten of gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:37

Ik heb een startrekk western gehad. Kortere zadels dan de shorty ga je niet vinden in het westernsegment. Zelf heb ik de kussens er niet onder gebruikt maar er een extra zware pad onder gegooid. De zit is vergeleken met een barefoot smal en heeft ook meer vorm. Het gewicht zit onder de 10kg inclusief beugels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:59

Jammer dat er geen testzadels van zijn en durf eigenlijk ook niet gok aan om zo iets even te bestellen. Baas die veel eisend is en brede fjordenrug waar niet alles op past, maar gelukkig geen korte fjordenrug. Startrekk zijn ook mooie zadels.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:11

Je mag mijn Startrekk wel uit komen proberen, je hoeft er alleen maar een eindje voor te tuffen :D

Die is ook soort van te koop btw

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:07

Van de startrekk waren eerder wel testzadels, maar dat is al weer een jaar of 6 geleden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:27

Grinnik Annienke kan ze ook gelijk hier langskomen. De DS is wel hier maar dan regel ik wel dat de CY ook even weer hier is :') De Startrekk van Annienke gaat vast wel passen op een Fjord :j

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:34

Maken we er weer een gezellig daggie van :j

Gaat vast wel passen op een Fjord idd. Heb de een-na-breedste en breedste kopmaat. De breedste had ik alleen eind van de zomer in het zadel wanneer meneer iets teveel gras had gezien :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:38

Annienke schreef:
Je mag mijn Startrekk wel uit komen proberen, je hoeft er alleen maar een eindje voor te tuffen :D

Die is ook soort van te koop btw

Bedankt voor je aanbod, maar een beetje te ver weg helaas.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:09

Ik heb een testzadel van de Startrekk Commander en van de Commander shorty. Op mijn site vind je meer informatie hierover www.equimaro.nl

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:56

Ik heb de barefoot missoula nut. Heerlijk zadel :) en ik heb eigenlijk geen last van dat ik te breed zit.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:58

Ik wilde ook al beginnen over de Startrekk (Shorty), die bevalt mij erg goed en ik kan er echt uren op zitten, lage buitenritten, heerlijk. Ook ik woon jammer genoeg ver weg van je.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:37

set_elkol schreef:
Ik wilde ook al beginnen over de Startrekk (Shorty), die bevalt mij erg goed en ik kan er echt uren op zitten, lage buitenritten, heerlijk. Ook ik woon jammer genoeg ver weg van je.

:D Mijn reactie is al overbodig zie ik :P
Maar idd de startrekk is een fijn zadel, heeft erg fijn op mijn aapje gelegen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:25

haha Rommulus, jouw oude zadel ja! Daar heb je na 5 uur zitten nog geen last van <3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:53

Even over de Debra Sibley; die is niet boomloos maar heeft een soort van " shell" die zich naar de paardenrug vormt, een heel ander concept dan boomloos dus. Dit zadel is vrij standaard qua pasvorm en daardoor eigenlijk alleen gechikt voor een standaard/ gemiddelde paardenrug; niet te breed, geen hoge schoft, niet te lang/ te kort, etc. Qua boommaat kan je denken aan een semi quarter/ 6 3/4 boom. Is je paard veel breder/ smaller dan dat dan zal de DS waarschijnlijk niet passen.
Voor wat ik gehoord heb was het wel de bedoeling om het zadel in meer maten te maken, maar of dat gebeurt ( is) weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:35

@Elcid: dan kun je een BM ook 'niet-boomloos' noemen. Die heeft ook een soort shell die zich naar de rug vormt ;)
Overigens was de DS (oude model) die ik gehad heb prima geschikt voor een hoge schoft/holle rug, maar misschien is het concept erg aangepast.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:19

set_elkol schreef:
haha Rommulus, jouw oude zadel ja! Daar heb je na 5 uur zitten nog geen last van <3

Ben nog steeds blij te lezen dat je er zo blij mee bent :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:24

Equiflex is ook niet echt boomloos, maar wel een heel fijn zadel. Helaas alleen aan de zware kant.

Ben dan ook echt op zoek naar een zadel wat zeker lichter is dan 10 kg. Hoe lichter hoe beter, want in de toekomst word het alleen maar moeilijker om op te zadelen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:39

ElCid schreef:
Even over de Debra Sibley; die is niet boomloos maar heeft een soort van " shell" die zich naar de paardenrug vormt, een heel ander concept dan boomloos dus. Dit zadel is vrij standaard qua pasvorm en daardoor eigenlijk alleen gechikt voor een standaard/ gemiddelde paardenrug; niet te breed, geen hoge schoft, niet te lang/ te kort, etc. Qua boommaat kan je denken aan een semi quarter/ 6 3/4 boom. Is je paard veel breder/ smaller dan dat dan zal de DS waarschijnlijk niet passen.
Voor wat ik gehoord heb was het wel de bedoeling om het zadel in meer maten te maken, maar of dat gebeurt ( is) weet ik niet.

Is niet meer zo ElCid. De DS is ondertussen al in 3 pommelmaten te krijgen. Waarbij er ook geen shell is, maar alleen maar lichte kunststof stroken die de pommel en cantle verbinden. En standaard is hij ook al niet meer, je kan een DS in elke uitvoering krijgen die je nodig bent. Mac heeft net 1 laten maken voor 1 van haar paarden. Die had wel een semi boom nodig maar met meer flair oid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:09

Dus de ontwikkeling om het zadel in meerdere maten te maken is doorgezet, goede zaak. Ik loop achter op de feiten, dat is duidelijk :o
Echt "boomloos" is het dus niet, maar het is niet vergelijkbaar met een "echte" boom ,waar ik overigens nog steeds voorstander van ben. Heb nu 3 "boomzadels" , hand/ custom made van een gerenommeerde zadelmaker ;) en wil niets anders al zou ik een DS wel eens willen proberen.