[WN] Wat is beter?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Wat is beter?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:47

Ik weet niet als het hier goed staat omdat het om westernzadels gaat.
Maar wat is beter een western zadel met houten boom of een met een kunsttof boom?
Wil namelijk westernzadel aanschaffen maar weet nog niet goed waar ik na moet kijkenom te beginnen bij wat voor een boom beter is voor een paardenrug.
Wie kan me daarin helpen??

Gr

idefix4

Re: Wat is beter?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:49

Een goede zadelverkoper kan je dat wel uitleggen. De 1 roept over hout, de ander over kunststof. Beiden hebben hun voors en tegens. 't Is aan jou om een beeld te vormen. Jammer genoeg kan je paard je niet vertellen wat fijner is.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:53

probleem is, ben nog niet bekend in western wereldtje en daarbij hier in de buurt is niks van western te vinden helaas en zadelverkoper is al helemaal ver te zoeken in de buurt haha
Heb het idee dat houtenboom erg stug is? en hard op de rug ligt... en kunsttof wat flexibel maar weet niet wat dan juist is bij een western zadel...

Helaas kan paard niet praten,.. was maar waar :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:04

Mijn zus is vrij actief in dat wereldje. Maar die bokt niet. Die doet alleen aan facebook. Als je me een pb stuurt, stuur ik het door. Ze verkoopt geen zadels, ow jawel, die van haar zelf.. hihi, maar dan kan ze je uitleggen, waarom zij heeft gekozen voor haar zadel toen. Mss helpt het je om een keuze te maken.

In de 'Engelse' zadels zitten bijvoorbeeld zowel kunststof als houten bomen. Die met kunststof hebben soms het probleem dat ze niet symmetrisch zijn. Dan is de mal niet helemaal goed gelegd. Of het kunststof is net peperkoek. Om die reden preferreer ik daarin een houten boom, omdat dat nog echt met de hand wordt gecontroleerd. Maar als ik ze ter reparatie heb, dan maakt het echt niet uit of het nou kunststof is of hout. Kieffer heeft bijvoorbeeld al heel lang kunststof bomen en dat is toch een erg bekend en geliefd zadel. Als het niet goed past, kan het allebei breken.

Kunststof is vaak net zo stug zijn als hout. Persoonlijk ervaar ik de vering vooral in wat er onder de boom ligt. Meestal ligt er ook nog een dikke laag onder. Dus de boom ligt niet direct op je paard. Daar heeft je paard weinig mee van doen. Als de boom te lang is, kan ie zijn lendenen bezeren en als de pommel (boombeugel) te smal is, knelt ie op zijn schoft. Meer voelt ie er normaalgesproken niet van.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:19

Als je kijkt naar de eigenschappen van de twee kijkt blijkt dat hout werkt en buigt dat is bij kunstof alleen mogelijk als je inboet aan kracht wat bij hout van nature aanwezig is. Maar ligt ook aan het soort hout. Alleen een composiet matriaal kan beide op kunstof gebied. Dus voor allebei ligt het aan de samestelling of de een beter is als de ander.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:25

Tot nu toe heeft hout meer zijn voordelen zie ik...
Ben beetje op internet aan het kijken voor meer info, alleen word er zo veel gezegd :P

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:34

HAR -> WN-TR

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:40

Als ik jou was zou ik me eerder bezighouden met het vinden van een goed passer en die eenzadel laten passen dan echt al bomen gaan uitkiezen. Zadels passen is bij wn zadels namelijk erg lastig en voor een niet expert eigenlijk niet te doen, heel anders dus dan bij engelse zadels.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:04

Een houten boom is veel zwaarden dan een kunststofboom. Vooral voor de dames kan dit al een reden zijn om te kiezen voor een kunststof boom.
Ik denk dat tegenwoordig idd het niet echt uitmaakt hout of kunststof, een goed en passend zadel hangt vooral af van de bouw van de boom (niet scheef of onregelmatig, passend voor je paard).

Het flexibele waar de TS het over heeft is meer over een equiflex boom. Dat is een kunststofboom dat ietsjes meegeeft met het paard. Sommige zweren erbij anderen vinden het maar niets, dus ja, de keuze is groot en dat maakt het nog moeilijker hé.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:07

Zowel in hout als in kunststof heb je goede en slechte kwaliteiten. Voordeel van kunststof is dat het lichter is, alhoewel er tussen een 'zware' kunststof boom en een lichtere houtsoort weinig verschil in gewicht zal zijn.
In een betere pasvorm zit er zeker geen voordeel.

@TS: zoek iets met een Steele boom er in, die heb je in hout én kunststof maar is iig geval van goede kwaliteit en heeft meerdere modellen qua pasvorm.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:22

jaja wil wel een 'goed' passend zadel ga geen zadel kopen van €100 ofzo hoor.
Wil het wel goed aanpakken, maar ik dacht er zit veel verschil in het soort boom wat erin zit.
Namelijk geen verstand van western zadels, zijn idd anders dan een normaal rijzadel.

Ik heb wel gelezen dat zo'n flexibele boom slecht kan zijn voor de rug in normale gangen omdat het paard en ruiten uit balans brengt omdat het zo mee geeft... alleen goed te gebruiken bij barrelrace
Maar ik zie hier dus verschillende soorten voorbij komen meer dan alleen hout en kunststof

Weet iemand dan een westernzadelpasser/maker in de buurt van venlo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:47

dynara schreef:
Ik heb wel gelezen dat zo'n flexibele boom slecht kan zijn voor de rug in normale gangen omdat het paard en ruiten uit balans brengt omdat het zo mee geeft... alleen goed te gebruiken bij barrelrace

Ik zou graag eens zien waar je die onzin gelezen hebt :)
Het flexen wat een 'flexibele' boom doet is zo weinig dat het over millimeters gaat, zeker geen centimeters :D
En als iets wat flexibel is de ruiter uit balans zou brengen dat moet niemand op een bewegend paard gaan zitten :+

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:07

http://www.westernzadel.com/

moet je klikken op "inhoud"
dan staat aan de linkerkant onder 'fenders (zweetbladen)'
'flexibele bomen'

daar heb ik beetje mijn informatie kunnen halen, maarja een webpagina is maar een wegpagina als je snap wat ik bedoel ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:33

De maker van deze site is ons welbekend en berucht ;) wat hij schrijft is niet onwaar, maar er mist wat nuance.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:11

bovengenoemde site schreef:
De bomen met flex tree’s zijn ook niet te gebruiken in het dagelijkse “cowboy” werk: de kunststof constructie is daartoe veel te zwak.“Niet ieder zadel met een horn, is een westernzadel”.
Het is ook nogal 'grof' om dit op je site te zetten en dan een boomlose BareFoot ernaast te zetten.
De maker denkt dat iedereen zit te wachten op een zadel waar je een stier aan kunt hangen en wat 50 jaar mee moet gaan.

@dynara: er zit veel kaf tussen het koren in westernzadel-land, maar er leiden meer wegen naar Rome dan die langs Venlo :D

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:36

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:18

M.i. is kunstof of hout niet per se beter dan de andere; hangt af van de kwaliteit van het materiaal en hangt af van wie de boom maakt.

Flexibele boom is misschien inderdaad niet zo geschikt om een stier aan te hangen, maar volgens mij zijn er geen werkende cowboys in NL ;). Een kennis heeft een flexibele boom en doet voornamelijk trailriding, hij vindt ze erg fijn en werkt goed voor hem, en het lijkt goed te werken voor de meeste type paarden hij rijdt.

Ook aan een kunstof boom (geen flex tree) kun je een stier 'aan hangen'. Toevallig hebben we hier een wade zadel met kunstofboom voor m'n schoonmoeder (lichter), en werkt prima, ook voor ranch roping. (Toch heb ik nog steeds de voorkeur voor hout, niet echt een specifieke reden voor, maar meer omdat ik weet dat die op lange termijn het nog steeds goed doen.)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:37

Ik wil er ook geen stier aan hangen hahah is niet de bedoeling :=
Wil gewoon recreatief mee beginnen