[WN] Body protector gebruiken bij westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Body protector gebruiken bij westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 20:39

Mijn man heeft in het verleden een paar rijlessen gehad en vond dat fantastisch. Hij is destijds ivm knie en rug klachten gestopt. Nu blijkt hij behoorlijk slijtage in zijn wervelkolom te hebben waardoor hij erg makkelijk wat kan breken, paardrijden is hem afgeraden.
Maar je raad al, hij wil toch weer gaan rijden. Het liefst dan met wat extra bescherming, een body protector zou zijn rug kunnen beschermen maar gaat dit wel in een wn zadel? De rugpanden lijken mij vanaf fotos erg lang. Volgens mij gaat dat botsen en kun je niet meer lekker bewegen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Eventuele merken die beter zijn in dit opzicht?

kruimellover

Re: Body protector gebruiken bij westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:40

Mijn moeder rijdt sinds een paar dagen met mijn bodyprotector op een westernzadel vanwege krachtsverlies door een spierziekte. Ze zegt zelf dat dit goed gaat.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:41

Moest je geen oplossing vinden kan ik je wel wat adressen bezorgen. Bij ons in de rodeo worden ze gebruikt, die zijn korter vanachter. Wel allemaal uit Amerika. Maar misschien zijn er makkelijkere oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:45

Je zou in een redelijk plat westernzadel wel eens veel minder problemen met de achterkant van een BP kunnen hebben dan met de achterkant van een dressuurzadel met diepe zit...

Maar is een hit-airvest niet veel comfortabeler?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:46

Ik dacht dat die van hows racesafe je de achterkant kant dat over je stuitje zit kan omklappen. Maar persoonlijk lijkt het mij niet verstandig aangezien het toch nog een stukje rug is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:50

Ik zie dat je in het noorden zit. Ik meende op bokt al eens gelezen te hebben dat Harrie v/d bosch BP's ook kan in korten. Dus bijv. de onderste flap er af halen. Kan me voorstellen dat het op die manier fijner zit in een westernzadel. :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:52

Ik betwijfel dan of het wel veilig is. Aangezien net als ik hierboven schreef je stuitje en stukje onderrug onbeschermd is.
Ik rijd in een diepe zit dressuurzadel en moet zeggen dat ik niet veel last heb als ik mijn bp om heb

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:54

Rina heeft er 1 die niet zo lang is. Neem aan dat zezich nogwel meld ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:45

Misschien kun je beter een kombinatie van ingekorte bodyprotector én een HIT-airvest (met stuitbescherming) nemen. Het lijkt dubbelop, maar in dit specifieke geval zou ik voor extra zekerheid gaan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:42

Op onze stal zijn er verschillende leskinderen die ermee rijden.
Dat zijn wel de korte modellen.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:07

volgens mij kan dat wel gewoon, en misschien heb je speciale bodyprotectors voor western rijden???

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:19

Bedankt voor alle reacties!
We gaan ze ook even samen doornemen.
Dat air vest kende ik niet en ziet er zeer interessant uit!. Ik denk richting de combi bp met airvest. Kost een paar centen maar in dit geval is max bescherming wel heel verstandig. Nu nog even afwachten wat manlief wil.

Nogmaals mijn dank!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:02

@troi: goede beslissing. BP geeft gewoon altijd wat steun (schokken, opzijspringen etc), terwijl een Hit-Air voor vallen de val zal dempen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:44

Zie je nu weet ik weer wat ik gister vergat, en CC had me nog wel op je topic opmerkzaam gemaakt :+ (maar heeft me ook niet helpen herinneren toen jullie hier waren).

Ik heb idd een BP die korter is waardoor je er in een westernzadel geen last van hebt. Die is nergens ingekort (ook niet nodig) en zit erg aangenaam. Het is deze van Kramer

Grinnik, moei nog maar een keer op visite komen :D

Melissaamlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:30

Je hebt ook bodyproctetors met een soort ´blokjes.´ Die is niet zo lang, waardoor je geen last van het zadel zal hebben, maar met die word je minder in een strakke houding ´gedrukt.´ Wat wij veel zien is mensen die stijf gaan zitten, omdat ze geen bewegingsvrijheid meer hebben en als ze vallen niet kunnen rollen of de klap goed opvangen. Bij een bodyprotector met blokjes heb je meer bewegingsvrijheid en toch bescherming. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:23

Ik heb eind vorig jaar een hit-airvest aangeschaft na een ongelukkige landing met meerdere gebroken onderdelen als resultaat
Zit als een body-warmer, ik voel er niets van tijdens het rijden op mijn westernzadel
Kabeltje zit aan de knop van mijn western-zadel vast, als er 35 kilo druk op komt blaast hij op
In heb begin dacht ik " Als ie maar snel genoeg opblaast want zo groot zijn mijn westernpaarden niet..."
Maar een keer flink aan het kabeltje trekkend was het duidelijk dat ik binnen een tel een Michelin-vrouwtje was
Het is alleen in het begin even wat zoeken om het kabeltje op goede lengte af te stellen

Ik heb ook bodyprotectors gepast, maar ik voel me er persoonlijk erg in opgesloten en ik vind het hinderlijk bij bewegingen
Voordeel van een bodyprotector is wel dat je wel wat meer rugbescherming hebt als je met je paard onderuit zou gaan
Voordeel van de hit-air vind ik naast gebruiksgemak het feit dat je een goed nekkraag hebt en een betere heupbescherming

In eventing is er voorzover ik weet de eis een bodyprotector te dragen vanwege het mogelijke vallen met paard
Ik las dat er daar ruiters zijn die een hit-air over de bodyprotector dragen

Sinds eind vorig jaar is er ook een gemengde versie (protector + hit-air) op de markt
Op zich is er volgens mij wat betreft los en zelf combineren of gecombineerd geen wezenlijk verschil
Ik vind wat Dubbeldun schrijft niet zo gek met de kwetsbare rug die je beschrijft

De gewone hit-air is een bodywarmer met daarin verwerkt de luchtbanden die opblazen bij vallen
Je hebt ook een hit-air die meer richting alleen opblaasbare banden gaat waardoor hij makkelijker combineert met een body-protector

Ik kende twee westernruiters die heel tevreden waren/zijn over de hit-air
En die goede ervaring heeft bij mij de doorslag gegeven nadat ik een aantal body-protectors gepast had waarin ik me echt ongelukkig in voelde
Ik heb een lange versie hit-air en ik merk er minder van dan van mijn winterjas tijdens het rijden
Een vriendin van mij - ook westernruiter - heeft er inmiddels ook één en heeft de bodyprotector in de kast gehangen
Van een kennis van mij die bij de bereden politie werkt begrijp ik dat ze bij de politie inmiddels ook aangeschaft zijn omdat ze gemakkelijker te combineren bleken met al het overig materiaal wat er gedragen wordt

P.S. Het bovenstaande nog eens nalezend: ik heb geen aandelen in het produkt .... :+

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:31

Mijn dochter van 14 rijdt al jaren met een bp op een westernzadel. Heeft totaal geen problemen mee dat hij op de achterkant van het zadel komt.
Zij heeft een harry's horse. Nog zo'n "harde". Ik denk dat je vooral met rugproblemen wel veel baat kunt hebben bij een "hard" model!
Succes en laat nog eens weten of het allemaal gelukt is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:33

Even opmeten, de How's Racesafe en dan de short version. :)
Zitten heerlijk ook trouwens die dingen, heb je echt geen last van.
Ik heb fybromyalgie, comfort is toch wel erg belangrijk omdat het anders helemaal zeer doet.
Ik had dat ik mijn zadel telkens net raakte wat ik vervelend vond en heb de short version besteld.
Je hebt er drie zelfs daar meen ik, kort-standaard-lang.

Een airbagvest vind ik ook geen gek idee trouwens in deze situatie..
Een bodyprotector is ook niet alles, ik ken iemand die met bodyprotector toch haar rug brak.
Ze klapte meen ik vol op het hek, maar hoe erg had het geweest zonder? Waarschijnlijk veel erger.

Hier een matentabel, de short is bij maat medium 52 cm.
Ik heb ongeveer een maat 38 en pas goed in een Adult small.
http://www.canter-equipment.nl/vmchk/ho ... esafe.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:32

rina schreef:
Zie je nu weet ik weer wat ik gister vergat, en CC had me nog wel op je topic opmerkzaam gemaakt :+ (maar heeft me ook niet helpen herinneren toen jullie hier waren).

Ik heb idd een BP die korter is waardoor je er in een westernzadel geen last van hebt. Die is nergens ingekort (ook niet nodig) en zit erg aangenaam. Het is deze van Kramer

Dat is een mooie zeg! Maar heb jij een westernzadel met platte achterkant of een hoge achterkant? Want op zich vind ik deze nog best wel lang, maar er is wel natuurlijk optimale bescherming op die manier. Ik zit er nl ook aan te denken om een BP aan te schaffen omdat ik nog wel eens wat (natuurlijke) hindernissen mee wil pakken met mijn QH. Ik heb een Rocking R met een relatief hoge achterkant vergeleken met bijv. een Bob's dus ik weet niet of deze BP ook voor mijn zadel zou passen.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:11

Troi Ik heb dat lange stuk afgeknipt, omdat dat stuk steeds tegen de cantle kwam en de bodyprotector dan omhoog schiet.. en bv je kin of neus raakt ;) netjes creatief dicht genaaid en werkt super

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:06

Buckskey schreef:
rina schreef:

Dat is een mooie zeg! Maar heb jij een westernzadel met platte achterkant of een hoge achterkant? Want op zich vind ik deze nog best wel lang, maar er is wel natuurlijk optimale bescherming op die manier. Ik zit er nl ook aan te denken om een BP aan te schaffen omdat ik nog wel eens wat (natuurlijke) hindernissen mee wil pakken met mijn QH. Ik heb een Rocking R met een relatief hoge achterkant vergeleken met bijv. een Bob's dus ik weet niet of deze BP ook voor mijn zadel zou passen.

Heb ook geen Bob's :+ Rijd ermee op een Triple horn, maar net zo makkelijker een BM. Hij stoort niet op een zadel met een hogere achterkant ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:41

Ik heb, toen ik mijn paardje net zadelmak had, ook enkele keren met body protector op het zadel gezeten.. Geen succes wnat die achterkant van de body protector was lang waardoor ik elke keer bleef ''haken'' aan het zadel... Als je een iets korter model kan krijgen zal het geen probleem zijn denk ik..
Je heb tegenwoordig toch van die opblaas vesten? :o