[WN] Ervaringen Kerbl Western Saddle

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Ervaringen Kerbl Western Saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:32

Hallo :)

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit westernzadel van Kerbl hebben (gehad).
Ik ben op zoek naar een zadel voor maximaal € 350,- waarmee ik een paar keer per week mijn stevige gebouwde Haflinger kan rijden. Ik zoek dus geen dure, super kwalitatief zadel. Daar heb ik helaas geen geld voor. Ik rijd haar nu met een Kentaur Elektro dressuurzadel.
Of anders iets vergelijkbaars? :) Ik zoek sowieso bruin.
http://www.kerbl.com/catalog/ShowArtike ... &siteTyp=1

Alvast bedankt :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:49

Voor een wn zadel wordt veel leer gebruikt en een flinke boom, dit is als je fatsoenlijke kwaliteit wilt niet nieuw voor 350 euro te doen. Als een zadel dus wel voor die prijs wordt aangeboden mag je er vanuit gaan dat de kwaliteit slecht is. En dan heb ik het niet alleen maar over een zadel dat snel lelijk wordt (dat maakt op zich namelijk niet zo veel uit) maar ook over problemen met scheve bomen, fenders (beugelriemen) die afbreken, singelstoten die afbreken en spijkertjes die doorprikken naar de onderkant van het zadel. Zaken die dus zorgen dat het rijden zowel voor jou onveilig is als voor je pony onveilig is. Dat wil jij vast niet. Ik heb als tip toch wat door te sparen en een goede tweedehandse te kopen, die kun je voor ergens tussen de 600/800 bij zadelpassers aanschaffen (nieuwprijzen voor de b-zadels beginnen rond de 1000/1500 euro en voor de super kwaliteit zadels zoals je in je OP noemt rond de 2500/3000 euro voor een basismodel zonder upsmuk). Daarnaast, een westernzadel is knap lastig om te passen, oa door de grote boom die ook nog eens nauwelijks te voelen is voor iemand die daarin niet heeft doorgeleerd. Dus naast het feit dat de kwaliteit van dit zadel slecht is kun jij ook nog eens onmogelijk inschatten of het wel of niet past. Dat moet je door een expert laten doen als de rug van je paard je lief is.

MadelonSunny

Re: Ervaringen Kerbl Western Saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:56

Zo'n reactie had ik al verwacht :)
Ik had gehoopt dat er wat goede ervaringen zouden zijn met de goedkope zadels, ze zullen niet voor niks verkocht worden.
En het merk Piff? Daar las ik wel goede dingen over namelijk.
Anders moet ik deze droom laten varen voor de komende 5 jaar ben ik bang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:59

MadelonSunny schreef:
Zo'n reactie had ik al verwacht :)
Ik had gehoopt dat er wat goede ervaringen zouden zijn met de goedkope zadels, ze zullen niet voor niks verkocht worden.
En het merk Piff? Daar las ik wel goede dingen over namelijk.
Anders moet ik deze droom laten varen voor de komende 5 jaar ben ik bang.

Ze worden verkocht aan mensen die dit niet weten... Piff ken ik niet maar als het in dezelfde prijsklasse valt dan vrees ik het ergste. Je kan binnen je budget trouwens wel een nette boomloze aanschaffen in western look. Lijkt je dat niet wat?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:02

Nee is boven de € 400,- maar zal dan ook wel niet goed zijn :P
Aan die optie heb ik ook zitten denken. In ieder geval is western rijden met een dressuurzadel niet fijn dus ik moet sowieso iets anders hebben. Ik zou m'n dressuurzadel kunnen verkopen maar dat is zo'n fijn zadel. Wie weet koop ik ooit nog een dressuurpaard ofso :P
Heb je voorbeelden van boomloze zadels met western look?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:12

In jouw prijsklasse kun je bij de barefootjes kijken (de nep barefootjes zou ik niet zo snel doen daar hoor ik vaak klachten over).Daar is een uitgebreide website over.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:15

Die heb ik gevonden ja maar zal voor de meeste toch tweedehands moeten kijken.
Bedankt voor het meedenken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:25

@MadelonSunny : als je nog even door spaart dan heb je een redelijk budget voor een 2e hands merkzadel van veilige kwaliteit.
Zoals al eerder gezegd alles wat nieuw is en onder de 800 euro is prut. Kijk in mijn onderschrift voor wat je dan kunt verwachten.
Buiten de kwaliteit zijn ook de gebruikte bomen veel te smal voor steviger gebouwde paarden.
Bij merkzadels heb je verschillende maten bomen, al blijft het natuurlijk wel net geluk hebben om een goed passende te vinden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:59

Dit is troep en nog net te gebruiken als decoratie. Er bestaan wel nog merken die een redelijke prijs/kwaliteitverhouding hebben en niet te duur zijn. Bv Pool's of Garland oid, maar dan zit je ook al snel aan 6-800 euro.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:03

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik heb ervoor gekozen om voor een Barefoot zadel te gaan. Proberen tweedehands te krijgen en anders doorsparen voor een nieuwe.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:04

White Star bijvoorbeeld is een zadel met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Nieuw gaan de roundskirts voor zo'n 950 en tweedehands kun je die ook nog wel vinden. :)