[WN] western zadel gezocht voor groot paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fienus

western zadel gezocht voor groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:57

Hallo bokkers.
Voor mijn draver van 1.72 ben ik op zoek naar een goed passend westernzadel.
Ik ben er een tijd uitgeweest en pak het hele paarden gebeuren net weer op.
Ik heb een tijdje western gereden, en wil met deze rijstijl graag door met mijn draver. Om de rust en relaxtheid er in te krijgen. Maar waar kan ik een goed passend western zadel voor een redelijk groot paard vinden?
En waar moet ik op letten? Tips zijn welkom!

Revanches

Re: western zadel gezocht voor groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:37

RUI-->WN-TR

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:50

???

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:23

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met nevada@bokt, zij zit in jouw buurt en heeft vaak aardig wat tweedehands zadels op voorraad en pas-expertise.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:29

Flevo Horse Support in Zeewolde verkoopt gebruikte western (merk-)zadels inclusief een uitgebreid pasconsult. Ze passen met kale bomen om de meest nauwkeurige pasvorm te garanderen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:24

@FHS: van welke merken 2e hands zadels heb je de kale bomen liggen ????

@Fienus : neem eens kontakt op met Evelien van Eurohorse en verdiep je anders eens in boomloos.
Dravers willen niet altijd een makkelijke pasvorm hebben.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:30

Er staat nog een boomloos bob marshall zadel te koop op mp in 18 inch!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:37

18" ??? Dan mag TS wel aardig aan de maat zijn en ik weet niet of boomloos dan nog wel een optie is ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:56

Ja dat is indedaad wel zo ja 18 inch is wel mega groot :D

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 14:34

Heb gisteren een tweedehands western zadel bij divoza gehaald, ten eerste heb ik mn hele handen er aan open gehaald grr auw!!!
Ik heb wel contact gehad met degene die mij les gaf op een western manege en zij heeft me er door heen geloodst. Resultaat past: niet! Drukt op de schouders, en kon amper een hand onder de boom houden. Hij heeft ook zo`n enorme schoft. Is 18 inch met een western zadel het zelfde als bij een engels zadel? Ik ben niet extreem aan de maat haha, gewoon een normale kont. Ik wil ook een goed zadel en liet het liefst ook een aanmeten, maar dit gaat ernorm in de kosten lopen.. Ik ben weer helemaal van niets af aan begonnen met een paard dus ALLES moest nieuw.. heel veel geld voor een zadel is er dus niet meer.

Ik heb op MP ook wel een beetje rondgekeken maar daar heb ik niet echt iets gezien. Ik vraag me inmiddels af of een western zadel uberhaupt haalbaar is op een redelijk groot paard met enorme schoft..
grmbll!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:51

@fienus: het is best haalbaar, maar zeker in 2e hands moet je geluk hebben. Daarom zou boomloos (en zeker een Bob Marshall mét Peaked Pommel) een optie zijn. Maar 18" western is 20" engels en dat is behoorlijk aan de maat. Verder zag ik dat dit zadel van MP ook nog eens een dubbele skirts heeft dus extra lang (75 cm met deze seatmaat kan het maar zo zijn). Moet een flink paard zijn die dat op zijn rug kwijt kan.

Rij je normaal in een 18" engels, dan heb je 16" western nodig. Bij een 17" engels een 15" western.

2e hands moet je eigenlijk alleen aan beginnen als het een goed ingereden zadel betreft (niet haast nieuw) en als je iemand hebt die óf een meting kan doen met bijv. een PLIP of Carola-pad óf een andere goede meetmethode heeft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:53

En een barefoot boomloos westernzadel?Die zijn 2e hands vaak erg betaalbaar en dmv de juiste pommel en inlages is het aardig aan te passen..Een heel erg goedkoop western boomzadel is vaak niet de beste kwaliteit en is niet bevorderlijk voor de rug van je paard..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:49

Fienus schreef:
Ik heb op MP ook wel een beetje rondgekeken maar daar heb ik niet echt iets gezien. Ik vraag me inmiddels af of een western zadel uberhaupt haalbaar is op een redelijk groot paard met enorme schoft..
grmbll!!!

Fienus ja hoor zeker wel mogelijk, maar het zal niet zo makkelijk zijn. Tenminste niet kwa boomzadel. Mijn oudje (NRPS met een megaschoft tegenwoordig) past ook nog steeds een zadel. Maar dan wel een boomloze BM. En dan heb ik nog niet eens een peaked pommel erin ;)
Dus ook mijn advies, Evelien van Eurohorse. Of toch op zoek naar een BM.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:44

Eveline kan ik je ook aanraden. Zij heeft ook Europese merken zadels, die zijn mogelijk meer geschikt voor jouw paard.
Er is echt wel een geschikt zadel te vinden hoor :j

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:11

Ik ga helemaal mee met Rumpleteaser mee, Evelien van Eurohorse!