[WN] veiling westernzadels, kwaliteit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

veiling westernzadels, kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:18

ik ben op een veiling gestuit die enkele westernzadels liggen heeft.
er staat geen info op, wel van elk zadel 1 foto.
het zou voor mij te bestellen in totaal op 600 euro komen incl btw en vervoer, voor 3 zadels.
is het het risico nemen waard?(zou wss om door te verkopen zijn, mijn paarden zijn te breed voor standaard zadels)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

crazycactus

Re: veiling westernzadels, kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:33

Dit is troep!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:36

crazycactus, hoe zie je dat zo?? Ik heb me ook wel eens verdiept in goede/foute westernzadels maar bij deze weet ik het nog niet zo zeker, hoewel de absurd lage prijs alleen maar kan betekenen dat het geen zuivere koffie is wat mij betreft.
Ik zie alleen niet meteen iets fouts op de foto's?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:39

Na inmiddels al weer 21 jaar in de sport mee te lopen heb ik er wel een oog voor ontwikkeld. Neem alleen de beugels zelf.. Aan een goed westernzadel zitten nooit zulke beugels. Verder is bijv. De ringen van de rigging een goede graatmeter, de fenders enz enz. Kwaliteit zie je gewoon, en dat zijn deze zadels niet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:40

Geen verstand van westernzadels, maar de engelse zadels erachter zijn sowieso troep, verwacht dus niet veel van de kwaliteit.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:43

Het lijkt niet eens echt leer. Geel-wollen onderkant... Belooft niet veel goeds. En dat ze ze zo neerleggen doet pijn aan mijn ogen... %) .

(Geen idee of dat gele wol echt iets zegt, maar ik zie altijd goedkope/slechte zadels met geel wol. Duurdere/betere zadels hebben altijd wit wol.)

En een westernzadel dat je niet kunt passen moet je sowieso nooit kopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:47

Lindy dat is niet helemaal waar. mijn Billy Cook reinervan destijd 4750 gulden , (mijn oude) was geen troep.
De Bily Cook die ik wil verkopen( nieuew €1800), een trailzadel is beslist géén troep en mijn huidige zadel (€3000) is ook écht geen troep!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:08

kwa lage prijs, en ligging => dit is een faillessementenverkoop. het is eigenlijk een veiling, blijkbaar was dit een bouwbedrijf (wat die zadels daar doen, geen idee :D) die failliet gegaan is, alles wordt gewoon tegen opbod verkocht.

Van de rest heb ik absoluut geen verstand van westernzadels, rij zelf boomloos.
Bedoeling zou, mits ze passen (heb een instructeur die verstand heeft van zadels passen) ze eventueel zelf te gebruiken, en anders om ze door te verkopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:09

ik vind de onderste er eigenlijk wel nog redelijk uitzien, bij de bovenste had ik ook al vraagtekens aan het leer te zien, maar die onderste vind ik nog goed eruitzien?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:11

@duhelo deze zadels kun je beter ver uit de buurt van een paardenrug houden. Ze doen het leuk als barkruk. Ze zijn alle 3 van dezelfde fabriek, dus alle 3 net zo slecht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:12

hoe weet je dat ze uit dezelfde fabriek komen? (ik zie nergens een merk oid staan)
en ben ook benieuwd hoe de ringen bij een goed zadel er zouden moeten uitzien (ofja, de positie)

edit: het is een veiling van al het materiaal aanwezig in het bedrijf toen het failliet ging (is dus niet gezegd dat zij die zadels gemaakt hebben, zie de link van alles wat ze verkopen:
https://www.bva-auctions.com/auction/category/6588)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:16

Dan zou je 600 euro betalen voor een wilde gok (merkloos zadel waarbij de kwaliteit erg twijfelachtig is). Ik heb de indruk trouwens dat er erg weinig verschil zit tussen de 3 zadels, dus of die 3e nu beter is?
Daarnaast ligt de markt goed op zijn gat en de prijs ervan terug verdienen is twijfelachtig. Misschien een leuk gokje voor 300 incl. alles (dan krijg je desnoods nog wat terug als je ze als decoratiemateriaal kwijt kan), maar bij 600 maak je flink verlies.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:18

Bij de rest van de produkten staan grotendeels wel merken, met andere woorden daar hebben ze wel hun best op gedaan. Het feit dat hier geen merken bijstaan betekent vermoedelijk dat ze merkloos zijn en dat is bij wn zadels een slecht teken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:19

helaas, die 600 euro zal de minimumprijs zijn (die onderste staat nu aan 160, en een van die adere aan 95 en een aan 65, + 21% btw + 16 % veilingkosten, + 140 euro om te leveren = rond de 600 euro incl alles voor de drie.)
als het idd rond de 300 geweest was zou ik de gok durven nemen, 600 is al een behoorlijk bedrag, vandaar dat ik nog wat andere meningen wilde.
Hoop was zowiezo al niet erg hoog :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:22

Door de vorm van de boom, jockeys en zitting zie ik dat ze van de zelfde fabriek komen. Die zijn namelijk wat onconventioneel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:23

Ik ga met CC mee, het is troep. Dit verkoop Zadelmarkt ook en die wil je echt niet op je paard hebben.

Het leer is dun en geverfd (dus inferieure kwaliteit). De gullet is zo smal daar past alleen een welshje tussen (maar daar zijn ze te lang voor). Dus een normaal paard gaat hier echt niet onder passen.
Een slecht zadel herken je veelal aan de binnenkant van de beugels (donker suede ipv dezelfde kleur leer als de buitenkant). Ook de D voor de achtersingel hoort niet met een vetertje vast te zitten aan de bovenste skirt, maar tussen de skirts aan de boom vast te zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:25

okey, die laat ik dan lekker gaan, bedankt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:28

Nee wees verstandig en houdt je geld in je zak. Dit schreeuwt gewoon karton :+ Als in "die bodem is karton" uit de pizzareclame van jaren geleden :D Veel en veel te duur voor 200 euro per stuk. Voor dat geld en minder koop je diezelfde troep al op Ebay. Geen winst op te maken dus.
Er staan overigens wel vaker op BVA veilingen zadels en ook westernzadels. Ben ze al vaker daar tegengekomen en tis allemaal Billigschrott. En volgens mij combineren ze ook veilingen, ben ook wel eens dingen in 1 veiling tegengekomen die ik later in een andere ook weer zag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:35

troeperdetroep, zonder zadel rijden is in dit geval beter. Ik zou ze niet op mijn paard durven leggen ;)