Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
eponine schreef:Daar gaan we al, nog sneller dan verwacht..helaas. Maar zoals gezegd betreft het hier geen eigen paard, en aangezien ik een behoorlijk bedrag betaal voor het rijden, kan ik niet gaan investeren in een paard dat niet van mij is. Een beetje meedenken is gewenst, gelieve dus ook alleen te reageren als je kunt meedenken.
eponine schreef:Arthur gaf me de tip om een paar foto's te maken en te mailen, hij zegt dat hij aan de hand daarvan kan zien hoe het zadel ligt? In hoeverre kan dit?
eponine schreef:Wel, dat zadel wil ik niet wegdoen, het heeft voor mij een sentimentele waarde en zit geweldig lekker. Maar ik heb wel een crates en fabtron liggen dat ik evt in zou willen ruilen, maar, hoe zit en rijdt dat eigenlijk zo'n boomloos zadel? Is je zit vergelijkbaar met een gewoon Western zadel? Ik bedoel, daar sta ik wel voor open. Ik ga de eigenaar ook niet op kosten jagen, hij heeft nog meer paarden te onderhouden.. En wat ik me ook afvroeg, toen ik nog op de manege reed, met bullen van zadels voor je kont, die lagen op ieder paard, dus geen eigen zadels, en dat iedere dag, hoe kan dat dan?
. Zelf vind ik mijn Bob Marshall ideaal, het past op alle paardjes bij ons op stal en is licht zodat het prettig is met zadelmak maken. Bovendien mag je het op wedstrijd gewoon gebruiken. Al zou ik geen koe aan de knop vastbinden
Citaat:Een boomloos zadel voelt wel anders dan een ander westernzadel, ...
FHS schreef:Citaat:Een boomloos zadel voelt wel anders dan een ander westernzadel, ...
Het grote verschil is dat bij een boomzadel de druk van het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak wordt verdeeld, terwijl dit bij een boomloos zadel niet het geval is, want daar drukt jouw gewicht op de plaats waar je zit, wat meer druk per cm2 betekent. Dus minder comfortabel voor het paard.
Een passend (!) boomzadel is dus comfortabeler voor het paard, want je hebt minder druk per cm2. Belangrijke factor is dat je paard constant blijft qua conditie en bespiering!