[WN] Zadelkwestie..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Zadelkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:29

Hallo,

Ik heb een vraag over een zadel, en de ligging ervan, maar aub zonder hier een reltopic van te maken, ik ken ondertussen de bokt kuren...
Wanneer een zadel prima ligt bij het opzadelen, maar tijdens het rijden een paar cm naar achteren schuift, en tijdens het rijden regelmatig opzij schuift..wat kan dan dan de oorzaak zijn, en wat is eraan te doen.
Het betreft hier geen eigen paard, dus wil ik het ook niet hebben over het op maat laten maken, zadelmaker/ passer laten komen enzovoorts. Ik wil best nadenken over bv een buildup pad, omdat het paard in kwestie niet zoveel schouderbespiering heeft. Daarbij rijd ik hem maar 1 x per week, hooguit twee keer. Ik heb ook een borsttuig, wat los zit bij het opzadelen, maar als we drie rondjes gereden hebben, zit het strak!

Ik heb inmiddels vier zadels geprobeerd, maar het is bij zowel smallere, als bredere zadels. En dan heb ik het niet over zadelmarkt kwaliteit zadels, maar bv circle y, crates, Texas longhorn, enz. Het laatst genoemde zadel heb ik al 20 jaar, en al op verschillende paarden, naar volle tevredenheid, gebruikt.

Nogmaals, ik vraag om meningen en meedenken, geen veroordelingen..
Alvast bedankt!

eponine

Re: Zadelkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:31

Ik ga trouwens naar Arthurs met de sale, en overweeg daar een buildup pad aan te schaffen. Liever zou ik zoiets eerst proberen, dus mocht er iemand in de buurt 1 ter beschikking hebben..?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:37

Tja, voor het geld dat je voor een build up pad zou uitgeven ( op de gok ook nog want als het zadel te smal is vergroot je het probleem en heb je je geld weggegooid) heb je ook een passer aan huis die je haarfijn kan vertellen of het zadel past en als dat niet het geval is wat precies het aspect is waardoor het niet past.. Dan kun je altijd nog besluiten wat voor actie je onderneemt.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:40

Arthur gaf me de tip om een paar foto's te maken en te mailen, hij zegt dat hij aan de hand daarvan kan zien hoe het zadel ligt? In hoeverre kan dit?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:42

je kunt er wat mee zien, maar je kunt echt niet alles goed beoordelen vanaf de foto. als het om het passen van een zadel gaat zou ik er toch iemand voor laten komen. een slecht zadel is namelijk heel slecht voor de rug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:44

Tenzij hij rontgenogen heeft die ook door een foto kunnen kijken lijkt het me vrij onzinnig..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:11

eponine schreef:
dus wil ik het ook niet hebben over het op maat laten maken, zadelmaker/ passer laten komen enzovoorts.

nou, dan houdt het nog al snel op he.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:15

Daar gaan we al, nog sneller dan verwacht..helaas. Maar zoals gezegd betreft het hier geen eigen paard, en aangezien ik een behoorlijk bedrag betaal voor het rijden, kan ik niet gaan investeren in een paard dat niet van mij is. Een beetje meedenken is gewenst, gelieve dus ook alleen te reageren als je kunt meedenken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:15

je wilt met een pad een niet passend zadel pas maken.
dat gaat niet..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:16

hebben jullie geen boomloos zadel op de manege toevallig? dat past op bijna alle paarden, ook met moeilijke rug.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:19

ik zou als je al een flink bedrag moet betalen , zeker willen dat je met een goed zadel rij en er dus met de eigenaar over hebben om een passend zadel aan te schaffen ,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:19

eponine schreef:
Daar gaan we al, nog sneller dan verwacht..helaas. Maar zoals gezegd betreft het hier geen eigen paard, en aangezien ik een behoorlijk bedrag betaal voor het rijden, kan ik niet gaan investeren in een paard dat niet van mij is. Een beetje meedenken is gewenst, gelieve dus ook alleen te reageren als je kunt meedenken.

Je vraagt het onmogelijke ben ik bang. Ik denk dat je dat zelf ook al wel wist toen je het topic aanmaakte. De enige tip die ik zou kunnen bedenken zonder kosten is; ruil je 20 jaar oude zadel om voor een boomloos model; dan ben je voor altijd van de problemen af als je andermans paarden rijdt.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:21

Daar ben ik ook een beetje bang voor, ik zag dat er bij Arthurs een buildup pad in de aanbieding komt met de sale, en dat vond ik nog acceptabel. Maar ik vroeg me af, past een zadel echt niet als het een paar cm naar achteren schuift, of hebben jullie dit ook weleens? Bij het opzadelen ligt het wel goed nl.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:22

daar zou je toch echt een zadel maker voor moeten laten komen, dan weet je het zeker.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:24

Wel, dat zadel wil ik niet wegdoen, het heeft voor mij een sentimentele waarde en zit geweldig lekker. Maar ik heb wel een crates en fabtron liggen dat ik evt in zou willen ruilen, maar, hoe zit en rijdt dat eigenlijk zo'n boomloos zadel? Is je zit vergelijkbaar met een gewoon Western zadel? Ik bedoel, daar sta ik wel voor open. Ik ga de eigenaar ook niet op kosten jagen, hij heeft nog meer paarden te onderhouden.. En wat ik me ook afvroeg, toen ik nog op de manege reed, met bullen van zadels voor je kont, die lagen op ieder paard, dus geen eigen zadels, en dat iedere dag, hoe kan dat dan?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:25

een build up pad zal misschien een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar een ander zadel is denk ik beter..

Als ik jou was, dan kocht ik een beter passend tweedehands zadel. Het zadel blijft van jou, en als je stopt met rijden kan je het zadel (indien een goed merk) met niet al te veel verlies toch doorverkopen?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:26

eponine schreef:
Arthur gaf me de tip om een paar foto's te maken en te mailen, hij zegt dat hij aan de hand daarvan kan zien hoe het zadel ligt? In hoeverre kan dit?

Absoluut onmogelijk!
De pasvorm van en westernzadel is uitsluitend goed te beoordelen als je de kale boom op het paard kunt zien; de rest blijft gokken.

Caroline
Flevo Horse Support

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:26

die zadels passen ook zelden goed.. te veel geld, voor ieder paard een eigen zadel. ik vind boomloze zadels erg fijn, is wel even wennen ;) er zijn ook boomloze "westernachtige" zadels.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:27

Hoe verwacht je dat wij dat kunnen beoordelen? Daar hebben we toch geen basis voor? Ik ken in elk geval geen passend zadel dat zich gedraagd zoals jij dat omschrijft. Let wel mijn ruime ervaring omvat pakweg vier/6 paarden en evenveel zadels..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:28

nee, dan past het echt NIET!!!

Ik spreek uit ervaring, reed mijn eigen paard naar de donder omdat een luche zadelmaker vond dat het goed pastte.
Ding bleek gewoon een boommaat te groot......een beetje zadelpasser zou dat toch moeten weten.
Helemaal niet zo raar dat er een osteo bij kon komen uiteindelijk :(
Ook helemaal niet raar dat het dier niet meer normaal in galop kwam.
En nog minder raar dat er een tijdje overheen ging voor hij weer normaal kon bewegen.

dus ja, je kan zelf wel gaan zitten klooien maar er is geen pad die het voor je op gaat lossen hoor.
Ik had er een opblaasbare pad onder, de corrector.
Als dat zo goed helpen zou als je zou willen was mijn paard er niet stuk op gelopen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:30

Mag ik deze topic misschien ook even gebruiken om een vraag te stellen?

Ik heb een zadel, en begrijp dat deze niet past op mijn paard, maar ben ook benieuwd welke oorzaak dit kan hebben.

Ik rijd met een dikke vilten pad, en een crates reining zadel. Tijdens het rijden verschuift mijn zadel niet (of toch niet dat het mij opvalt), maar als ik mijn paard met zadel en pad aan de longeertouw zet, dan schuift mijn pad helemaal naar voren. Wilt dit dan zeggen dat het zadel te smal is? Of te breed?
Of dat mijn zadel niet voldoende aangesingeld is? Of..?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:32

eponine schreef:
Wel, dat zadel wil ik niet wegdoen, het heeft voor mij een sentimentele waarde en zit geweldig lekker. Maar ik heb wel een crates en fabtron liggen dat ik evt in zou willen ruilen, maar, hoe zit en rijdt dat eigenlijk zo'n boomloos zadel? Is je zit vergelijkbaar met een gewoon Western zadel? Ik bedoel, daar sta ik wel voor open. Ik ga de eigenaar ook niet op kosten jagen, hij heeft nog meer paarden te onderhouden.. En wat ik me ook afvroeg, toen ik nog op de manege reed, met bullen van zadels voor je kont, die lagen op ieder paard, dus geen eigen zadels, en dat iedere dag, hoe kan dat dan?

Een boomloos zadel voelt wel anders dan een ander westernzadel, maar het grote voordeel is dat het ook op paarden past die iets moeilijker gebouwd zijn. Als het paard dat je nu rijdt ook nog niet zo gespierd is op de schouders zou je anders over een jaar trouwens weer een ander zadel nodig hebben en dat is niet handig als het geld je niet op de rug groeit :) . Zelf vind ik mijn Bob Marshall ideaal, het past op alle paardjes bij ons op stal en is licht zodat het prettig is met zadelmak maken. Bovendien mag je het op wedstrijd gewoon gebruiken. Al zou ik geen koe aan de knop vastbinden :+

Als mensen zeggen dat een westernzadel op elk paard past hebben ze het mis, maar sommige mensen denken het echt. Misschien was dat op die manege ook zo? Als dat echter zo was had je geen zadels in verschillende maten. Maar het is wel waar dat veel quarters die op hetzelfde niveau in de reining bijvoorbeeld presteren vaak ongeveer dezelfde maat hebben; maar die zijn dan ook allemaal van hetzelfde ras, ongeveer even groot en even ver getraint.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:36

eponine schreef:
Een beetje meedenken is gewenst, gelieve dus ook alleen te reageren als je kunt meedenken.

Ik denk juist mee, de enige oplossing is namelijk iemand de er verstand van heeft bij te halen. En dan kan die je adviseren.
Er iemand bij halen betaal je heus niet de hoofdprijs voor.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:45

Citaat:
Een boomloos zadel voelt wel anders dan een ander westernzadel, ...

Het grote verschil is dat bij een boomzadel de druk van het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak wordt verdeeld, terwijl dit bij een boomloos zadel niet het geval is, want daar drukt jouw gewicht op de plaats waar je zit, wat meer druk per cm2 betekent. Dus minder comfortabel voor het paard.

Een passend (!) boomzadel is dus comfortabeler voor het paard, want je hebt minder druk per cm2. Belangrijke factor is dat je paard constant blijft qua conditie en bespiering!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:56

FHS schreef:
Citaat:
Een boomloos zadel voelt wel anders dan een ander westernzadel, ...

Het grote verschil is dat bij een boomzadel de druk van het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak wordt verdeeld, terwijl dit bij een boomloos zadel niet het geval is, want daar drukt jouw gewicht op de plaats waar je zit, wat meer druk per cm2 betekent. Dus minder comfortabel voor het paard.

Een passend (!) boomzadel is dus comfortabeler voor het paard, want je hebt minder druk per cm2. Belangrijke factor is dat je paard constant blijft qua conditie en bespiering!

Ik denk dat een boomloos zadel in elk geval comfortabeler is dan een niet passend boomzadel, en als je met een eigen zadel vaker andermans paarden rijdt... tja dan zou ik dus gaan voor een boomloos.

Bovendien heb je met jonge paarden (waar veel mensen die meerdere paarden tijden mee te maken hebben) altijd het probleem van opbouwende bespiering; en een westernzadel kun je niet opvullen dus je moet wat.

Overigens heb ik inmiddels zoveel paarden vooruit zien gaan met een boomloosje dat ik me serieus afvraag in hoeverre het oncomfortabeler is. Veel goede endurance ruiters rijden er ook mee, juist omdat het de prestaties ten goede beïnvloed. Als je 70 tot 160 kilometer moet afleggen zou je toch denken dat een zadel dat oncomfortabel is negatief zou uitwerken? Ik ben zelf geïnteresseerd geraakt in boomloos toen ik een cursus deed bij Yvonne van der Velde (meervoudig NL kampioen endurance). Die liet al haar cursisten juist op boomloos rijden omdat het haar paarden minder schaadde, ik geloof haar wel.