[WN] Gewicht westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Gewicht westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 08:16

Het viel me afgelopen week weer eens op hoe zwaar mijn westernzadel is. Met veiligheidsbbeugels die ook een paar kg extra wegen, begin ik het een haast ondoenlijk gewicht te vinden voor mijn paard. Ik ben daarom ook benieuwd wat jullie westernzadels wegen zonder pad, en welk merk het betreft. Heb zelf een BC pro reiner mt full. De beugels wegen alleen al 5 kg. Wat het zadel weegt, weet ik zo niet (mag voorlopig even niet tillen).

Wat weegt jullie zadel en welk merk betreft het? Wat vind je van het gewicht voor de paardenrug?

DubbelFun

Re: Gewicht westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:08

Ik denk dat het gewicht van het zadel voor een paard beter te behappen is als het gewicht van de ruiter die daar nog eens bij komt :) De optelsom kan wel een probleem gaan vormen.

Mijn boomloze Bob Marshall zit standaard al aan de 12 kilo, met mijn metalen beugels erbij kom ik op 13 kilo en ik vind dát al een aardig gewicht om op het paard te krijgen (en ik doe niet aan 'reuzenzwaaien' :D )

Helaas is veel lichter niet te krijgen of je moet (deels) op kunststof over stappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:13

Mijn zadel weegt 20 kg ongeveer dat ik me kan herinneren. Pony heeft nooit blijk gegeven dat het te zwaar was, ook nooit protest gegeven bij het opzadelen of opstappen/rijden. Maar toen was ik zelf nog een stuk lichter. Ik rijd nu alweer 3 jaar niet meer op haar.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:06

Kan je dan niet gewoon andere beugels nemen als die zo zwaar wegen?

Ik heb een vrij fijn paard (arab) maar die heeft nog nooit problemen gemaakt van het gewicht van zijn zadel, zelfs niet met mijn instructeur erop die een stukje meer weegt dan ik. Integendeel, hij loopt zelfs veel makkelijker onder mijn westernzadel dan hij deed onder mijn engels zadel, ook al weegt dat zadel een stuk meer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:24

ik denk dat mijn zadel ong 14/15kg weegt
ik heb ooit een zadel gehad voor mijn draver van 21 kg, moet zeggen dat dat wel wat handig nodig had om op te zadelen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:24

Mijn Triple Horn's wegen ongeveer 15 kilo. En ik heb lichte alu steigbeugels eraan.
Heb een aantal Crates gehad, die zaten zo rond de 13- 16 kilo. Die heb ik ook ooit eens gewogen.
Kwa boomloos, de BM idd rond de 12. De DS is ietsje zwaarder, zo uit mijn hoofd 13 of 14 kilo. En de Circle Y is een 10 kilo.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:29

Ik heb ook een crates maar vind hem toch erg zwaar hoor :o
Helaas het enige zadel wat echt blijkt te passen na lang zoeken.
Ik ben zelf ook niet te licht dus maak me best een beetje bezorgt om mijn paardje.
16 kilo.....het voelt als 25 :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 07:38

Met de veiligheidsbeugels reken ik 22.5 kilo voor de BC reiner. Heb deze gewichten van internet, dus nog niet daadwerkelijk gewogen. Omdat het zadel zo groot is maakt het extra onbenullig. Het voelt of je 40 kilo draagt.
Mijn paard heeft er geen moeite mee. Toch vind ik het een heel gewicht, dus dat zette me aan het denken. Je hoort zo vaak dat QH rugproblemen hebben, bv spondilose, dat ik me dus afvraag of zo'n zadel zoiets kan veroorzaken.

Als jullie gewichten noemen, zou je dan het merk er bij willen zetten? Misschien overweeg ik voor een lichter zadel te gaan, dan heb ik vergelijkingsmateriaal. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 07:42

mirgino schreef:
ik denk dat mijn zadel ong 14/15kg weegt
ik heb ooit een zadel gehad voor mijn draver van 21 kg, moet zeggen dat dat wel wat handig nodig had om op te zadelen

Vaquero

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:19

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:43

capopjekop schreef:
Mijn zadel weegt 20 kg ongeveer dat ik me kan herinneren. Pony heeft nooit blijk gegeven dat het te zwaar was, ook nooit protest gegeven bij het opzadelen of opstappen/rijden. Maar toen was ik zelf nog een stuk lichter. Ik rijd nu alweer 3 jaar niet meer op haar.

Het gaat hier ook om een vaquerozadel (zie onderschrift)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:46

Mijn BC zit ook rond de 20 kilo.
Maar ik vind het geen probleem, mijn paard loopt er fijn mee en het zadel past goed.
En zelf ben ik nu een kilo of 5 afgevallen, en dat is denk ik effectiever dan proberen een passend zadel te vinden van 5 kilo lichter dan mijn huidige zadel (mijn paard bleek geen makkelijke rug te hebben voor het passen van zadels).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:57

Hier het zelfde verhaal Wendy. Het is een fijn goed passend zadel. Het paard heeft er geen last van en ik ben niet zwaar. Maar dus meer gewicht als je het eens een stuk moet dragen. Vandaar dat ik me eea begon af te vragen. Heb hier voor een Continental gehad en die was in mijn beleving niet zo zwaar. Bedankt voor de links DD, maar synthetisch vind ik niks. Heb ook een gewone Big Horn gehad en vond dat ding voor geen meter zitten. Circle Y met 10 kilo is eens de moeite waard om te gaan bekijken. :j

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:05

Ik rij momenteel met een Vaquero van 11 kilo.
Daarnaast heb ik nog een Cattleman's van zo'n 16 kilo en een Teskeys van 18 kilo.
Heb een SRS (ook Teskeys) verkocht en die woog ruim 25 kilo!!
De dame die hem gekocht heeft zei dat hij lichter was dan haar andere cutting zadel (ook van SRS), maar het gewicht was voor mij toch reden van verkoop.
Baal er stiekum nog wel een beetje van, want het was een hemels zadel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:51

Bravura schreef:
Circle Y met 10 kilo is eens de moeite waard om te gaan bekijken. :j

Denk je eraan dat die boomloos is ;) En bekijken kan je maar op 1 plek, bij mij thuis in Duitsland. Dr is er maar 1 van in europa :D :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:13

Er bestaan ook CY's die deels leer deels kunststof zijn mét boom. Ze lijken op de Big Horn's.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:06

Ik heb een crates, die ik veel te zwaar vind en bijna niet op mijn bijrijdpaardje krijg, en een fabtron, dat is een half kunststof zadel, en weegt maar 11 kg. Heerlijk zadel, maar helaas te breed voor ons. Ik ben wel aan het kijken voor een ander lichtgewicht / semi kunststof zadel, omdat ik het zelf altijd meeneem naar stal en dat gesleep wordt me te zwaar..

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:07

O ja, en ik heb een hereford brand textan, ook een heerlijk zadel, die zal rond de 16 kg zitten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 08:14

rina schreef:
Bravura schreef:
Circle Y met 10 kilo is eens de moeite waard om te gaan bekijken. :j

Denk je eraan dat die boomloos is ;) En bekijken kan je maar op 1 plek, bij mij thuis in Duitsland. Dr is er maar 1 van in europa :D :+

He, Rina....je boort even iets de grond in! :D Ik ga denk ik eens op de equitana rondkijken en wegen, wat me aanstaat. Hoe kom je aan die Circle Y dan Rina? Meegenomen vanuit USA?
Hoe bevallen boomloze zadels? Glijden die niet scheef?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:19

@bravura: Er is gewoon een postdienst tussen de VS en hier hoor :)

Op ronde paarden zullen zadels (zeker met opstappen vanaf de grond) altijd iets chuiven, maakt niet uit of je dan boom- of boomloos hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:17

DD niet helemaal waar
rond geribt zegt niks over wel of niet een schoft hebben

ik heb verschillende rondgeribte paarden gehad met een flinke schoft, zadel bleef dus prima liggen, zelfs onaangesingeld

mijn oudje, circle A weegt iets van 22 kilo, is een roper met een knop waar je ook echt iets aan vast kan knopen
het is zwaar maar ligt als een huis en zelfs hoogzwanger kreeg ik dat nog op een paardje van 1.56
kwestie van de juiste techniek

mijn BM zal rond de 12 kg wegen

CashNLena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:36

Mijn zadel weegt 19 kilo, is een Willem Muijs zadel.
Heb hiervoor een kunstof/leer van Pool's gehad, die was 12 kilo, maar die zit niet zo lekker als mijn muijsje.