Sinds deze week heb ik van mijn gewone dresuur hoofdstel de neusriem eraf gehaald op advies van instructrische. Hierop reageerd mijn draver erg goed.
Nu ben ik aan het rond kijken naa western hoofdstellen en heb daarover paar vragen als leek zijnde.
Wat is de functie van one ear, two ear en gewoon enz?
Kan in allemaal een normaal bitje?
Verder nog tips? Ik rijd recreatief!
heeft vast wel een mooi hoofdstelletje in jouw prijsklasse
Zijn vader stond erom bekend elk hoofdstel af te werken en veel van z'n broers kunnen het ook.
Aan z'n showhoofdstelletje zitten zowel een front- als keelriem en ook een chin strap, ik heb expres een frontriem met knot omdat hij met z'n brede harses niet in de meeste frontriemen past en deze is dan nog enigszins te verstellen. Keelriem zit er alleen op omdat het hoofdstel anders uit elkaar dondert, het is gewoon een browband waarvan de concho's halverwege de lussen van de frontriem het kopstuk en de keelriem naast elkaar houden. De keelriem heeft voor ons niet de functie dat hij het hoofdstel op z'n plek houdt, hij zit er alleen op "omdat 't zo hoort". Ook met die keelriem kan mijn paard het hoofdstel af krijgen. Hij doet 't alleen gelukkig niet meer.