[WN] shanks

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiter

shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:29

Er zijn veel verschillende soorten shanks, rechte en met bochtjes etc.
Welke shanks zorgen voor de minste druk achter de oren?
Ik heb wel eens gehoord van een lifter...
Ik heb momenteel het onderstaande bit, een myler, level 1
Myler level 1 bevalt goed, maar wat voor shanks geven de minste druk achter de oren?

Ik ben er opzich ook wel benieuwd naar welke werking de verschillende vormen shanks hebben.
Wie kan mij helpen? :)

Afbeelding

crazycactus

Re: shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:10

Een shank geeft altijd druk achter de oren omdat het een hevelwerking is. Trek je aan de teugels, zorgt de kinriem voor begrenzing, dus druk achter de oren. Mij lijkt die werking per shank ong. gelijk. Het mondstuk zal dan verder bepalen hoeveel druk het paard in zijn mond/verhemelte krijgt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:28

hoe meer gebogen de cheek onder het mondstuk is, hoe zachter.steiler is strenger.
hoe meer ruimte tussen het hoofdstel-oog en het mondstuk, hoe zachter.
myler level 1 is vrij zacht.bij myler staat het eea ook wel uitgelegd over de verschillende levels.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:08

mij is altijd geleerd dat een gebogen shank sneller inwerkt maar de tijd tussen begin van inwerking en harder inwerken langer is
een steile shank werkt trager in maar werkt wel gelijk pittig in
maar dit gaat dan volgens mij puur om de inwerking in de mond
of er verschil bij de oren is, vraag ik me af

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:05

nee, gebogen werkt juist trager in. je moet zeg maar meer inwerking hebben ("trekken"), eer het signaal flink doorkomt. dus je kan een klein signaal geven, met een rechte stang heb je gelijk inwerking.daarom is een spade bit-signaal bit- ook recht.
ik zou me meer zorgen maken op de inwerking van een bit op de mond, als de oren.zodra je loslaat , is de druk er sowieso af.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:24

De vorm van de bomen beïnvloedt de mate van inwerking van de stang. Er zijn rechte, S-vormige, C-vormige en geknikte bomen. Hoe verder de boog of knik naar achteren doorloopt, des te minder hefboomwerking gaat er van de stang uit (http://paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html). Het soort mondstuk bepaalt de druk in de mond, terwijl de vorm van de scharen de druk buiten de mond bepaalt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:46

spicegirl schreef:
hoe meer gebogen de cheek onder het mondstuk is, hoe zachter.steiler is strenger.
hoe meer ruimte tussen het hoofdstel-oog en het mondstuk, hoe zachter.
myler level 1 is vrij zacht.bij myler staat het eea ook wel uitgelegd over de verschillende levels.

de inwerking van een shank wordt bepaald door een aantal factoren :
de rock
de ratio
de totale lengte
het gewicht
het zwaartepunt

kleine nuancering : hoe steiler of rechter de shank, hoe sneller het bit werkt
hoe meer "rock" oftewel hoe meer gebogen hoe trager en dus ook hoe meer signaal en pre-signal
hoe groter de "spoke" oftewel de afstand tussen de hoofdstelring en het mondsuk, hoe meer werking op de "poll" of achter de oren. dus ook hoe groter de "ratio" of de verhouding tussen het gedeelte boven en onder het mondstuk hoe minder de werking op de poll.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:24

jij legt het beter uit als mij, maar het komt op hetzelfde neer .. :j

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:17

Bedankt voor de info allemaal!

Alleen dit laatste stukje snap ik even niet : hoe groter de "spoke" oftewel de afstand tussen de hoofdstelring en het mondsuk, hoe meer werking op de "poll" of achter de oren. dus ook hoe groter de "ratio" of de verhouding tussen het gedeelte boven en onder het mondstuk hoe minder de werking op de poll.
Bedoel je hoe grooter de afstand tussen de hoofdstelring en het mondstuk hoe meer inwerking achter de oren?

In het bit dat op de foto in de openingspost staat zit een redelijke bocht dacht ik. Dus dan zou je zeggen dat hij relatief minder snel inwerkt. Of zijn ze er met nog meer bocht er in?
Het stukje van de hoofdstelring naar het bit vind ik moeilijk in te schatten of dit nou relatief lang of kort is.
Misschien moet ik het dan eens naast een ander bit houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:30

Als je mijn pagina erbij pakt over hefboomwerking ( http://www.paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html) en daarbij de volgende begrippen vertaald, snap je het dan wel?

Spoke: Is de bovenboom, ofwel de afstand tussen bakstukoogje en mondstuk.

Poll: Slaat op het gebied achter de nek waar hefboom bitten inwerken.

Ratio: Slaat op de afstand tussen bakstukoogje en teugelriemoogje. Hoe kleiner deze is, hoe minder sterk de hefboomwerking zal zijn.

Ofwel, wat bepaald de mate van hefboomwerking:
- Lengte van bovenboom
- Lengte van onderboom (schaar)
- Vorm van boven- en onderboom
- Afstand tussen bakstukoogje en teugelriemoogje
- Gewicht van het bit
- Kracht van de ruiter

- Indirect: het soort mondstuk
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-11-12 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:46

magda_90 schreef:
Als je mijn pagina erbij pakt over hefboomwerking ( http://www.paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html) en daarbij de volgende begrippen vertaald, snap je het dan wel?

Spoke: Is de bovenboom, ofwel de afstand tussen bakstukoogje en mondstuk.

Poll: Slaat op het gebied achter de nek waar hefboom botten inwerken.

Ratio: Slaat op de afstand tussen bakstukoogje en teugelriemoogje. Hoe kleiner deze is, hoe minder sterk de hefboomwerking zal zijn.

Ofwel, wat bepaald de mate van hefboomwerking:
- Lengte van bovenboom
- Lengte van onderboom (schaar)
- Vorm van boven- en onderboom
- Afstand tussen bakstukoogje en teugelriemoogje
- Gewicht van het bit
- Kracht van de ruiter

- Indirect: het soort mondstuk

goede vertaling behalve voor ratio. ratio is namelijk de verhouding tussen bovenboom en onderboom. concreet : stel je bovenboom is 5cm en je onderboom is 10cm. dan heb je een ratio van 1 op 2. dit resulteert in: als jij 100 gram druk zet voelt het paard 200 gr. bovenboom is 3cm, onderboom is 12 cm, dan is ratio 1 op 4, enz....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:49

Ratio kende ik alleen met deze vertaling. Zo leren we weer bij. :)

Overigens bedoel ik met "botten" uiteraard "bitten". Mijn telefoon kende dat woord nog niet. O:)

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 10:26

whaaaa, wiskunde, niet mijn beste vak :P
Ik zal de pagina even bestuderen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:34

dofuzz schreef:
goede vertaling behalve voor ratio. ratio is namelijk de verhouding tussen bovenboom en onderboom. concreet : stel je bovenboom is 5cm en je onderboom is 10cm. dan heb je een ratio van 1 op 2. dit resulteert in: als jij 100 gram druk zet voelt het paard 200 gr. bovenboom is 3cm, onderboom is 12 cm, dan is ratio 1 op 4, enz....

Excuses voor het omhoog halen van een oud topic. Gezien ik deze extra informatie echter aan het verwerken ben op mijn website, wou ik geen nieuw topic openen en mijn vraag dus hier plaatsen.

De uitleg over de ratio begrijp ik enerzijds wel, maar klopt dit ten alle tijde? Want ik kan mij hier wel wat bij voorstellen als je een shank/kandare hebt met een rechte boven- en onderboom. Maar ik kan mij er niets bij voorstellen als een van deze twee of beide gebogen zijn, want hoe meer de bomen gebogen zijn, hoe minder de hefboomwerking. Dus dan zal de berekening van de hoeveelheid gram niet kloppen naar mijn inziens. Zou je mij hier dus meer uitleg over kunnen geven?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:04

magda_90 schreef:
Excuses voor het omhoog halen van een oud topic. Gezien ik deze extra informatie echter aan het verwerken ben op mijn website, wou ik geen nieuw topic openen en mijn vraag dus hier plaatsen.

De uitleg over de ratio begrijp ik enerzijds wel, maar klopt dit ten alle tijde? Want ik kan mij hier wel wat bij voorstellen als je een shank/kandare hebt met een rechte boven- en onderboom. Maar ik kan mij er niets bij voorstellen als een van deze twee of beide gebogen zijn, want hoe meer de bomen gebogen zijn, hoe minder de hefboomwerking. Dus dan zal de berekening van de hoeveelheid gram niet kloppen naar mijn inziens. Zou je mij hier dus meer uitleg over kunnen geven?

het ratio verhaal blijft kloppen, het enige wat verandert bij een rechte shank of een shank met veel "rock" is simpel. hoe rechter de shank, hoe sneller de inwerking van het bit; hoe meer rock, hoe meer de inwerking vertraagd wordt. en ook, hoe meer rock, hoe minder ver je met je bit kunt doorvragen omdat je sneller op het punt van "direct pull"( het punt waarop het bit niet meer draait en hefboomwerking niet langer vergroot wordt) komt terwijl je met een rechte shank het punt van direct pull niet kunt bereiken zonder dat je het bit over "apex" trekt, dus dat je het bit volledig kantelt in de paardenmond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:13

Dat had ik kunnen weten, ik legde het verband alleen nog niet. Nu met jouw uitleg wel, bedankt!