magda_90 schreef:Excuses voor het omhoog halen van een oud topic. Gezien ik deze extra informatie echter aan het verwerken ben op mijn website, wou ik geen nieuw topic openen en mijn vraag dus hier plaatsen.
De uitleg over de ratio begrijp ik enerzijds wel, maar klopt dit ten alle tijde? Want ik kan mij hier wel wat bij voorstellen als je een shank/kandare hebt met een rechte boven- en onderboom. Maar ik kan mij er niets bij voorstellen als een van deze twee of beide gebogen zijn, want hoe meer de bomen gebogen zijn, hoe minder de hefboomwerking. Dus dan zal de berekening van de hoeveelheid gram niet kloppen naar mijn inziens. Zou je mij hier dus meer uitleg over kunnen geven?
het ratio verhaal blijft kloppen, het enige wat verandert bij een rechte shank of een shank met veel "rock" is simpel. hoe rechter de shank, hoe sneller de inwerking van het bit; hoe meer rock, hoe meer de inwerking vertraagd wordt. en ook, hoe meer rock, hoe minder ver je met je bit kunt doorvragen omdat je sneller op het punt van "direct pull"( het punt waarop het bit niet meer draait en hefboomwerking niet langer vergroot wordt) komt terwijl je met een rechte shank het punt van direct pull niet kunt bereiken zonder dat je het bit over "apex" trekt, dus dat je het bit volledig kantelt in de paardenmond.