[WN] Flextree

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eindeloos

Flextree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:29

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren in flextree zadels zoals de DS.
Weet iemand of er nog meer merken zijn die goede kwaliteit flextree zadels maken?
Ondanks dat ik boomloos erg fijn vindt zit ik toch te twijfelen vooral omdat het aanbod in boomloos zo beperkt is als je een echt westernzadel zoekt.
Over de kwaliteit van de Hilason heb ik zo mijn twijfels, op dit moment staan er 2 BM`s te koop beiden flink prijzig en niet bepaald mijn smaak.
Zadels zoals de barefoot of startrek vindt ik helemaal niks. (en ja ik heb erop gereden en buiten dat ik het niet lekker vindt zitten vindt ik ze ook vreselijk lelijk)
En de Freemax bestaat niet meer lijkt wel?

En natuurlijk ook de vraag naar ervaringen met flex tree zadels?
Misschien weet iemand een stal in de buurt van Vriescheloo (zuid-oost groningen) waar het mogelijk is een lesje te nemen op een flex tree?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:19

een boomloos zadel kan toch geen flex tree (= een flexibele boom) hebben ?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:35

Dat schrijf ik toch ook niet?
Misschien wat onhandig getypt maar ik zoek een alternatief voor boomloos en dacht daarom aan een flex tree

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:57

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:24

Misschien moet je eerst duidelijk stellen wat een Flex tree is :)

De naam boomloos doet vermoeden dat er geen boom in een zadel zit. De pommel en cantle is onderdeel van de boom en dus is een BM ook niet boom'loos'. Hooguit barloos en daardoor behoorlijk flex.
Zodra je iets van bars gaat gebruiken kun je kiezen om dit los te houden van de pommel/cantle of het er aan vast te maken.
Blijft het los dan is het behoorlijk flex* en zit het vast dan wordt het al een stuk minder flex.
Losse bars zitten in een Deuber model en de oude Debra Sibley (beide modellen heb ik gehad).
Hoe de bars in de Circle Y Just B Natural zitten is mij niet bekend, dat weet Rina.

Verder heb je vaste bars in heel veel gradaties van 'flex'. The Freemax Western was daar één van (net als veel namaak), maar ook flextree zoals door Continental gebruikt valt hier onder.

Over het algemeen kun je zeggen
-geen bars is behoorlijk flexibel, makkelijker pasvorm, maar minder goede drukverdeling (meer piekbelasting).
-vaste bars, moeilijker pasvorm, maar bij goede pasvorm een grotere drukverdeling.

En daar tussen in heb je vele wegen die naar Rome leiden :D

(*afhankelijk van de stugheid van het gebruikte materiaal)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:46

DubbelDun schreef:
Hoe de bars in de Circle Y Just B Natural zitten is mij niet bekend, dat weet Rina.

None. Hij is net zo boomloos als de BM. Er zit alleen een andere vulling in.

beestenfreak

Re: Flextree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:17

ik heb zelf een equiflex van continental, vind het een erg prettig zadel :j

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:37

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:51

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:52

Een klant van mij heeft er 1, viel me qua leerkwaliteit en zit niet tegen, maar hoe het zich houd na een jaar gebruiken weet ik niet.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:54

Heb ook een FreeMax, die gebruik ik op mijn "oude" PH merrie van bijna 22 jaar.
Mijn FreeMax bevalt mij super! Ik heb dan wel de meest luxe uitvoering en dus het "betere leer".
Overigens heeft mijn FreeMax wel een goede fender-ophanging (heb dan ook een nieuwere uitvoering) en niet met van die "pennetjes" die destijds weleens wilden gaan uitscheuren.
De pasvorm komt idd een stuk nauwer dan bij een BM en blijkbaar ook bij een DS, maar de drukverdeling is idd goed te noemen en het is een erg fijn zadel in gebruik (ook qua gewicht toch een stuk lichter dan een "regulier" westernzadel met houten boom).
Qua binnen-materiaal weet ik helaas niet wat er in zit, maar uit eigen ervaring kan ik stellen dat het zadel na meerdere jaren gebruik zich erg goed houdt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:55

kijk anders het filmpje op de circle y site:
http://www.jbnsaddles.com/

overigens is de binnenkant (carbon vezel en neopreen van binnen) vergelijkbaar met de Bob Marshall's. Alleen zijn ze bij circle y na hun samenwerking met BM meer aan de slag gegaan met het uiterlijk van het zadel... en hebben ze het standaard 'custom made' principe losgelaten.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:02

Ik heb ook een Freemax. Super zadel. Deze heb ik gebruikt om mijn paard in te rijden en dat ging super. Goeie drukverdeling en zit erg lekker. Waar je wel op moet letten, is de maat van de fork. Deze was bij mij na een jaar te smal en is laatst in Italie netjes vervangen. Dit omdat mijn zadel het oude model nog is. De nieuwere zadels hebben een fork die je zelf kunt vervangen. +:)+

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:05

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:09

Dat Adjustable slaat op de flex in de bars, niet dat de ruiter de boom kan aanpassen aan het paard.
Verder is Bisbee nou niet direkt een goed merk westernzadel.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:29

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:30

@DD: Wat vindt jij van de huidige Hilason's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:13

Welk model, ze hebben er zoveel tegenwoordig :D Ik kijk weleens naar die verkoper op ebay en blijf me verbazen over al het pikwerk waar ze mee op de markt komen.
Buiten dat het het nét allemaal niet is :D

Overigens zie ik dat de FreeMax van Loesdau nog steeds die T-ophanging heeft die na een paar maanden uitscheurt, terwijl ik - meen ik- ergens gelezen had dat Acavallo daarvan afgestapt was.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:11

De freemax heeft nog steeds de T-ophanging, maar deze is wel degelijk verbeterd. Het leer is verdubbeld en er zit nylon tussen. De ervaringen tot nog toe zijn dan ook dat het echt niet meer zo snel uitscheurt. :j

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:32

Ik bedoel de Western show uitvoeringen.