[WN] Westernzadel vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

Westernzadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:47

Hallo,

Ik zit te denken om een wintec western aan te schaffen omdat ik graag een westernzadel wil om buiten te rijden en juist wintec ondat ik erg blij ben met de wintec dressuur die ik nu heb.

Nu heb ik ooit de barefoot western nevada gehad en die vond ik echt helemaal niks omdat ik er niet fijn mee kon rijden, zat niet stevig gleed alle kanten op.

Is dit met een boom westernzadel ook snel t geval?
Of niet te vergelijken?

Heb wel vaker op zon zadel gereden op lange rit in ardennen, maar niet op eigen paardje.
Dat zat overigens als een huis!

Iemand die ervaring met beide heeft?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:14

HAR --> WN-TR

Jetta

Re: Westernzadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:22

Ik heb een BareFoot Trailrider( nevada zonder knop) en die zit voor mij als een huis. Het ligt wel aan de gangen van je paard, als je paard lekker zit, bump je niet in je zadel rond. Je moet wel je eigen spieren gebruiken, je zit niet "vast"zoals in veel dressuurzadels (ik hou niet van vast zitten) Een Wintec western zit zeker niet slecht. Ik heb er wel eens me gereden. Zijn ook qua pasvorm niet onaardig, voor jou misschien wel de oplossing voor buitenritjes. Een boomzadel heeft altijd een min of meer vaste vorm, een barefoot is heel zacht, daar voel je alles doorheen, zeg maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:31

Ga eens voor je gevoel op een leren westernzadel zitten, dan valt die Wintec uiteindelijk vies tegen. Ik zou in eerste instantie toch voor een boomzadel gaan, maar bereid je voor op een wat grotere kostenpost dan een Wintec of een Barefoot. Kijk uit voor goedkope leren westernzadels van de kwaliteit van de zadelmarkt!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:02

Inderdaad, Cassidy, het blijft appels met peren vergelijken, wintec met echt leer. Boom versus boomloos. Alles heeft zo zijn kwaliteiten. Goedkope leren zadels zijn vrijwel allemaal prut.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 06:57

Bedankt voor de reacties.
Wil zowieso voor boomzadel gaan ja.
Persoonlijk vind ik kunststof zadels erg fijn met name wintec.
Vind mijn wintec dressuur zadel veel fijner zitten dan de leren merkzadels die ik hiervoor gehad heb.
Ook het gewicht vind ik een groot voordeel!

Dus dat is iets persoonlijke natuurlijk.
Belangrijkste is dat het goed op paardje ligt.

Maar beetje stevig kunnen zitten is ook wel fijn :p
Zonder zadel zit is steviger dan toen met de nevada

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:54

Een Wintec Western is niet verkeerd, zeker als je niet van plan bent om er dagelijks mee te rijden.
Ze zijn er in 2 breedtematen en diverse kleuren, maar dan nog blijft het gokken of het gaat passen.

Of een zadel goed blijft liggen heeft veel met de pasvorm te maken, maar ook met de rug van je paard. Heb je er eentje zonder schoft en tonnetje rond, dan zal ook een boomzadel kunnen gaan glijden bij opstijgen bijv.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:12

Ze is gelukkig niet zo rond dat alles gaat glijden. Maar ik zou idd eerst gewoon moeten passen dus ga nu opzoek naar leuk tweedehandsje, dus als iemand er toevallig nog eentje heeft liggen?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:28

Ook bij een tweedehandsje geldt dat je iemand moet hebben die verstand heeft van pasvormen en ook een tweedehands goed kan aanmeten.

En ik wil je uitdagen: als je echt op een A-klasse western leren boomzadel hebt gezeten, wil je van je levensdagen geen Wintec meer.
Prijscategorie ligt echt er een factor 5 boven je Wintecje....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:37

Ja begrijp ik.
Toevallig had ik laatst een dagtocht in Ardennen op een Billy Cook gereden.
Wel pijnlijke billen daarna maar wat wil je na 5 uur en niet gewent zijn.

Ik wil graag eerst kijken of een westernzadel past bij ons en wil erg graag een lichtgewicht en vindt wintec top.
Wil geen leren merkloze zooi.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:45

Tussen Wintec, merkloze zooi, B- merk, A-merk zit een wereld van verschil.
En dan, het enige goede zadel is een zadel dat past. Merk maakt niet uit. Veiligheid wel. Een Wintec, Merkloos, B-merk of A-merk maakt dan alleen maar uit wat je return of investment gaat zijn. En de garantie dat er niet ineens wat spijkers in de rug van je paard boren, of dat er op het "moment supreme" een beugel afbreekt.
Een goed A- of B- merk zadel gaat altijd weer voldoende geld opleveren als je ooit moet verkopen.
Een Wintec kun na een aantal jaren meteen maar cadeau doen, die gaat echt geen 20 jaar mee.
Een kwalitatief goed, en goed onderhouden leren boomzadel wel....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:59

Denk dat er over kunststof en leer genoeg discussies zijn en heb er al genoeg over gelezen.
Snap je punt.
Passen is t belangrijkste en wil dat eerst proberen met de wintec.

Zoals ik al zei ben is wel erg positief over wintec en weet ook dat die misschien minder lang meegaat.
Iedereen zijn mening toch.

Maar mijn topic ging vooral over de zit van boom vs boomloos western.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:13

Cassidy schreef:
Een Wintec kun na een aantal jaren meteen maar cadeau doen, die gaat echt geen 20 jaar mee.
Een kwalitatief goed, en goed onderhouden leren boomzadel wel....

En daar zit dan ook een factor 10 in prijs in :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:25

Een factor 10 in prijs hoeft echt niet.

Ik ben een voorstander van boomzadels en een ander van boomloos. Maar dat is - imo - weer de reden om een nieuw topic te starten. Op Western welteverstaan....

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:17

Eens met Dubbel dun, wintec western is een goed zadel voor een kunstof zadel. Hij moet echter wel passen. Wil je heb aanschaffen voor zo nu en dan een buitenrit, zou ik zeggen niet doen. Buitenritten doe je vaak langere tijd en als het dan niet optimaal past krijg je rugklachten, of je paard eigenlijk.

Ik zou liever investeren in 1 goed passend leren zadel ( dressuur of western, want laten we eerlijk zijn dressuur kan ook duur zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:22

Ik kan je alleen maar aanraden om eens contact op te nemen met een zadelmaker, bijvoorbeeld Evelien van Eurohorse. Zij komt ook jouw kant op (mijn paard staat relatief gezien bij jou in de buurt, en die krijgt volgende maand een tweedehands westernzadel aangemeten) en kan je van goed advies voorzien. Zij verkoopt bij mijn weten geen Wintec maar wel andere (goede) merken.