[WN] Bitgebruik

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Bitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:34

Even een vraagje aan de westernruiters.
Over het algemeen zie ik toch het vaakst mensen met een shank rijden.
Zouden jullie kunnen vertellen wat voor bit jullie gebruiken (shank, snaffle, anders) en vooral WAAROM jullie dat bit gebruiken?
Ik ben ook heeeel benieuwd of er mensen zijn die bitloos rijden? Kan dit of kan dit niet? ( ik zie het iig bijna nooit)
Vermeld ook even welke discipline jullie rijden :)

KM_Ris

Re: Bitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:37

Ik rijd ook wel eens western, soms bitloos hoofdstel, soms touwhalster en als ik met bit rijd, dan is t meestal gewoon een gebroken trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:45

Ik rijd vrijwel altijd met een correctional, al ben ik druk aan het sparen voor mijn favoriet van Tom Balding :D
Soms rijd ik nog weleens met een snaffle, maar dit is alleen omdat ik bij de NRHA snaffle bit klasse start. Als mijn paard hiervoor te oud is, dan zal het alleen nog maar op correctional gereden worden.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:01

@ Hollywood86:

waarom een correctional? ( dat is toch zo'n shank met een bridge?)
En wanneer is je paard te oud voor een snaffle? Ik wist niet dat daar randvoorwaarden aan zaten!
Toch het reglement nog maar eens doorlezen ^^

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:14

Ik rijd altijd met een snaffle, enkele keer bij uitzondering met een (touw)halster voor de afwisseling. We zijn nog lang niet klaar voor shanks, dus daarom rijden we met een snaffletje :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:17

Nu met snaffletje maar als paard beter getrained is ga ik eenhandig rijden en dan gaat er een shank in. Beetje vergelijkbaar met de stang en trens bij de hogere dressuur eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:29

Ik vind een correctional een fijn bit om mee te rijden. Overigens, de naam correctional is wellicht tamelijk verwarrend, het is niet echt een heel scherp bit.

In de NRHA mag je een paard in de snaffle open classe t/m 4 op een snaffle starten, in de snaffle bit non pro t/m zijn 5e jaar. Alle overige NRHA classes (ongeacht leeftijd) dienen op 1 hand en een shank verreden te worden.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:39

ik rij twee paarden. de een met shank, de ander met snaffle
deze is al wat ouder en lang onder het zadel. ik ben met hem met een snaffletje begonnen,
toen hier zo'n beetje alles op lukte ben ik overgestapt op een shank (billy allen), hij loopt ook een stuk lekkerder op één hand.
de ander rijd ik op een snaffle (billy allen) omdat deze pas een jaartje onder het zadel is en nog niet alles
lekker lukt en de neckreining er nog niet helemaal lekker inzit. verder is er ook niet echt haast bij om met haar op één hand te
gaan, aangezien we met wedstrijdjes nog in de l5 zitten.
ik rijd trouwens reining.
ben wel benieuwd naar andere antwoorden, leuk vraagje :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:10

Max: Simpel western dee-snaffletje........... omdat mijn paard daar het lekkerst mee loopt, is gebleken na allerlei andere snaffle geprobeerd te hebben.

Travis: Meestal op Myler O-ring snaffletje........is het fijnst gebleken voor hem.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:32

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik hoor vaker voorbij komen: nu nog op een snaffeltje, zolang de nekreining er nog niet voldoende inzit.
begrijp ik het goed dat een shank pas aan te raden is, zodra het paard goed op 1 hand te rijden is?

Ik rijd een 3 jarige quartermerrie. Van de eigenaar moet ik haar met een correctional shank rijden. ( niet mijn keuze!!) Opzich loopt ze er niet verkeerd op, maar zelf heb ik het idee dat een snaffeltje fijner is voor zo'n jong beest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:37

Ik rijd mijn eigen paard op een Billy Allen D-snaffle. We rijden recreatief (als in: ik train serieus, maar ik start niet) en ik zie eigenlijk ook geen reden om over te stappen op dit moment.
De paarden van mijn stalgenoten rijd ik ook weleens, en die rijd ik (uiteraard) met hun eigen optoming. Dus dat wisselt: snaffle of shank. Afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard en waar de eigenaar op focust in de training.

Voor de TS: een shank is bedoeld om éénhandig mee te rijden ja. En zonder direct contact op de teugel. Als je daar nog niet aan toe bent, is een snaffle het aangewezen bit...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:50

@TS tja, er zijn 3-jarigen die al zo goed getrained zijn dat ze op een shank te rijden zijn maar in NL is de meerderheid dan nog maar pas onder het zadel. Dan is een snaffle zeker gebruikelijker..

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:02

Ik kan daar mijn paard ook nog niet bij rekenen nee..
Ik denk dat ik voorlopig toch ga overstappen naar een snaffle!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:00

Nu ben ik eerlijk gezegd wel nieuwsgierig:
Waarom wordt er overgegaan op shanks, en niet gewoon op snaffle gebleven, ook op 1 hand gereden? Op een snaffle kun je toch ook rijden zonder direct contact, etc?
Nu ben ik geen expert op het gebied van bitten, dus correct me if I'm wrong!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:40

Perfectie.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:47

Fine tuning: met shanks kun je lichtere/kleinere hulpen geven (mits je paard al goed getraind is en het principe neckreining begrijpt). Zover ik weet is het vanaf dat het paard 6 jaar is of ouder zelfs verplicht op wedstrijden, correct me if I'm wrong. Maar mijn ervaring is dat heel vaak de paarden thuis op snaffle gereden worden, en maar af en toe op shanks.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:23

Kimmsel schreef:
Nu ben ik eerlijk gezegd wel nieuwsgierig:
Waarom wordt er overgegaan op shanks, en niet gewoon op snaffle gebleven, ook op 1 hand gereden? Op een snaffle kun je toch ook rijden zonder direct contact, etc?
Nu ben ik geen expert op het gebied van bitten, dus correct me if I'm wrong!

Het kan wel, en recreatief zeker. maar als je wedstrijden wil gaan rijden en je moet in je pattern gaan corrigeren of net dat ietsje meer vragen dan heb je met een snaffle al snel dat je geen verfijning kan geven en controle verliest. als het in wedstrijden wel kon of beter was zouden ook shawn flarida en co met een snaffle showen.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:20

Oké, bedankt voor de antwoorden! :) (Al weet ik niet of de TS al genoeg informatie heeft of niet.)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:19

Ik wissel het af. Ik rijd voor de wedstrijden (moet in de L5 t/m L3 bij de WRAN) met een Billy Allen snaffle. Fuego vind alleen een shank fijner, dus train ik ook met een shank. Dat zijn vaak de reining trainingen. De basis en pleasure/trail trainingen gaan dus op een snaffle. Overigens rijd ik ook bitloos (bosal) voor pleasure, omdat ik merk dat Fuego dat fijner vindt dan een Billy Allen. Dit doe ik alleen heel af en toe, omdat ik anders bang ben dat ik het haar op zijn neus slijt.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:44

D-snaffle tot het paard op eigen benen loopt , neckreining en terug komt op je zit ,
daarna pas naar 1 hand gaan , en gewoon lekker veel blijven wisselen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:05

Eigenlijk altijd met `snaffle` (myler met tongvrijheid en rolletje). Op wedstrijd moet ik wel met shank (ook myler) Bitloos kan/mag afhankelijk van vereniging en level en soms leefdtijd paard.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:33

Ik rij met snaffle, shanks en bitloos (bosal). Een fijne afwisseling en mijn reageert overal goed op. Wat ik gebruik hangt af van wat ik die dag ga doen/trainen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:37

Er hing tot voor kort altijd een snaffle in bij mijn paard, maar eigenlijk vind ik dat ze bitloos fijner loopt dus gaan we even rondkijken voor een degelijke sidepull. :)

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:22

ik ben sinds kort weer overgestapt op western ik rijd enkel recreatief bijna altijd buiten soms in de bak, met buitenrijden gebruik ik vrijwel altijd shank gewoon omdat ze hier veel relaxer mee loopt en hoef niet aan de teugels te zitten terwijl ze met een snaffle niet lekker op losse teugel is te rijden (aangezien ze eigenlijk altijd dressuurmatig is gereden) maar ik vind het totaal niet prettig om met strakke teugel buiten te rijden, in de bak train ik wel gewoon met snaffle

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:44

Past je snaffle dan wel?