[WN] Een vraag aan alle westernrijders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dyoka

Een vraag aan alle westernrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:37

Hallo! :)

Ik heb een vraagje voor de mensen die western rijden, of er veel over weten. Ik rijd zelf gewoon Engels dressuur.
Een vriendin van mij heeft een verzorghaflinger, die een westernzadel en hoofdstel heeft. Aan dat hoofdstel zit een stang.
Hij ziet er ongeveer zo uit, alleen is het een stangenbit en die halve maantjes aan de zijkant zitten er niet aan:

Afbeelding

Ik dacht altijd, aangezien dat met de S&T in de dressuur ook zo is, dat de twee lange stangen aan de zijkant moeten 'hangen', dus gewoon naar beneden wijzen. Als mijn vriendin rijdt, staan ze naar achter, omdat ze de teugels niet losjes heeft hangen maar op 'gewone' maat.
Nu is mijn vraag: hoe hoort dat bit precies te zitten?

Alvast bedankt! :)

MelissaV

Re: Een vraag aan alle westernrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:22

Met zo'n bit mag niet met vol contact gereden worden, wat je vriendin dus wel doet (wat ik uit de tekst opmaak)
Het bit hoort zo te zitten: http://www.richardbealblog.com/wp-conte ... dnight.jpg En zo hoort het ook te blijven zitten tijdens het rijden, tuurlijk als er een correctie nodig is, doe je dit maar je mag niet constant met de teugels strak rijden.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 15:27

Aha, bedankt voor je reactie!
Wat doet het bit precies in de mond als je de teugels wél strak houdt?
Nou word ik wel heel nieuwesgierig haha. :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:37

Het scharenbit(shank) werkt met hefboomwerking.
Hoe rechter en langer de scharen zijn, des te sterker is de hefboomkracht, maar lange scharen die zodanig gevormd zijn dat de teugelbevestiging dicht bij het mondstuk ligt, hebben juist weer veel mildere hefboomkracht.
Je kunt het zien als een soort van stuurbekrachtiging. Deze paarden worden worden met 1 hand gereden, ook tijdens het afwenden dus. En om het paard toch het signaal te geven, ook al beweeg je beide teugels maar 1cm opzij, is de shank bedacht, daardoor voelt het paard dit lichte signaal toch (daarnaast geef je natuurlijk ook been en gewichtshulpen maar daar gaat het nu even niet om). Daardoor lijkt het alsof het paard haast kan gedachtenlezen terwijl het wel de signalen (bijna onzichtbaar) voelt op het bit.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:55

dyoka schreef:

dat doet gewoon ontzettend veel pijn in de mond van het paard, het bit werkt namelijk in op de mond maar ook achter de oren van het paard, elke kleine beweging die ze met haar handen maakt kan hij voelen. Daarom worden deze bitten ook gebruikt om op één hand te rijden. Kan het verder niet zo goed uitleggen, maar ik zou je vriendin echt afraden om haar teugels zo strak te doen, of koop gewoon een ander bit.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:15

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal het er eens met m'n vriendin over hebben. :j
@kaniche, als het bit een redelijk sterke hefboomwerking heeft, geloof ik best dat het paard pijn heeft in zijn mond. Ik heb mijn vriendin er al eerder op geattendeerd dat ik dacht dat het bit anders hoorde. Mijn vriendin geloofde me niet, omdat de pony geen duidelijke pijn lijkt te hebben, aangezien ze voor zover ik weet niet protesteert onder het zadel. Maar waarschijnlijk kan de pony het dan erg goed verbergen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:21

Paarden laten niet gauw merken dat ze pijn hebben ;) Of geven stille hints, die haar niet opvallen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:57

HAR --> WN-TR

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:57

Hoeveel effect een stangbit heeft, hangt er vanaf hoe strak de kinketting/-riem is vastgemaakt :)
Geen, of een heel losse kinketting/-riem geeft een stangbit minder inwerking dan een standaard trens ;)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 07:19

Wranglerbutt schreef:
Hoeveel effect een stangbit heeft, hangt er vanaf hoe strak de kinketting/-riem is vastgemaakt :)
Geen, of een heel losse kinketting/-riem geeft een stangbit minder inwerking dan een standaard trens ;)

Oke, maar er zit geen kinketting aan. :)
Zoals ik al zei, die 'halve maantjes', zitten niet aan het bit en ik neem aan dat daar de ketting aan bevestigd moet worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:50

dyoka schreef:
Zoals ik al zei, die 'halve maantjes', zitten niet aan het bit en ik neem aan dat daar de ketting aan bevestigd moet worden.

Verkeerde aanname ;) De 'halve maantjes' zijn er voor bedoeld om teugels aan vast te maken, zodat het bit ook als trens kan worden gebruikt.
De kinketting moet worden bevestigd aan de bovenste ringen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:58

Citaat:
Verkeerde aanname ;) De 'halve maantjes' zijn er voor bedoeld om teugels aan vast te maken, zodat het bit ook als trens kan worden gebruikt.
De kinketting moet worden bevestigd aan de bovenste ringen.

Aha!
Ik dacht dat de teugels aan de bovenste ringen horen en de kinketting aan de halve maantjes. ;)
Maar aan het bit van mijn vriendin zit geen kinketting.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:02

De teugels horen aan de onderste ringen, de kinketting en bakstukken aan de bovenste. De teugels kunnen voor een mildere inwerking op bit in OP aan de halve maantjes.
Paard zal het echt niet lekker vinden om op zo'n bit in vol contact gereden te worden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:59

kaniche schreef:
dyoka schreef:

dat doet gewoon ontzettend veel pijn in de mond van het paard, het bit werkt namelijk in op de mond maar ook achter de oren van het paard, elke kleine beweging die ze met haar handen maakt kan hij voelen. Daarom worden deze bitten ook gebruikt om op één hand te rijden. Kan het verder niet zo goed uitleggen, maar ik zou je vriendin echt afraden om haar teugels zo strak te doen, of koop gewoon een ander bit.

De hoeveelheid "pijn" in de mond van het paard hangt helemaal af van de hand van de ruiter. Het is juist dat het bit door de hefboomwerking werkt als "stuurbekrachtiging" en de ruiter dus gedoseerd moet zijn in de teugelhulpen. Mijn poown loopt heel fijn op een correctional, omdat dat bit bij hem fijn in de mond ligt. Hij loopt juist niet op een gebroken trens, dat vindt hij vreselijk. Maar constant contact of "trekken" aan een shankbit zal het paard pijn doen.

Dit is één van de bitten waarmee ik Fuego train. Daarnaast train ik eveneens met een Billy Allen, dat is een snaffle.
Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:45

Als er geen kinketting aan zit, krijgt het paard met een hefboombit een ontzettende druk achter de oren. Kun je serieus problemen mee krijgen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:09

Kan je niet altijd serieus problemen krijgen als je een bit gebruikt waarvan je niet precies weet hoe het werkt?
En ja, we moeten allemaal leren en maken fouten. Mijn tip is dan ook om eens rond te lezen op internet over ligging en inwerking van bitten.. kijk ook eens op de site van myler. Elk bit is anders en elk paard prefereert een ander bit, net als elke ruiter overigens.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:05

Ik gebruik het bit zelf niet hè, een vriendin van mij. :)
Maar toch bedankt voor alle reacties.