FHS schreef:Thorowgood (Engelse kwaliteit) heeft een kunststof VZ en Kent & Masters (Engelse kwaliteit) heeft leren VZ én spring.
Heb je voor €500 of het dubbele een nieuw zadel.
De Thorowgood is zover ik weet alleen in het zwart te krijgen. En ik dacht dat de TS een bruine wilde.
De Kent en masters is idd niet slecht, maar dan kan je ook voor de Bates of Wintec gaan. Die zijn zeker in bruin leverbaar, en makkelijker aan te komen in NL dan de K&M. Daar weet ik in NL maar een paar dealers van, en die moeten al toevallig bij je in de buurt zitten, waar de Bates en Wintec op bijna elke straathoek te krijgen zijn.
Imo nadeel van de kopijzer zadels. Veelal zijn die kopijzers op basis van de warmbloeden gemaakt. Wil zeggen toch wat steiler in de schouderpartij. Waar onze QH's juist daar veel ronder zijn. Alle kopijzers die ik gezien heb, zeg ik op voorhand al van dat gaat niet goed aansluiten op de schouders.
En in het geval van kopijzers zadels, is de Startrekk van Deuber ook nog een optie. Die is zelfs boomloos. Ik heb die als testzadel gehad, met kopijzer 5 erin. Hij kwam kwa vorm niet in de buurt van de schouders. Terwijl dat paard die maat echt wel hebben moest. Er moest de helft aan vulling uitgehaald worden om hem enigzins passend te krijgen.
quarterH schreef:ik zeg niet NIET passen, ik zeg niet PERFECT te passen.
en ja dat vind ik ook van een westernzadel. een goed zadel past op vele paarden en hoeft dus niet speciaal aangemeten te worden.
Dat ben ik dus niet met je eens. Vroeger zal dat opgegaan zijn, maar tegenwoordig met de diversiteit van de ruggen van de QH's gaat dat verhaal niet meer op. Er is nu zoveel verschil in de ruggen (ook in de verschillende reininglijnen) dat dat goede zadel wat op vele ruggen past er niet meer kan zijn. En 80% mag met een niet perfect passend zadel goed kunnen lopen, maar je zult maar net 1 uit die 20% treffen die er wel problemen mee krijgt. Voor jezelf als jij optimaal wilt presteren wil je toch ook een paar schoenen die lekker zitten?