[WN] Hunter zadel: hoe hebben jullie het aangepakt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Hunter zadel: hoe hebben jullie het aangepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:07

Ha allemaal,

Omdat we erover denken ook eens Hunter te gaan starten, ben ik een beetje aan het rondkijken voor een Hunter zadel.

En omdat we er nog wat over twijfelen, zoeken we dus een goed zadel voor een leuk (lees: klein) prijsje ;)
'Normaal' ben ik klant bij Eveline, maar tweedehands hunterzadels zijn best dun gezaaid.
Misschien dat we nu dus gaan voor een tweedehands springzadel o.i.d. Moet ik dus alleen nog even gaan omrekenen..... :D
Zelf rij ik nu namelijk met een Billy Cook Pro Reiner (semi-quarter).

Daarom ben ik eigenlijk gewoon nieuwsgierig: hoe zijn jullie aan je Hunterzadel gekomen?
Of heb je gekozen voor een ander zadel? Hoe heb je dat dan aangepakt?

Schiet los!

izarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:33

Hey,

Een hunterzadel is gewoon een springzadel.
Ik heb een kentaur gekocht online onder voorwaarde als het niet zou passen dat ik het terug kon sturen. Ik heb een stalgenoot die in de leer was voor zadelmaker gevraagd om te passen.
Mocht je niet iemand in de buurt hebben die daar verstand van heeft dan zou ik een zadelmaker inschakelen die springzadels verkoopt.
Let wel dat je ook met een ander bit kunt rijden, kimberwick of pellham. Die bitten zijn er in allerlei soorten, bijv. Met poort, correctional etc.
Kijk eens op het rulebook van de aqha, daar staat bij english equipment meer info.

Succes met oefenen! Ik moet altijd erg wennen hoor!
Mocht je nog vragen hebben pb me maar.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:11

M'n trainster heeft er gelukkig wel verstand van :D
Dus ik heb alle hulp bij het samenstellen van m'n set :j
Was eigenlijk gewoon benieuwd hoe anderen dat deden.

Ben nu een beetje aan het rondkijken voor een mooi bruin zadel.
Tot die tijd kan ik een zadel van mijn trainster lenen +:)+

Een advertentie op Bokt werkt trouwens ook goed; heb nu al bijna de hele set compleet :D

itsmi

Re: Hunter zadel: hoe hebben jullie het aangepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:17

Leuk RT dat je de hunter gaat doen!
Wanneer gaan we met de koeien werken? Lord is er klaar voor!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:41

Aangezien ik uit de engelse sport kom lag dat hunterzadel er al jaren. Die had ik nooit verkocht :D Was wel zwart van kleur, maar ook dat mag in de hunter (zie de regelboeken). Verder zijn hunterzadels idd gewone spring of VZ zadels.

Mijn zadel was een Kieffer, die als groot voordeel hebben dat je ze vrij simpel breder en smaller kan laten maken. En dus aan laten passen op je paard. Ik heb een aantal jaar geleden dus ook mijn oude zadel laten verbreden zodat het mijn QH's zou passen. (Gaat door middel van infra rood licht).
Nu liep ik (met mijn paardenverzameling :o ) toch tegen een klein probleempje aan. Er was wat teveel verschil in breedte van de ruggen, waardoor het zadel met name op mijn toenmalige bijrijdpaard niet paste. Paard te breed voor het zadel, en dan was mijn Kieffer al extra extra breed gemaakt := En ik moest bij mijn eigen verschillende ruggetjes toch het een en ander aanpassen steeds om het passend te houden (denk aan onderleggers en verschillende diktes pads). Dus heb ik vorig jaar een zoektocht gehouden naar een ander zadel, en ben uitgekomen op een Deuber Maxima die verstelbaar is. Deze kan ik dus aanpassen met een sleutel aan de rug van het paard. En met de iets flexibele boom en de speciaal gevulde kussens (dr zit geen wol ed in maar verschillende soorten foam) past het perfect.
Voor iemand die gewoon 1 paard heeft is dat overkill ;) maar voor mij dus de oplossing. En als ik zie hoe lang mijn Kieffer mij plezier heeft gegeven, het zadel is nu 20 jaar oud en ziet er nog steeds super uit, dan kan voor mij zon nieuwe Maxima wel uit. De Kieffer heb ik een paar maand geleden verkocht, en die is nu van een bokker die daarmee nu lekker met haar Tinker mee in de bossen hobbelt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 09:00

@ Itsmi: Ha meis, dat is een poos geleden!!! Leuk, koeien jagen! Een trailer heb ik al, nu nog een auto. Dus ik denk aan oktober. Ff pb-en???

@ Rina: dank je wel voor je duidelijke verhaal! Ik had geen idee dat sommige merken zo 'aanpasbaar' zijn. Eigenlijk neig ik er nu een beetje naar een een 'engelse' zadelpasser langs te laten komen en dan gewoon het e.e.a. uit te proberen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:11

Ja de merken die een kunststofboom hebben zijn over het algemeen vrij simpel aan te passen. Van Kieffer weet ik dat bijna alle zadels door middel van of infra rood (de nieuwe modellen zelfs koud) breder en smaller gemaakt kunnen worden. Kieffer heeft zover ik weet maar 1 model waarbij het niet kan.
Bij zadels met houten bomen is dat lastiger, en veel beperkter wat ze kunnen kwa breedte. En dat is vaak toch het punt bij onze QH rassen, erg breed aan de bovenkant :D ;)

Ik denk dat je er verstandig aan doet een engelse zadelpasser langs te laten komen. Al zal het wel wat lastig worden een engels VZ of springzadel te vinden (gebruikt) in het bruin. De meeste zadels zijn toch nog steeds zwart in de engelse sport.
Let wel: kleine tip, mocht je een Kieffer in bruin tegenkomen kijk op de steigbeugelhaak wel jaartal daar op staat. Geen jaartal betekend ouder dan 1991 en niet breder te maken dan boom 34 (wat eigenlijk een medium boom is) alles na 91 zou een nummer moeten hebben, en kan tot 36 breed gemaakt.

En nee ik heb geen aandelen in Kieffer, maar het is zon fijn zadel om te zitten en het aanpassen vind ik zon pre :D Imo wordt dat veel te vaak vergeten bij de hunterzadels. Zon ding moet nl imo ook goed liggen op de rug van je paard, zelfs al gebruik je hem maar zelden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:15

engelse spring-/vz zadels zijn juist heel vaak in het bruin te vinden.
Voor mijn dressuur/spring KWPN'ertje, zocht ik ook een zwart springzadeltje, en juist tweedehands bijna alleen maar bruine zadeltjes te vinden.
TS woont vlakbij mij in de buurt, en zal dus op dezelfde (engelse) zadelmakers uitkomen als ik toendertijd.

RT, ruitershop Harmelen heeft ruime keuze, (ook tweedehands) en komt passen. Van Rijs ook, maar daar hebi k minder goede ervaringen mee.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 09:45

@ Rina: dank je wel voor je goeie tips!

@ Itsmi: jij ook bedankt! Ik ga wel eens even bellen :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:57

gewoon naar de plaatselijke engelse paardenwinkel gegaan en daar een leuk uitziend spring of veelzijdigheidszadel kopen dat er netjes uitziet en niet te duur is en redelijk past. voor die 5 keer dat je er 10 minuten op zit hoeft het imo niet perfect te passen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:42

GRRRRR QH dat is nou precies wat ik bedoel, en zoooooo slecht voor je paard. Overigens 5 x 10 minuten, hoe lang wilde jij dan losrijden voor je de ring ingaat??? Niet??? En trainen doe je ook maar 4 x en dan 10 minuten???? Je zit op een wedstrijd meer dan een half uur (soms zelfs langer) met zon zadel op je paard. En dan hoeft ie niet zo goed te passen?????
Sorry maar ik word dat lichtelijk onpasselijk van. Het westernzadel moet perfect liggen, bij voorkeur een Bob's zijn, en dat engelse zadel ach das niet interessant en hoeft niet te passen.
Een niet passend engels zadel zal ook je performance onderuit halen, als je paard er al geen drukplekken van krijgt of je tijdens de proef even fijn laat voelen dat z'n rug zeer doet in de vorm van staartzwiepen of nog erger bokken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:05

ik zeg niet NIET passen, ik zeg niet PERFECT te passen.
en ja dat vind ik ook van een westernzadel. een goed zadel past op vele paarden en hoeft dus niet speciaal aangemeten te worden.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:45

Je kunt voor een zadel met verwisselbaar kopijzer kiezen, dan heb je wat speling.
Thorowgood (Engelse kwaliteit) heeft een kunststof VZ en Kent & Masters (Engelse kwaliteit) heeft leren VZ én spring.
Heb je voor €500 of het dubbele een nieuw zadel.
Engelse kwaliteit, wolgevuld én verwisselbaar kopijzer.
Laat een zadel altijd door een deskundige op je paard passen en koop NOOIT een zadel in de (web-)winkel, zonder het op je paard te (laten) passen.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support
Laatst bijgewerkt door FHS op 17-08-12 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:46

Ja, je bent wel gek als je je eigen brood gaat verpesten als zadelpasser :D

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:49

Hollywood86, ik begrijp je reactie niet.
Het is niet verstandig een zadel in de winkel te kopen, zonder dat het paard eraan te pas komt. Dus zadel, zadelbokje, zitten en klaar ... is niet slim, als je de rug van je paard heel wilt houden. Helaas komt deze werkwijze maar al te vaak voor, met alle gevolgen van dien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:07

de meeste grote ruitersportzaken hebben een behoorlijk aantal tweedehands zadels liggen

ik heb er 2 meegenomen die mij in ieder geval pasten en waarvan ik vermoede(brede boom) dat ze ook blue zouden passen
mocht ze een week uit proberen en eentje zat het lekkerst voor ons beide en is het geworden

ik wilde perse een zwarte omdat dat het mooiste staat op blue

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:11

FHS schreef:
Thorowgood (Engelse kwaliteit) heeft een kunststof VZ en Kent & Masters (Engelse kwaliteit) heeft leren VZ én spring.
Heb je voor €500 of het dubbele een nieuw zadel.

De Thorowgood is zover ik weet alleen in het zwart te krijgen. En ik dacht dat de TS een bruine wilde.
De Kent en masters is idd niet slecht, maar dan kan je ook voor de Bates of Wintec gaan. Die zijn zeker in bruin leverbaar, en makkelijker aan te komen in NL dan de K&M. Daar weet ik in NL maar een paar dealers van, en die moeten al toevallig bij je in de buurt zitten, waar de Bates en Wintec op bijna elke straathoek te krijgen zijn.

Imo nadeel van de kopijzer zadels. Veelal zijn die kopijzers op basis van de warmbloeden gemaakt. Wil zeggen toch wat steiler in de schouderpartij. Waar onze QH's juist daar veel ronder zijn. Alle kopijzers die ik gezien heb, zeg ik op voorhand al van dat gaat niet goed aansluiten op de schouders.

En in het geval van kopijzers zadels, is de Startrekk van Deuber ook nog een optie. Die is zelfs boomloos. Ik heb die als testzadel gehad, met kopijzer 5 erin. Hij kwam kwa vorm niet in de buurt van de schouders. Terwijl dat paard die maat echt wel hebben moest. Er moest de helft aan vulling uitgehaald worden om hem enigzins passend te krijgen.

quarterH schreef:
ik zeg niet NIET passen, ik zeg niet PERFECT te passen.
en ja dat vind ik ook van een westernzadel. een goed zadel past op vele paarden en hoeft dus niet speciaal aangemeten te worden.

Dat ben ik dus niet met je eens. Vroeger zal dat opgegaan zijn, maar tegenwoordig met de diversiteit van de ruggen van de QH's gaat dat verhaal niet meer op. Er is nu zoveel verschil in de ruggen (ook in de verschillende reininglijnen) dat dat goede zadel wat op vele ruggen past er niet meer kan zijn. En 80% mag met een niet perfect passend zadel goed kunnen lopen, maar je zult maar net 1 uit die 20% treffen die er wel problemen mee krijgt. Voor jezelf als jij optimaal wilt presteren wil je toch ook een paar schoenen die lekker zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:13

Daarom, koop een bob's en je zit bijna altijd wel goed met een normale quarter. :)
Dergelijke zadels hebben zo'n goede pasvorm dat het bijna altijd wel goed is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:25

Mijn dochter heeft voor haar warmbloed een bruin springzadeltje van Wintec. Daarmee hoopte ik mijn Paint x Haflinger zadelmak te kunnen maken, maar het zadel ging inderdaad helaas niet passen, ondanks heel breed kopijzer.
Jammer, zou een leuk en voordelig zadel voor de hunter kunnen zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:59

Persoonlijk vind ik het echt een opmerking van "vroegah"....Vroeger riep iedereen dat een goed westernzadel op alles paste....vroeger reden de cowboys ook met 1 zadel op alle paarden....maar vroeger waren paarden een gebruiksartikel en pakte je gewoon een andere als ie stuk was ( je paard dan)

Ik ben wel van mening dat bij makkelijke ruggetjes een zadel wellicht op meer dan 1 paard kan passen maar om nu zomaar mijn zadel op ieder paard te leggen en roepen dat het past: no way!

En tegenwoordig heb je nu eenmaal de keuze tussen zoveel soorten zadels.... ik zou als ik RT was gewoon een goed passend engels zadel kopen, al dan niet nieuw....zoals eerder gezegd zit je niet maar 5 tellen op je paard op een wedstrijd.....en trainen thuis ook meestal wat langer.....
En een goede engelse zadelpasser komt zo langs bij je.... is de Country Mill niks ? Herman doet zowel engels als western....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:03

Dank iedereen voor de reacties!

En ben het helemaal eens met de opmerkingen over een goed passend zadel:
goed rijden en goed trainen kan alleen met een goed passend zadel :)

En toevallig ben ik geslaagd bij een Bokker die een mooi bruin zadel in de aanbieding had!
Het zadel past prima en we hebben er onze eerste (oncomfortabele) rondjes op zitten :D
Jeetje, wat is dat weer wennen zeg! :+