[WN] wie doet ook...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

wie doet ook...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:50

Zelf halsters en hoofdstellen maken?

ben mij eigen gek aan het sparen van alle attributen voor leer bewerken, geweldig!

de eerste pogingen gedaan om een klein lapje te maken, damn lastig werk en dat word flink oefenen.
nu zoek ik dus patronen voor hoofdstellen, verschillende typen..

heeft iemand nog boeken van leerbewerking over?
geweldig leuke nieuwe hobby waar ik uren aan kan freubelen, zucht wist niet dat ik het oude wijfen gedoe in me had hahahah

maar ben vooral benieuwd naar iedereen zijn ervaringen erin

gr
an(highwood)

Adrienna

Re: wie doet ook...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:24

Ik heb al mijn gereedschap en materiaal van tandy leather, moet wel uit de UK komen maar goed, dan kun je ook leuk aan de slag. Ze hebben veel boeken met patronen etc.
Ik heb het gebruikt voor mijn afstudeerproject, een westernzadel maken (onder begeleiding van zadelmaker) en gebruik het nu voor nog veel meer, ik vind het geweldig om te doen, leerbewerken.

eschpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:47

dit is ook mijn winter hobby helaas niet meer tijd ervoor.
ik maak vanalles hoofdstellen, halsters,heb mijn spullen van tandy leather usa.
en boomsma ook super die hebben alles van tandy leather alleen zitten hier in ned.

je kan ook daar patroon,boeken enz kopen heb ik ook gedaan.
succes.

p.s wil ooit ook een zadel maken oooooit :D

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 06:51

ja gaaf he, tja boomsma is ook mijn leverancier nu geworden.

als ik nu kijk bv naar de hoofdstellen van de quarters, past allemaal net niet, vaak te groot.
en vind dat jammer, dus dacht misschien heeft iemand patronen, denk dat het ouderwets opmeten wordt!

maar een zeer leuke hobby waar ik zeker verder mee ga, en ehh voor de goedkoopheid hoef je het niet te doen!

gr
an

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:45

Hier ook een kast vol materiaal van Tandy maar helaas voortaan véél te weinig tijd. Ik ging altijd naar lederhandel Berten in België.
Ik maak bijv. hoofdstellen van paardenhaar en verwerk daar zelf het leer aan, zoals het voorbeeld hieronder, dat was mijn 1e project.
2e foto is mijn 1e zadeltas-project. Vréselijk verslavend dat leerbewerken. Er is een fantastisch forum voor leerbewerkers: http://www.leatherworker.net
Wat je daar allemaal ziet wat er gemaakt wordt! Echt fantastisch, daar kan ik echt nooit aan tippen. Zitten echte professionals!
Je kunt er ook terecht voor hulp en tips, echt hartstikke leuk en als je iets gemaakt hebt kun je het daar plaatsen voor commentaar. Je moet je wel aanmelden en het is een Amerikaans forum, dus alles wel in het Engels. Zeker de moeite waard om eens te bekijken (staan ook vaak gratis patronen op).

Afbeelding

Afbeelding

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 23:06

wauw...nou..ik moet nog lang oefenen hoor hahahaha
sodeju...dat is een gaaf hoofdstel!
mooi hoor!
ga gauw kijken , top dank je wel!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:21

[UK] Yeah mijn eigen borsttuig zelf gemaakt!

zie hier mijn eigen borsttuig gemaakt, de volgende stap is om zelf een hoofdstel te maken ;) (western)
dus daar zal vast een topic over komen maar er zit veel tijd en geld in dat is zeker waar!!!

djemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:36

hey, ik heb een site die misschien een beetje kinderachtig is maar je kunt er een hele boel vinden over hoe je van alles maakt http://paarden.hobby-site.com/

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:50

@JamieShanin: Erg mooi gemaakt hoor, dat borsttuig! De 'hamer' die je gebruikt om te stempelen is alleen niet zo heel handig, denk dat je daarmee op een gegeven moment last van je arm en pols kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:56

even een vraagje, ik wil graag van een rondgenaaide frontriem zonder steentjes, willen oppimpen naar een rijsteentjes. Nu zou ik een inkeping kunnen snijden in de frontriem en de steentjes hierin leggen, maar ik maar me enigszins zorgen of het leer dit aan kan en niet gaat rafelen.

Heeft iemand goede tips?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:02

ik kom even meelezen..vind t erg intressant en lijkt me super ooit zelf te gaan doen!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:12

Zelf dingen maken als teugels, etc. doe ik wel, maar niet van leer. Ik ben niet zo dol op tuig invetten, dus gebruik meestal kunststof en touw ipv leer.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:23

@Hayka: als je inkepingen in leer moet maken wordt het leer daar uiteraard minder sterk van. Op een frontriem komt echter niet zo veel druk te staan. Ik vraag me wel af of het met inkepingen wel mooi wordt, die zijn nl. recht en steentjes rond, dus dat sluit er nooit mooi omheen. Ik weet niet of er steentjes zijn die je als een rijtje kunt kopen? Dus die bijv op een zwart stuk nylon stof of zo vastzitten? Die zou je erop kunnen verlijmen en evt. met zwart sterk draak en een leernaald ook nog wat vast kunnen zetten (door het leer heen steken dus)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:19

@mabotje, Ik wilde een V inkeping maken zodat de swarovski stenen die ook in een punt verkrijgbaar zijn er goed in passen. Op de frontiem vind ik niet mooi.. Ik ben al heel lang opzoek naar rondgenaaid met steentjes maar kan deze nergens vinden. Nu ben ik wel benieuwd als ik het leer open snijd of het niet in laagjes is verlijmt. Anders ga je rare barsten krijgen.

Qua sterkte is dit inderdaad minder belangrijk. Heeft iemand anders tips waar en hoe je een rondgenaaide frontriem kunt kopen? Toevallig had ik er nog een bij mijn oude hoofdstel zitten wat ik niet mooi vind als het puur rond is zonder steentjes..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:50

Mabotje schreef:
@JamieShanin: Erg mooi gemaakt hoor, dat borsttuig! De 'hamer' die je gebruikt om te stempelen is alleen niet zo heel handig, denk dat je daarmee op een gegeven moment last van je arm en pols kunt krijgen.

klopt we hebben ok een kleinere besteld voor mij maar die is het helaas nog niet ...

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:08

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:22

Ik ben ook leerbewerker, maak over het algemeen hoofdstellen, armbanden enz..
Doe ook veel reparaties voor mensen.
Mijn spullen komen vrijwel overal vandaan, amerika, belgie enz..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:23

Mabotje schreef:
Mag ik ook vragen waarom je geen ruwhuid of houten hamer gebruikt?

Het is toch een houten of kijk ik nou heel erg scheef? Ik heb ook zo'n rare 'hamer' is van mijn opa geweest die er zijn hele leven houtsnijwerk mee heeft gemaakt en nergens last van hoor. Voor stempelen werkt een wat lichtere hamer wel wat fijner.

Mijn stalgenootje is ook veel bezig met leerbewerken. Ze is voor mij een hoofdstel aan het maken, maar inmiddels ben ik door haar aangestoken en ben ik er ook een beetje mee begonnen. Ik heb al een aantal honden halsbandjes gemaakt. Binnenkort maar eens een bestelling plaatsen bij boomsma voor wat meer gereedschap. Is nog moeilijk kiezen waar ik mee moet beginnen, ik wil dan meteen van alles :o , maar dat vind mijn portemonnee niet leuk.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:47

Na de gaatjestang staan ruwhuiden hamers, die gaan langer mee dan een houten hamer. Ik heb de 2e (zwarte) Je hebt ze in verschillende zwaartes. Ik vind een te lichte hamer dus niet fijn, een zwaardere hamer 'valt' meer op de stempel en dan krijg je dus in één keer een goede afdruk en hoef je niet echt te meppen of vaker te slaan, waarbij je de kans hebt dat je stempel verplaatst.
Al het materiaal is idd belastend voor je portemonnee ja... maar als je eenmaal begonnen bent wil je meer en meer hè?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:01

O, ik bedoel die die JamieShanin gebruikt die is toch hout.

Ik vond de lichtere hamer die ik geleend had juist wel fijn, nou ja voor ieder persoonlijk denk ik. En is ook gewoon ervaring opdoen denk ik.

@Adrienna, een westernzadel maken is wel een erg leuk afstudeer project, voor wat voor studie als ik vragen mag?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:02

viola schreef:
O, ik bedoel die die JamieShanin gebruikt die is toch hout.

Ik vond de lichtere hamer die ik geleend had juist wel fijn, nou ja voor ieder persoonlijk denk ik. En is ook gewoon ervaring opdoen denk ik.

@Adrienna, een westernzadel maken is wel een erg leuk afstudeer project, voor wat voor studie als ik vragen mag?

Ik heb dat gedaan voor paardenhouderij toen. Is alweer een jaar of 4 geleden, en rij er nog steeds met veel plezier op ;)
Het hele verhaal heeft ook op bokt gestaan, met foto's van het hele proces.

Binnenkort ga ik een tweede zadel maken, voor mijn quartertje deze keer.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:15

hayka schreef:
even een vraagje, ik wil graag van een rondgenaaide frontriem zonder steentjes, willen oppimpen naar een rijsteentjes. Nu zou ik een inkeping kunnen snijden in de frontriem en de steentjes hierin leggen, maar ik maar me enigszins zorgen of het leer dit aan kan en niet gaat rafelen.

Heeft iemand goede tips?

Harry's horse heeft een ronde blingbling frontriem. Als ik me niet vergis te koop bij divoza.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:17

@Ipsiedipsie, die vind ik niet mooi, erg he... en ik vind het leuk om zelf te freubelen...

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:23

gaaf hoor, ben blij dat ik niet de enige gek ben _/-\o_

eerst begin ik maar met honden halsbanden...heb tig honden, en voor shows is dat mooi!

vooral dat schaduw aanbrengen vind ik lastig, gelijke druk geven en ook nog naar voren duwen, maar..oefening baart kunt

zet al jullie foto,s erop, zeer gaaf om te zien.
zodra ik wat heb...zet ik het erop(als het de moeite waard is om te bekijken!)

gr
an