[WN] Zwakke enkelbanden.. Iets aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Zwakke enkelbanden.. Iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:30

Ik merk de laatste tijd dat ik last krijg van mijn enkels tijdens het rijden. Soms zo erg dat ik er na het afstappen niet op kan lopen, soms gewoon een zeurende pijn. Kan een kwestie van gewenning zijn, ik heb jaren niet gereden en nu toch 1 á 2 keer per week, straks nog meer. Maar fijn is anders, ik heb nu bijv. nog een zeurend gevoel aan mijn enkel
Maar hebben meer mensen dit, en is er een oplossing voor? Ik reed met mijn eigen paard met flexibele beugels. Alleen rijd ik nu op manegezadels, en elke keer beugels verwisselen zie ik niet zitten.
Ik zag op internet al stootkussentjes die je met klitteband om de beugels doet om klappen op te vangen, s dit iets?

Rumpleteaser

Re: Zwakke enkelbanden.. Iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:35

Gewenning kan heel goed. Doe voor het rijden eens een 'warming up': even goed met je enkels draaien linksom en rechtsom.

Het kan zijn dat de beugels niet mooi gedraaid zijn en je daardoor je enkels wat forceert.
Het is een manegezadel lees ik, daar kun je dan helaas niet veel aan doen.
Beugels omwisselen is zo gedaan, dat is toch niet zo'n probleem? :)

Als het mag van de manege eigenaar kun je de beugels draaien door er een bezemsteel doorheen te doen.
Dus aan de ene kant er door, onder het zadel door en dan door de andere beugel heen.
En dan niet terwijl je ermee rijdt natuurlijk, maar als je 'm opbergt ;)

Die stootkussentjes ken ik niet :)

Fauchon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:47

Ik zou denken dat het gewoon gewenning is. Ben zelf 2 maanden geleden ook weer begonnen met rijden en heb de eerste maand ook last van mijn enkels gehad. Om je enkels weer wat sneller sterker te krijgen zou je wat oefeningen kunnen doen. Zelf heb ik tussen de lessen door rek oefeningen gedaan met een dynaband (soort elastieken band)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:19

Ik heb ook zwakke enkels (hypermobiliteit zelfs), het heeft wat moeite gekost in het begin met rijden, maar het is gewenning, even doorbijten, en wat bij mij wel eens hielp was af en toe enkelbanden omdoen bij het rijden. Ik rij nu met gemak 3 paarden per dag, 4 of 5 dagen in de week ;)
Succes!

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:23

Heb jij in het verleden wel eens enkeltrauma's gehad?
Die zeurende pijn is namelijk een teken van overbelasting, ik zou denken dat het door eerder trauma komt..

Enfin, sterkere enkels kun je makkelijk trainen door gewoon op één been te gaan staan 's ochtends en 's avonds en dit lekker volhouden. Je sult al snel merken dat je snel stabieler staat doordat je je banden hierin hebt getraind. Kun je laten nog moeilijker maken door je ogen erbij dicht te doen!

Edit: Stootkussentjes lijken mij niet verstandig, hiermee maar je je enkels niet sterker mee..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:37

Laatste twee lessen geen last meer gehad (op de pijn na die ik nog steeds heb van afgelopen zaterdag)
Ik rijd nu met langere beugels, dat helpt ook een stuk (al verlies ik ze nu steeds :+)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:16

Voor dat probleem kun je elke ochtend ( of avond, net wat je het beste uitkomt) rek-oefeningen doen, je zg. ruiterspier langer maken.
In een lichte spreidstand van de ene been naar de andere zwaaien met je armen en telkens je benen iets wijder uitelkaar, dan van voor naar achter naar beneden zwaaien, je zult voelen dat het "trekt" in je liezen.
Ook op de onderste trede van de trap gaan staan met je tenen en dan lekker veren, na een paar dagen zul je het resultaat voelen!
Op het paard: Zonder beugels rijden }> , dan ga je veel meer "in " je paard zitten, na een tijdje voelen je beugels vanzelf goed aan!
Succes en sterkte! ;)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:49

dropje wat zeg jij nou voor iets engs, zonder beugels rijden? :))

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:54

dropje2 schreef:
Voor dat probleem kun je elke ochtend ( of avond, net wat je het beste uitkomt) rek-oefeningen doen, je zg. ruiterspier langer maken.
In een lichte spreidstand van de ene been naar de andere zwaaien met je armen en telkens je benen iets wijder uitelkaar, dan van voor naar achter naar beneden zwaaien, je zult voelen dat het "trekt" in je liezen.
Ook op de onderste trede van de trap gaan staan met je tenen en dan lekker veren, na een paar dagen zul je het resultaat voelen!
Op het paard: Zonder beugels rijden }> , dan ga je veel meer "in " je paard zitten, na een tijdje voelen je beugels vanzelf goed aan!
Succes en sterkte! ;)

Als ik dit vanuit de anatomie bekijk, en wat ik heb geleerd op mijn opleiding (fysiotherapie). Denk ik niet dat rekken helpt. Vaak krijg je pijn in gewrichten als de kapsels er omheen niet genoeg stabiliteit kunnen geven. Wat je hier tegen kunt doen lees je in mijn vorige post.
Er bestat niet zoiets als zwakke enkelbanden := gewoon niet zo goed getraind ;) maar maak je geen zorgen dit is makkelijk te trainen. Kracht oefeningen kan ik je ook aanraden voor de omliggende structuren :)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:57

Ik heb er trouwens met het rijden geen last meer van gehad, door het weiland lopen is echter wel hel haha. Elk hobbeltje voelt weer een pijnscheut.

Maar ik zag t bericht niet, ik heb geen enkel trauma's gehad, wel vaak verzwikkingen, maar nooit echt verstuikt ofzo

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:58

Wat bedoel je met hobbeltjes? Zoals steentjes?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:59

nee gewoon omgetrapte opgedroogde modder. Is niet effen daar

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:01

En dat voel je dan in je enkels? scherp, dof zeurend? Moet ik effe denken :P

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 22:02

ja, als ik op een heuveltje sta dat iets omhoog loopt, strek ik mijn enkel das een zeurende pijn

Voelt zeg maar als je op je voeten zit, op de bank, en dan na een tijd opstaat. Níet dat slapende gevoel, maar meer een verkrampt gevoel

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:10

Aaah, dan ga ik toch mee met dropje, dat rekkingen je kunnen helpen. Met je tenen op de traptrede staan en dan zo ver mogelijk door je enkels zakken. Maar ik denk dat er bij jou meer dingen meespelen, omdat je aangeeft toch vaak te zwikken. Je kan alle dingen proberen die ik net heb aan gegeven, het zal je nooit kwaad doen! Pas wel op met 'te ver' willen rekken. Dan geeft het juist averecht resultaat. Je moet het wel voelen, maar mag niet pijn doen.

Nu ken ik je niet persoonlijk en vind ik het zonder goed onderzoek moeilijk zulke uitspraken te doen. Wil je echt goed advies? Bezoek een fysiotherapeut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:14

Mocht je enkelvriendelijke westernbeugels overwegen, stuur dan Mosquito even een pbtje. Die heeft hele fijne iets verende veiligheidsbeugls die ze misschien wel wil verkopen als je er naar vraagt. Zeg maar dat ik je heb 'gestuurd' en doe 'r de groeten maar.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:27

Sannx94: Mijn kleine bijdrage was puur van toepassing op haar laatste zinnetje, dat ze haar beugels steeds "kwijt" is :D en ja, helaas Sirius, zonder beugels rijden is écht een hele goede oefening! :9 :(:)
Je bent nog niet aan wedstrijden toe, maar wist je dan je op een show bij de hogere klasse's vaak in bv. de Horsemanship, een stuk zonder beugels moet rijden, ook galop? *\o/*
Succes en sterkte met je enkels!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 09:44

Vanaf morgen rijd ik 3x per week waarvan ook een x buiten de les en zonder beugels is wel een vertrouwensoefening voor mij, eerst in stap dàn in draf en dàn in galop :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:53

Rustig aan, eerst gewoon in stap beginnen, dat vertrouwen moet je paard je gaan geven!
En die knop voorop, die is hartstikke handig hoor ;) :D voor het geval dát je denkt dat je wegzakt..
Veel plezier! *\o/*