[WN] Pasvorm zadel afleiden uit vuil op dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pasvorm zadel afleiden uit vuil op dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:55

Ik heb vandaag op mijn arab het westernzadel van een stalgenootje uitgetest. Op het eerste zicht leek dit niet slecht te liggen en tijdens het rijden liep hij ook heel ontspannen. Ik dacht dus dat de pasvorm wel meeviel.

Toen ik echter afzadelde merkte ik dat de vuile plekken op de pad niet mooi evenredig verdeeld waren. Ik had geen fototoestel dus ik heb even nagetekend waar de pad vuil was.

Afbeelding

Grijs is dus vuil, waar het wit is was de pad nog proper.

Zoals gezegd is dit niet mijn zadel, maar ik wil graag op zoek naar een zadel en wil dus graag weten waar ik moet op letten. Uiteraard laat ik iemand komen om zadels te passen, maar ik wil zelf graag kunnen inschatten waar mogelijke problemen zitten, aangezien ik mijn vorige zadel ook door een zadelpasser heb laten aanmeten en het uiteindelijk toch niet bleek te passen.

Ik vroeg me nu af wat dit zegt over de pasvorm? Ik dacht eerst dat dit komt door 'bridging', dat het zadel enkel aan de schoft en de lendenen het paard raakt en daartussen niet, omdat de rug van het paard meer holling heeft dan het zadel. Maar aangezien de plek waar de singel ligt ook proper was twijfel ik, aangezien toch juist de singel het meest aansluit. Kan het zijn dat het zadel op de propere plek aansluit, en dat de rest van de pad gewoon vuil is door wrijving? De pad kwam overal een stuk voorbij het zadel, aangezien het een gewone westernpad was en een klein paard.
Indien de witte plekken aangeven waar het zadel wel aansluit, is de pasvorm toch nog zo slecht niet, of wel? Dat zou betekenen dat het zadel net aansluit daar waar de zitting is, en dat het niet drukt op de schouders en lendenen?

Revanches

Re: Pasvorm zadel afleiden uit vuil op dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:10

Aangezien dit om een westernzadel gaat even een verplaatsing:
HAR-->WN_TR

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:58

Hieruit zou je op kunnen maken dat je zadel niet past. Het draagt op de schouder en op de lendenen. Het draagt dus niet onder de zitting!!

Er zijn plippads te leen (geloof dat arthur van os zo'n ding heeft) waarmee je kan zien of je zadel al dan niet goed ligt.
Lijkt me slim om er eens iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 08:03

Dus je denkt toch dat het zadel brugt? Zoals ik in mijn OP zei is dit niet mijn eigen zadel, maar ben ik wel op zoek naar een geschikt zadel voor hem.

Wanneer er een nieuw zadel komt wordt dit uiteraard gepast door iemand die er verstand van heeft, maar ik wil gewoon weten waar ik moet op letten. Mijn vorige zadel was aangepast door een zadelpasser maar bleek achteraf toch te drukken op zijn schouders en lendenen. Daarom wil ik zelf kunnen meekijken zodat ze me niet opnieuw een zadel verkopen dat niet past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:36

In dat geval zou ik eens googlen op Carola-pad en een PLIP proberen te maken volgens die handleiding. Dat kun je altijd gebruiken als je een zadel gaat testen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:33

Waar moeten eigenlijk de zweetvlekken precies staan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:43

De afdruk van een plippad na 25 minuten rijden met een passend zadel.
Afbeelding

Alles wat hier van afwijkt past imo dus niet.
Of je zadel nu bridged of juist teveel druk op die plekken heeft kan niemand van ons zo zeggen. Vuil op een deel terwijl een ander deel schoonblijft kan betekenen dat of het schone gedeelte niet draagt, maar ook dat het schone gedeelte teveel draagt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:44

Hier een goed voorbeeld van hoe ze iig NIET moeten zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Die droge plekken wil je dus NIET hebben.

De eerste is van een zadel wat drukt op de schoft/schouder, de tweede van een boomloos zadel met een verkeerd dekje.

Je moet een egale zweetplek hebben die overal even nat is, gelijk aan beide zijden met een droge ruggegraat.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:15

Dan past mijn zadel :) (is ook gecontroleerd door een bekwaam persoon)