[WN] Romal reins

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Romal reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:02

Ik kocht enkele jaren geleden een leuk stel teugels waarvan de winkeleigenaar (Hopa sport in Heist-op-den-Berg) me ook niet meteen kon uitleggen hoe ze juist noemden, gebruikt werden, etc. Met wat opzoekingswerk bleken het romal reins. Meestal zijn deze nogal flashy afgewerkt, mijn exemplaar is echt gewoon leder, geen bolletjes om ze te verzwaren, geen versieringen, niets... Ik vond ze vooral gewoon handig omdat we altijd gingen buitenwandelen (met een gewoon, zacht bitje in, soms zelfs niet eens westernbit) - ja, sorry, wandelruiter hier... Tijdens zo'n wandeling superhandig omdat je bij een halte of wanneer je op kaart kijkt en dergelijke je teugels niet kon kwijtspelen. Laat je je paard ergens even grazen terwijl je nog in het zadel zit, dan had ik gewoon het enkele uiteinde in m'n handen en daarmee basta - wel zo comfortabel voor haar en mij. Ik reed er in elk geval graag mee (paardje is recent gestorven, dus tuig zal de komende tijd alleen stof opvangen... |( ) Maar goed: ik vond dat ze wel vrij snel weer bij elkaar komen - beetje kort waren om het zo te zeggen en m'n aanvoelen bleek juist toen ik ontdekte dat er natuurlijk eigenlijk nog romal chains tussen moesten. Vorig jaar op vakantie in California toevallig een stel gevonden: weer van dat: winkeleigenaar wist niet hoe het juist allemaal in z'n werk gaat. "Waarschijnlijk gewoon dichtplooien rond je bit en teugels?" zeiden ze me daar. Om tot m'n uiteindelijke vraag te komen:

http://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=2868

De mijne zien er verder wat anders uit, maar de haakjes aan het uiteinde zijn hetzelfde. Hoe bevestig je ze nu in godsnaam? Hebben al geprobeerd om ze te plooien, maar dat lijkt een olifant niet eens te lukken! Zie ik iets knulligs over het hoofd? En als je ze dan plooit, impliceert dat dan meteen dat je ze maar met één headstall kan gebruiken? Want 'snel' even een bit of teugels wisselen zit er met zo'n constructie toch niet bij?

Alle reacties welkom, inclusief "Idioot die rijdt met tuig dat ze niet kent" - I know, vandaar m'n vraag hier. ;) Zou graag wat bijleren. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:43

Om een romal op de juiste wijze aan het bit te krijgen heb je rein-connectors
Die zien er zo uit
Afbeelding

Het totaalplaatje ziet er dan zo uit:

Afbeelding

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:54

Ik dacht al dat er verbindingsstukjes zouden voor bestaan. Dank je wel voor de duidelijke foto's, DubbelDun. De andere kant van de chains komen direct aan het bit of gebruik je daar ook zulke connectors?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:01

De andere kant zit idd direkt aan het bit, maar als je het handiger vind kun je daar natuurlijk ook connectors doen. Dan kun je iig makkelijker een ander bit gebruiken, want van open/dicht buigen worden ze vaak niet beter.

LeenC

Re: Romal reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:05

Thanks.