[WN] Hoe bepalen of zadel te lang is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Hoe bepalen of zadel te lang is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 23:02

Ik heb een tijd getwijfeld om de overstap te maken, en heb dan ook enkele westernlessen genomen om te weten wat het nu precies is. Deze lessen zijn zeer goed bevallen en daarom ben ik dan ook op zoek naar een westernzadel.

Maar ik vroeg me nu af hoe je bepaalt of de lengte van het zadel goed is. Ik weet dat een zadel niet voorbij de 18e rib mag liggen en zo, maar hoe zie je dat? En hoe ver komt de boom van een westernzadel? Want je ziet voorbij de cantle meestal nog een stuk leer, maar moet je dat meetellen in de lengte van het zadel of niet?

Uiteraard komt er geen zadel zonder dit grondig te laten passen, maar ik was wat aan het rondkijken wat ik precies wil en vroeg me af welke zadels nu in aanmerking komen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:09

degene die kom passen, weet precies welke zadels passen. vantevoren bepalen wat je wilt, is lastig.je moet kiezen uit wat past...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 15:22

Dat heb ik intussen al wel begrepen, maar ik vroeg met toch af hoe het zit met de pasvorm achteraan.

Als ik eens rondkijk zie ik dat een totale lengte van een westernzadel meestal tussen de 60 en de 70 cm is, maar mijn paard is vorig jaar volledig opgemeten en kan max 51 cm op zijn rug hebben. Daarom zou ik het wel graag weten of hetgeen wat achter de cantle komt nu meetelt of niet, om te weten of er wel westernzadels bestaan die zullen passen.
Het heeft nu eenmaal geen zin om iemand te laten komen als ik toch al weet dat het niks zal zijn. In dat geval kan ik beter nog wat doorsparen voor een custom made zadel in plaats van mijn geld te geven aan zadelpassers.

DubbelFun

Re: Hoe bepalen of zadel te lang is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:36

Neem je een boomzadel dan volgen de bars de rug in een bepaalde holling. Geen enkel paard heeft een 100% horizonale rug, dus er zit altijd iets bolling in. In het meest holle gedeelte van de rug zal het zadel het meest dragen. Hoe verder je naar voren en achteren komt des te minder zal de draagkracht worden.
Belangrijkste is dat het goed de rug volgt en niet in de weg zit.

Ik vind altijd een handig hulpmiddeltje hoelang een zadel kan zijn; neem een goedpassende dekenmaat van je paard qua ruglengte. Bijv. 1,35. Dan kun je qua westernzadel een lengte hebben van 67/68 cm.
Als het leer achter het zadel goed gevormd is dan kan het wel meedragen, maar vaak staat het iets omhoog zodat het niet op de rug gaat drukken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:19

@DD- dus pakweg de helft van je dekenmaat (ruglengte ) ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:26

Ja, over het algemeen klopt dat rekensommetje aardig (bij mij iig :D ) Mits wel een goed passende deken natuurlijk en niet eentje die te lang is :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:28

thanx, die kon ik nog niet !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:33

Als je voor een westernzadel gaat voor een paard met korte rug, dan is in ieder geval ook een zadel met round skirts aan te bevelen, zodat je paard niet met zijn flanken tegen de skirts komt.

Interessant weetje, dat van die dekenmaat ...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:05

Bedankt voor het trucje DD, als dat klopt zou ik een zadel van 62 cm op hem kunnen hebben ipv 51, wat onze kansen om een goed passend zadel te vinden wel zou vergroten denk ik :) Ik heb intussen ook begrepen dat ik dus niet meer moet kijken naar de maten die bij hem waren opgemeten voor een engels zadel.

Ik wil eigenlijk liefst een roundskirt, omdat het anders gauw zo veel zadel wordt als je maar een klein paardje hebt. Maar ik zal zien wat er past, kleur en vorm is bijkomstig als het maar goed ligt op hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:50

Ik snap dat gedoe nooit zo over lengtes. Hebben jullie weleens gezien hoe lang de standaard bob's maat is? Dat is altijd erg lang en speciaal voor de reiningquarters, dus kort.
Dat geeft echter nooit problemen, dus waarom dan toch gaan voor een lelijke roundskirts?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:13

Ik ben dit weekend met mijn jonge bok drie dagen naar de veluwe geweest. Tommy is drie, reining gefokt en erg klein. Ik schat dat hij onder de 1.40 zit. Hij is ook erg kort in de rug. Heb gewoon drie dagen mijn bobs erop gegooid, met echt grote butterfly skirts. Die skirts zijn zo gemaakt dat ze niet op zijn rug komen, maar er een beetje boven zweven zeg maar. OK, voor het mooie ligt er wel erg veel zadel op dat paard, maar er was een vriend mee die veearts is, en die heeft elke dag Tom gecontroleerd, en zijn rug was prima in orde. Niet eens gevoelig of zo. Ik vind dat allemaal een beetje bullshit, dat zadelgedoe. Als je drie dagen met een driejarige kunt rijden, zonder dat hij last krijgt in zijn rug, dan kun je ervan uitgaan dat het zadel OK is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:16

Misschien spreken we elkaar over 10 jaar nog eens ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:54

Sinds mijn vorige pony geen cirkels wou galoperen en met een ander zadel (lees: beter passend) ineens wel en sinds dat onze schimmel zo lelijk deed dat men vroeg of hij wel zadelmak was, gewoon omdat er een verkeerd zadel op lag (overigens op het "eerste zicht" lag dat niet slecht) ... ben ik toch ook veel kritischer geworden ivm zadels. Lelijke round-skirt of niet (vind het ook niet mooi bij een gewoon westernzadel hoor maar als mijn paard daar blij mee is, ik ook!).
Dus ik vind het goed dat de TS daar toch zich eens over informeert. Trouwens handige tip ivm de dekenmaat!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:57

Ik heb ook een kleine reininggefokte, 1,45 geloof ik, ik heb ook een Bobs, een hele mooie, maar echt veel te lang. Die komt er niet meer op. :n

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:59

je volgt de laatste rib naar boven toe (dan kom je uit bij de 18e, en dus laatste, ruggenwervel) Tot daar mag het zadel komen. De wervel daarna is al een lendenwervel en de lendenwervels moeten vrij blijven liggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:04

jameyskatje schreef:
je volgt de laatste rib naar boven toe (dan kom je uit bij de 18e, en dus laatste, ruggenwervel) Tot daar mag het zadel komen. De wervel daarna is al een lendenwervel en de lendenwervels moeten vrij blijven liggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bij een westernzadel mag de zitting maar max tot aan de laatste rib komen. Anders heb je wel heel korte mini westernzadeltjes!