[WN] Mijn ervaring Missoula Nut, nog wat vraagjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Mijn ervaring Missoula Nut, nog wat vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 19:30

Hoi allemaal :)
Even een kort intro op mijn beweegredenen. Ik heb namelijk een heerlijke WoW-dressuur, en vind het wel erg moeilijk daar afstand van te moeten nemen, maar toch even op een rijtje waarom ik boomloos-western zou willen.
    - Ik heb mijn paard nu 2 jaar, en bij de koop het zadel overgenomen. Vorige eigenaar was een iel ding, en ik absoluut niet. Zadel zat dus altijd al krap
    - Gezondheid: Ik moet mijn benen extra lang(gezien vanuit de dresssuur dus verkeerd) omdat zo min mogelijk druk voor mij belangrijk is,
    - Ik wil boomloos omdat ik dit gezien heb bij vriendinnen en dit veel fijner rijd
    - de WoW is dressuur en ik zie mezelf geen dressuur meer rijden (of springen) en rijd voornamelijk freestyle en western.
    - Ik heb gedacht aan de WoW-westernversie maar vind die echt lelijk(dat zandkleurige)

Nu heb ik eerst nog getwijfeld of ik gewoon western zou willen maar ik wil toch liever boomloos omdat dit mee kan groeien met paard. Ik wilde de Missoula Nut testen omdat ik deze mooier vond (dan de Arizona Nut, al is die wel vriendelijker voor de portomonnee).
Ik heb de Missoula nut nu als testzadel in maat 1. Erbij zat 55cm westernsingel, deze maat hebben wij voor dressuur ook(dacht ik) maar deze kwam niet uit met de latigo bij de gaatjes en heb dus wat geïmproviseerd(had nog juist zo goed op bokt naar correct vastmaken gekeken 8)7 ) dus mocht ik tot aankoop overgaan is er een langere singel nodig.
Hoe het zadel lag:
Afbeelding
Hier zie je hoe die ie lag onder zn buik, beugel hangt er nu net voor, maar anders kon je zien dat ie niet in een gaatje zat.

Afbeelding
andere kant, eerst had ik 'm alleen op t eerste gaatje, maar kon nog gemakkelijk gaatje bij(en later nog op 3)

Misschien ligt het zadel wat te ver naar voren voor western, maar zag nog genoeg schoudervrijheid en zag er geen probleem in.

Mijn positieve ervaringen:
    - toonde geen singelnijd bij aansingelen(was nooit echt singelnijd, maar moest zich wel altijd afreageren, waarschijnlijk door een slechtpassend zadel uit het verleden)
    - Kon vrijer met mijn benen sturen
    - Zat lekker& stond goed :+
    - paard liep ontspannen(loopt ie altijd wel, maar had dus geen extra stress/spanning van het zadel)
    - Las over schuiven van zadel met opstijgen,geen last van gehad :n van te voren geprobeerd met krukje(om schuiven te voorkomen) maar ik kan dat echt niet, het lukt me gewoon niet..(dit was niet de eerste keer, ik wist wel dat ik het niet kan, maar wilde toch checken) toen zonder en dat ging gewoon prima.

Opmerkingen/vragen
    - Ik ging aandraven en automatisch lichtrijden, dit was haast niet te doen, toen ik me vasthield aan de fork kreeg ik wat meer vastigheid en lukte het redelijk. Nou heb ik me van te voren ingelezen en ook over dat het zadel zou klapperen, ligt het hier aan? Of ben ik gewoon een ''noob'' en moet ik het lichtrijden zo laten en gewoon gaan doorzitten?
    - Ik vind het zadel net passen op zijn rug, en dit is een maat 1, origineel wilde ik een maat 2(maar die hadden ze niet als testzadel) is die nog langer? Dan zal die waarschijnlijk te lang zijn dus?
    - Het is een fluwelen(zachte) zitting, heel leuk, maar hoe weerbestendig is dat? En hoelang blijft dat mooi?

Na het rijden de afdrukken:
Afbeelding
Toch wat haren in de war, dit was de kant van de latigo(en hij is nog niet helemaal door zn vacht heen)

Afbeelding
Andere kant vond ik netjes, wel een lichte afdruk van de pad?

Verder hoor ik graag tips of opmerkingen :j
Paard is wat dikkig van het gras, maar ik heb een drukke schoolperiode(examens) dus dan gaat het snel met die vetjes := Al is ie over het algemeen wel rondgeribt, zit er nu nog een lekker grasbuikie aan.
Ik heb geen foto's van het rijden zelf, omdat er simpelweg niemand was om de foto's te nemen := Ga van het weekend even mn moeder overhalen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:57

ik vraag me af wat je nu precies wilt weten en vraag me ook af hoeveel je jezelf hebt ingelezen

leuk zadel voor de recreatie maar hoe kun je nu een zadel passen als hij je te klein is kwa maat :?
hoe kun je nu rijden met een singel die veels te klein is, dat zit voor het paard absoluut niet prettig

zadel moet minstens 5 misschien wel 10 cm meer naar achteren liggen, het ligt nu bovenop de schouder
vraag blijft dan of de singelplaats nog op de goede plek zit, waarschijnlijk niet
daar heb je bij westernzadels namelijk maten in

als je dan een fatsoenlijk boomloos western zadel wil, koop dan een bob marshal
die kun je zeker kopen als je je wow verkoopt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:19

Nou hij zat dus prima qua maat, misschien verkeerd gezegd: Ik zit hang tussen maat1 en 2 in, als je een zadel wil testen zal je imo dan toch beide maten moeten uitproberen en ik had nooit alleen maat2 geprobeerd.

Zoals ik zei ging ik er van te voren vanuit dat de singel goed zou zijn, en kwam hier pas bij het passen achter. Anders had ik dit eerder aan kunnen vragen bij Nicky's keet natuurlijk ;) en dat ik ook weet dat ie misschien wat te ver naar voren ligt, maar er nog meer dan voldoende schoudervrijheid was.

Als ik mijn WoW verkoop krijg ik er max 1700,- voor, daar heb ik nog geen Bob Marshall voor. Ik heb wel geld gespaard wat ik kan bijleggen.(moet wel erbij zeggen dat als de wow verkocht word het extra geld wat ik er eventueel aan over zou houden gaat naar mn ouders aangezien de WoW eigenlijk van hun is, als er meer geld voor nodig is moet ik zelf bijleggen).

Enkele topics hier op bokt die ik heb doorgelezen
[WN-AM] voorbeeld hoe een westernsingel vastgemaakt moet worden
[WN-TR] Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven (heb ze alle 3 gelezen)
[VVDD] Missoula Nut zadel is gearriveerd!
[WN-TR] Welke boomloze pads voor onder de BF Missoula Nut?
[WN-ITP] Mijn nieuwe Barefoot Missoula Nut!
Maar ook nog verschillende websites e.d. die ik nu zo snel niet kan terugvinden..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mijn ervaring Missoula Nut, nog wat vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:31

Ik leg mijn boomloos zadel altijd zo dat de pommel precies achter het schouderblad zit, het voorste deel van het zadel maak ik me niet druk om daar komt toch geen noemenswaardig gewicht op.
Enne ik zou niet weten waarom barefoot geen fatsoenlijk merk is, ben al heel lang heel tevreden met mijn bf, en zou dit model ooit in de toekomst, als ik de centjes heb, doooooolgraag aanschaffen. :D

Raar dat het lichtrijden niet lukt. Dat lijkt me imo niet aan het zadel liggen. Maareh je hoeft ook geen meters uit het zadel te komen he? Bij mij is het verschil tussen lichtrijden en doorzitten amper te zien soms. Ik laat me omhooggooien, en door met mijn bovenbenen goed aan het zadel te zitten, laat ik me rustig zakken ipv neerploffen. Dus niet met je knieën knijpen, da's afremmen, maar echt je bovenbenen, niet vanuit je stijgbeugels ook. Daar mag alleen het gewicht van je been op rusten.
Ik ben gewoon fikse ritten gaan maken toen ik mijn zadel net had, lekker buiten, kilometers maken, zo wen je eraan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:46

Wat lukte er niet met het lichtrijden, hoe voelde het aan ? :)

Het midden van de zitting is geen fluweel maar gewoon suède, zoals je wel vaker op westernzadels ziet :j

Het zadel ligt zo inderdaad wat te ver naar voren, de singel ligt nu ook iets te ver naar voren en het valt me erg mee dat je geen noemenswaardige problemen met de ligging hebt gehad gezien de veels te korte singel die ook nog eens helemaal scheef zit.

Over het algemeen krijg je daar toch snel een schuivend zadel en narrig paard van ;)

Ik zelf vind de Missoula Nut niet zo'n fijn zadel eigenlijk, vind het Arizona-model veel prettiger. Zit wat minder lomp, is ook wat compacter en heeft een diepere zit.

Maar er zijn wel mensen die gek zijn met hun Missoula Nut of Virginia Rose, hoewel je toch ook wel vaak ziet dat ze na een tijdje liever voor een ander model gaan omdat dat toch wat beter blijkt te werken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:04

Als je dit zadel verder naar achteren gaat leggen krijg je problemen met de singelplaats, die wordt dan veel te scheef getrokken en dat ga je met rijden merken.
Verder heb je voor 1700 euro een prima BM hoor, ik heb wel komplete showmodellen met veel zilver voor minder verkocht :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:39

@Gypsy: Ik probeerde inderdaad vanuit mn bovenbenen maar het is vooral nog wennen zo'n zadel dus heb veel gestapt en paard keer maar gedraaft, vanmiddag ook nog rustig aan en morgen kijken of ik er een galopje uit krijg :)
Reden dat ik denk dat het aan het zadel ligt is omdat ik in een van de tests of recensie's ergens gelezen had dat het zadel zou klapperen..

@pmarena: Ik maakte me ook niet zoveel zorgen om de singel, ik weet/wist wel dat het niet goed zat, maar een paard wat normaal best geïrriteerd/nijdig word van aansingelen(al gedraagt hij zich wel) stond nu relaxed alles toe te laten.

Suede ook goed :=
Ik was tussendoor afgestapt om de beugels korter/langer te doen(toch nog even zoeken naar juiste lengte)
en moest toen wel de latigo opnieuw vastmaken omdat ie wel wat schoof..

Ik wil denk ik ook wel de Arizona testen, vond alleen deze wel mooier eruitzien :j

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:48

suede is goed te doen hoor! ik heb een zadel met de bovenkant suede. ik heb m 3 jaar en ziet er prima uit!
groet,fra4hondtje

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:19

Ik heb een Arizona nut gehad en herken het probleem met de singelpositie.
Als ik het correct plaatste ten opzichte van de schouder dan was de positie van de singel niet meer juist...
Heb het weg moeten doen omdat mijn paardje er schouderpijn van kreeg... (Osteopaat heeft dat bevestigd)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:28

Suede zitting wordt wel iets minder mooi (of komt dat door mijn wax jas?) na een paar jaar...

Ik heb ook minimaal een half jaar nodig gehad om aan dit zadel te moeten wennen (heb dezelfde).. maar nu zit ie heerlijk! Alleen hij blijft schuiven :( (nu bijna 3 jaar)