Even een kort intro op mijn beweegredenen. Ik heb namelijk een heerlijke WoW-dressuur, en vind het wel erg moeilijk daar afstand van te moeten nemen, maar toch even op een rijtje waarom ik boomloos-western zou willen.
- - Ik heb mijn paard nu 2 jaar, en bij de koop het zadel overgenomen. Vorige eigenaar was een iel ding, en ik absoluut niet. Zadel zat dus altijd al krap
- Gezondheid: Ik moet mijn benen extra lang(gezien vanuit de dresssuur dus verkeerd) omdat zo min mogelijk druk voor mij belangrijk is,
- Ik wil boomloos omdat ik dit gezien heb bij vriendinnen en dit veel fijner rijd
- de WoW is dressuur en ik zie mezelf geen dressuur meer rijden (of springen) en rijd voornamelijk freestyle en western.
- Ik heb gedacht aan de WoW-westernversie maar vind die echt lelijk(dat zandkleurige)
Nu heb ik eerst nog getwijfeld of ik gewoon western zou willen maar ik wil toch liever boomloos omdat dit mee kan groeien met paard. Ik wilde de Missoula Nut testen omdat ik deze mooier vond (dan de Arizona Nut, al is die wel vriendelijker voor de portomonnee).
Ik heb de Missoula nut nu als testzadel in maat 1. Erbij zat 55cm westernsingel, deze maat hebben wij voor dressuur ook(dacht ik) maar deze kwam niet uit met de latigo bij de gaatjes en heb dus wat geïmproviseerd(had nog juist zo goed op bokt naar correct vastmaken gekeken

Hoe het zadel lag:

Hier zie je hoe die ie lag onder zn buik, beugel hangt er nu net voor, maar anders kon je zien dat ie niet in een gaatje zat.

andere kant, eerst had ik 'm alleen op t eerste gaatje, maar kon nog gemakkelijk gaatje bij(en later nog op 3)
Misschien ligt het zadel wat te ver naar voren voor western, maar zag nog genoeg schoudervrijheid en zag er geen probleem in.
Mijn positieve ervaringen:
- - toonde geen singelnijd bij aansingelen(was nooit echt singelnijd, maar moest zich wel altijd afreageren, waarschijnlijk door een slechtpassend zadel uit het verleden)
- Kon vrijer met mijn benen sturen
- Zat lekker& stond goed

- paard liep ontspannen(loopt ie altijd wel, maar had dus geen extra stress/spanning van het zadel)
- Las over schuiven van zadel met opstijgen,geen last van gehad

Opmerkingen/vragen
- - Ik ging aandraven en automatisch lichtrijden, dit was haast niet te doen, toen ik me vasthield aan de fork kreeg ik wat meer vastigheid en lukte het redelijk. Nou heb ik me van te voren ingelezen en ook over dat het zadel zou klapperen, ligt het hier aan? Of ben ik gewoon een ''noob'' en moet ik het lichtrijden zo laten en gewoon gaan doorzitten?
- Ik vind het zadel net passen op zijn rug, en dit is een maat 1, origineel wilde ik een maat 2(maar die hadden ze niet als testzadel) is die nog langer? Dan zal die waarschijnlijk te lang zijn dus?
- Het is een fluwelen(zachte) zitting, heel leuk, maar hoe weerbestendig is dat? En hoelang blijft dat mooi?
Na het rijden de afdrukken:

Toch wat haren in de war, dit was de kant van de latigo(en hij is nog niet helemaal door zn vacht heen)

Andere kant vond ik netjes, wel een lichte afdruk van de pad?
Verder hoor ik graag tips of opmerkingen

Paard is wat dikkig van het gras, maar ik heb een drukke schoolperiode(examens) dus dan gaat het snel met die vetjes

Ik heb geen foto's van het rijden zelf, omdat er simpelweg niemand was om de foto's te nemen