[WN] scheefwesternzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

greetzz

scheefwesternzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 20:48

hallo,
wie heeft er voor mij een goede tip?
Ik heb anderhalve maand geleden een western zadel gekocht bij een bekende western zaak.
(merk zadel en welke zaak doet er even niet toe).
dit zadel mocht ik thuis passen en heb dat gedaan met behulp van een zeer ervaren western instructrice. zadel leek prima te passen .ik heb er even op gereden om te kijken of hij lekker zat en niet naar achteren schoof .allemaal prima koop gesloten en ikke in mijn nopjes.
Maar helaas de laatste paar keer heb ik wat meer kunnen rijden en merkte ik dat het zadel naar rechts zakt. ook bij mijn bijrijdster (t ligt gelukkig niet aanmij!!!) ook niet aan mijn paard bij een ander paard hetzelfde verhaal. ik denk dus dat het aan het zadel ligt het is geen A kwaliteit, zadel is wel nieuw.
Nu wil ik het zadel terug brengen. Heb ik recht op garantie?? heeft iemand enig idee hoe ik di t op kan lossen? ( het enigste wat ik aan het zadel heb gedaan zijn wat extra gaatjes in de fenders ivm mijn korte pootjes.)

meikie

Re: scheefwesternzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:20

Gewoon contact opnemen met de leverancier en kijken of jullie eruit kunnen komen. Een goede westernzaak zal goede service verlenen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:24

Aangezien ik niet bekend ben met het trainingsniveau van je paard: het kan ook zijn dat het zadel wel recht is, maar het paard scheef. Ook dan kan een zadel naar één kant zakken. Ik zou je adviseren bij de leverancier het zadel te laten controleren. Mocht daar niets uitkomen, dan kan je het rijtechnisch oplossen. Een echt A-merk hoort namelijk niet zomaar scheef te trekken. Dan is er of een productiefout gemaakt of ligt het probleem elders. De meeste leveranciers bieden ook enkele jaren garantie op zadel en boom.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:07

Ik ga met de bovenstaande reacties mee.

1. Contact met de leverancier.
2. Is het zadel zelf scheef? of idd toch niet lekker passend op je paardje bijv.

Ik ben erg benieuwd welk merk zadel je hebt?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:17

Ik heb het ook wel eens gehoord met iemand die een billy cook had die nieuw en scheef was. En een billy cook die zelf wel recht was alleen de knop stond scheef dus zo gauw diegene z'n knop in t midden deed ging t zadel dus scheef liggen. Maar in beide gevallen is het goed gekomen door contakt op te nemen met de leverancier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:20

Als de bars in een zadel zijn scheefgetrokken kun je dat zelf vrij makkelijk zien als je het zadel rechtop zet (met de knop op de grond) en je zet een RECHTE lat in het midden op de grond.
Als je hem precies in het midden zet en je kijkt er van bovenaf op dan kun je zien dat er verschil is tussen de rechter- en de linkerruimte en dus dat het zadel scheef is.
Dit zou bij elk 2e hands zadel gekontroleerd moeten worden voor aankoop.

Bij een nieuw zadel kun je dit een konstruktiefout noemen en heb je gewoon recht op garantie/omruil.

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:42

super om zo snel al reacties te krijgen!!!
oke het merk zadel is geen A kwaliteit zoals b.v een billy cook
Ik heb een lakota nieuwprijs 900 euro. de leverancier is goed bekend onder western ruiters.
africhtings niveau b/l dressuur.
ik heb lang niet regematig gereden ivm met prive omstandigheden.
ben nu overgestapt van dressuur(recreatief) naar western heb geen ambities voor wedstrijden maar wil mijn paard thuis lekker voor elkaar hebben.
ja dat mijn paard in meer of mindere mate scheef( niet recht gericht is ) dat klopt in weze heeft ieder paard dat wel.daar moet aan gewerkt worden om dat ik zo weinig heb gereden heeft mijn paard nu dus ook weinig bespiering. . maar!!?? bij mijn dressuur zadel had ik er geen last van dat die scheef ging liggen. is dat verschil dan wel zo groot bij een western zadel?? p.s ik heb ook boomloos geprobeerd en ook die gingen niet scheef liggen. wat zou e.v.t een oplossing kunnen zijn als het wel aan mijn paard zou liggen?
een dekje met aan een zijde een inlage (zoals de dekjes van barefoot)? om de ruimte op te vullen.
ik heb slechte ervaringen met een slecht passend zadel.(ik kan eindelijk weer op mijn paard blijven zitten zonder rare fratsen ivm een slecht passend zadel) dus wil ik eigenlijk een goed passend zadel zonder te hoeven rommelen met speciale dekjes. p.s ze loopt wel lekker onder dit zadel ze stapt weer ruim en heeft er duidelijk zin in enne mischien niet onbelangrijk ik ben nog niet volop aan het trainen daar ik geen bak heb en gebruik maak van de wei ik rijd regelmatig een stukje buiten(veel recht uit rijden dus)
ik heb nog niet eens gegalopeerd ! met dit zadel slechts enkele passen. alvast bedankt voor de reacties.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:48

Misschien eens je paard laten nakijken door een osteopaat? Deze kan de rug controleren en zonodig weer recht zetten. Dan hoef je niet te gaan knoeien met dekjes enzo, zeker geen goede oplossing. Ook eerst gaan longeren met pessoa teugels of dubbelel longe kunnen je paard goed doen en de bespiering weer op pijl brengen.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:53

contact opnemen met de verkoper en het gevalletje voorleggen, als het aan het zadel ligt en dus een productiefout is wordt het waarschijnlijk zonder problemen hersteld of omgeruild tegen een deugdelijk exemplaar.

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:37

dank jullie wel ,
maar zou toch graag willen weten of een western zadel nu echt sneller scheef gaat liggen als je paard niet rechtgericht is?
temeer omdat ik er bij mijn dressuurzadel absoluut geen last van heb gehad ondanks dat ze toen ook niet recht gericht was.
en wat ik vreemd vindt het zadel zakt naar rechts, maar mijn paard zet me bij het rijden op links ik heb ook meer druk op mijn linker beugel zeker als ik op de rechter volte rijd ik zou dan toch verwachten dat het zadel naar links gedrukt wordt.!?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:41

Ik heb ook een westernzadel en dacht dat deze ook niet goed zat omdat hij naar rechts schoof, wat blijkt... Mijn paard is bij zijn rechterschouder minder bespierd dan aan zijn linker schouder! Ik dacht echt dat mijn paard recht was en dat er niets aan de hand was met mijn knollie... inmiddels goed aan het trainen, elke dag oefeningen en het probleem is bijna opgelost!

PS* als jij al zegt dat je naar links gedrukt word, dan is het logisch in mijn oren dat het paard links veel sterker is en en rechts wat ''slapper'' waardoor de bespiering daar dus minder is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:39

@greetzz : een westernzadel heeft langere ligvlakken en dit heeft dus veel sneller effekt als het niet goed ligt.
Verder zal een goedkoper zadel eerder de neiging hebben om krom te trekken als een kwalitatief beter (en dus vaak duurder) zadel , puur omdat er gewoon betere materialen en vakmanschap bij komen kijken.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:05

Een zadel dat te krap is voor je paard, zakt ook scheef.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:09

Terug naar de westernzaak die het zadel geleverd heeft. Deze behoort dit op te lossen. Kijk wel eerst naar de rug van je paard (sommige paarden zijn zelf serieus scheef) en hoe je zelf zit (sommige ruiters zitten serieus scheef) voordat je de leverancier van het zadel de schuld geeft.

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 21:21

hallo allemaal, ik wil jullie bedanken voor de reacties,
ik heb ook nog even bij mijn instructrice( aanstaande ,moet nog gaan lessen) geinformeerd zij was ook duidelijk : als je paard niet rechtgericht is gooit hij ruiter en zadel naar een kant. dus ik moet eerst maar eens gaan lessen en kijken of het probleem inderdaad aan het niet rechtgericht zijn ligt. en anders zal ik terug gaan naar de verkoper.

p.s zonder degenen die ook hebben gereageerd te kort te doen!!!!!
ik wil graag dubbeldun een groot compliment geven.ik heb ook je reacties gelezen op andere topics bijvoorbeeld ook over boomloos wat ik een poosje intensief heb gevolgd.
uitleg: je andtwoorden zijn duidelijk en en helder je velt geen oordeel over paard,ruiter of zadel maar geeft eerlijk je mening. zonder iemand of product echt af te kraken. je hebt duidelijk kennis van zaken en deelt die ook graag met anderen. ik zou zeggen ga zo door!!!!!!!!! *\o/*

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:11

Ik kwam net "binnenvallen" op dit topic. Ik hoop dat ik nog kan reageren, ik zit nog niet zolang op Bokt en niet vaak actief. Maar wel af en toe om nuttige info op te zoeken, net als hier. Ik zit ook met een scheef westernzadel, dat ik nog maar 2 maand heb, maar nog maar 4 keer mee gereden omdat mijn paard al een tijdje op rust staat met een blessure. ALs gevolgbehandeling van deze blessure zijn wij met paard naar Equireva geweest. (niet voor een klacht over het zadel maar toevallig werden onze zadels daar ook gecheckt). Daar werd gezien dat de boom inderdaad scheef of verdraaid was. Natuurlijk is een paard ook scheef van zichzelf maar het zadel was heel anders scheef. Blijkbaar komt dat nog wel eens voor tijdens het droogproces van de boom, als de luchtvochtigheid niet goed is. Ik kan je Equireva erg aanbevelen, zij is ook MSFC en verbonden aan de Universiteit Utrecht en betrokken bij zadelonderzoek. Ik vind haar erg kundig en duidelijk. Misschien heb je er nog wat aan, ze kan ook optreden al adviseur bij geschillen over zadels.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:18

Maar als je eerst niet zo intensief reed en nu wat meer... kan je paard ook gewoon wat vet kwijtgeraakt zijn, waardoor het zadel iets zakt en krapper komt te liggen..

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:38

ja een zadel dat te klein is zakt ook scheef heb ik voorgehad met mijn bob's avila zakte ook altijd weg heb nu en nieuwe en andere bob's gekocht en past heel goed ook eentje met 3 punt singel
heb een jonge quarter van 4

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:42

Heb je een foto van het zadel ??

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 20:53

sorry , maar het is al min of meer opgelost, heb een poosje terug instructie gehad en mijn paard is inderdaad wat scheef. wat ik al wel wist . daar door zet ze mij op links en het zadel zakt naar rechts. door te trainen is het wel minder geworden merk het nu nog wel als ik buiten ga rijden (veel recht uit.
maar tijdens het rijden heb ik er niet meer zo last van.
ben niet 100% tevreden over het zadel qua pas vorm mijn paard loopt er lekker mee maar ik denk dat hij voor wat te strak zit als ik de pad aan de onder zijde bekijk is hij voor minder vies dan achter onder mijn bips zeg maar je ziet aan beide zijde een grote ronde witte plek . voorlopig doe ik het er mee maar ik denk wel dat ik volgend jaar evelien een keer laar komen dan heb ik weer wat gespaard en is er weer meer keuze
al blijft het lastig om voor een dressuur paard een geschikt western zadel te vinden. hoge schoft schuine schouder dus het zadel komt wat verder naar achter te liggen als ik de tiestrap naar beneden laat hangen heb een ruime hand breedte achter haar elle boog. bedankt en groetjes.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:05

ik kan je evelien zeker aan bevelen ben erg tevreden , over haar service ,