[WN] Bosal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JayJay09

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:08

Mijn paardje is jong en nog volop aan het wisselen. In een test over bitloze optoming had ik gelezen dat een bosal goed uit de test kwam. Verder vind ik het ook wel heel mooi staan. Zo kwam het dat ik zat te dubben om de overstap te maken van bit naar bosal (ben geen wedstrijdruiter). Nu las ik dat het nog al nauw komt qua pasvorm.
Mijn paard is nog niet uitgegroeid. Hoe kan je dit nu het beste doen?
Klopt het verder dat rijden met Bosal eenhandig is?

Rumpleteaser

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:34

Je kunt het beste les nemen.
Da's misschien een beetje een open deur, maar het is wel nodig om goed met de bosal te leren werken.
Die moet namelijk goed op je paard 'gepast' worden, zodat er in een neutrale positie geen druk wordt uitgeoefend.
Plus leer je op de juiste manier en op het juiste moment druk uit te oefenen en weer te releasen.
Nee, je rijdt niet perse met een hand. Sterker nog; ik heb in de perode dat ik met bosal reed altijd tweehandig gereden :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:02

Een bosal gebruik je 2 handig en de pasvorm komt heel nauw. Let wel, het is een heel ander soor optoming dan een bit of de meer gebruikelijke bitloze optomingen! Het is een optoming waarmee je op signalen rijdt, dat moet je leren want dat is een vak apart.
Je mag bijv. geen constante druk ermee uitoefenen, alleen vragen als het nodig is etc. Dus als je het wil zal je eerst les moeten nemen bij iemand die daar veel verstand van heeft en daar zijn er niet zoveel van in Nederland.
Ik ken wel iemand die precies weet hoe je met een Bosal moet omgaan maar die woont in Zuid Duitsland ( en in de winter in Spanje). Dus dat is wat ver weg ;) .

Dus niet zelf gaan "proberen". Een bosal is een optoming die meer zegt over de ruiter dan het paard, nl. of de ruiter goed in balans zit, gewichtshulpen kan geven en niet aan de teugels trekt, etc. etc. Dat laatste is bij een bosal zinloos en werkt alleen maar averechts!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:05

In welke regio zit je TS?

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:29

Zeeland

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:44

Ik denk bij het rijden met bosal idd het 'signaalrijden' extra belangrijk is.
Natuurlijk kun je les nemen. Je zou ook kunnen kiezen voor het rijden met een sidepull. :)