Ik heb mijn zadel denk ik iets te dik ingevet, in de dieper liggende delen zit namelijk een iets grijzig laagje. Weet iemand een goed middeltje om dit weg te halen?
Sonraffie
Geplaatst: 06-03-12 18:08
Ik denk dat je dat met een droge zachte doek wel weg krijgt..
Een klein beetje zeepsop.. dan kun je het vettige wegkrijgen.. maar dan daarna weer (dun) een nieuw laagje vetten!
spicegirl
Geplaatst: 07-03-12 16:32
zeepsop ? ben je mal ? krijg je lekker vlekken in het leer.. proberen met zadelzeep. en anders met je nagel, doekje erom, en proberen zachtjes eruit te peuteren..
zadelzeepsopje dan Iniedergeval iets ontvettends Hoe soppiger of schuimiger hoe ontvettender.. Alles natuurlijk met beleid.. ik kan me niet voorstellen dat je met een milt sopje gelijk gevlekt leer krijgt.. ik heb vroegah ook wel eens leer op die manier schoongemaakt..
lindavan
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-12 19:28
Nou ik ga dat liever niet gokken haha. Heb nu met zadelzeep en een zacht borsteltje flink geboend. Tooling is mooi maar wel veel werk met onderhouden. Hoopte dat iemand een niet zo arbeidsintensief wondermiddeltje zou weten
spicegirl
Geplaatst: 08-03-12 23:29
@diaz- een gewoon sopje (dubro/allesreiniger/shampoo) o.i.d. is altijd ontvettend. en engels leer is niet hetzelfde als het leer waar westerntack van word gemaakt , zeker de light oil, of het harness/natural leer niet ! voordat er een zadel van 5 ruggen mee verpest is niet echt iets om mee te experimenteren.. je hebt van die afgeronde nagelriem-duwers (voor je handen ).die in een lapje doen, kan je veilig peuteren. in tooling gaat altijd veel vet/creme zitten.daarom doe ik de onderzijde vaak incremen, en de bovenzijde-met tooling-met een lap, die ik heb gebruikt daarvoor.dus niet echt de creme erop,maar een met creme gebruikte doek.volg je me nog ?
Ik doe de tooling altijd met olie of crème met een kwast. Het vet ging inderdaad altijd in de tooling zitten als ik het niet met een kwast deed. Ik haalde het eruit met een tandenborstel met zadelzeep.
Ik kwast ook met olie, vind ik net wat makkelijker (boven en onder). Schoonmaken met heel weinig zadelzeep en heel veel doek. Voor hardnekkige plekjes inderdaad een tandenborstel. Zadel ziet er na paar jaar nog steeds als nieuw uit.
spicegirl
Geplaatst: 16-03-12 14:28
olie kwasten gaat prima. moet je alleen geen light oil tack hebben, dat word gelijk donker (en vaak vlekkerig)
Nee das waar. (heb ik gelukkig ook niet) Wordt light oil ook niet donkerder van vet? (geen ervaring met vet of light oil, maar je weet maar nooit)
spicegirl
Geplaatst: 19-03-12 09:47
vet gebruik ik sowieso niet.ik heb non-darkening creme. maar uiteindelijk kleurt het toch wat op.echt helemaal light blijft het toch niet.met gebruik krijg je ook donkere plekken, en van de zon kleurt het ook.
mirella75
Geplaatst: 24-03-12 10:49
Die non-darking creme heb ik ook! Geweldig spul is dat!