[WN] rijjeans en opengeschuurde kuiten - au!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

rijjeans en opengeschuurde kuiten - au!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:24

Deze zomer kocht ik in de States Wrangler Q-baby jeans. Helemaal verliefd, want eindelijk een zachte jeans die echt stretcht en waarmee ik zelfs gewoon graag aan het werk ga. Vroeger zag je me nooit in een jeans - ook niet in het dagelijkse leven - want ik kreeg altijd meteen uitslag van die dingen.

Op m'n eigen rustige merrie van 24 jaar kan ik er met gemak uren in rondrijden, maar dat is uiteraard aan een laag tempo omwille van haar leeftijd. Nu heb ik sinds kort een 6-jarige van een vriendin om te rijden - kruising Fries x ? - en tot 2x toe heb ik m'n hele kuit opengereden. Niet gezellig als je in het midden van het bos zit en met een redelijk hevig ding nog helemaal naar huis terug moet. De eerste keer dacht ik nog dat het was omdat ik zonder chaps gereden had en met een gewoon veelzijdigheidszadel, maar de tweede keer had ik m'n heerlijk zachte Comancheros boven aan en m'n eigen vertrouwde endurancezadel en toch weer prijs. Het ging trouwens de ene keer over rechts, de andere keer links.

Klink dit probleem jullie bekend? Hebben jullie oplossingen? Had ik gewoon pech en zat de naad die dag op de foute plek of? Vind het zo snullig om met m'n klassieke rijbroek en daaronder boots te vertrekken. Een keer m'n chaps aan, kan het me allemaal niet meer interesseren zolang die benen maar geen pijn doen, maar vind het gewoon zonde dat ik m'n jeans nu alleen nog aandoe voor op stal terwijl ze verder zo veel fijner zitten dan die strakke Engelse toestanden.

Zou het te maken hebben met het type zadel en de korte zweetbladen? Ik rij nl. met een Prestige Trekker, een endurance zadel: Afbeelding

Die bestaat ook in Western met fenders, maar jammer genoeg kruiste die uitvoering nog niet mijn pad aan een deftige prijs. :D

Of mag ik dit alles gewoon wijten aan het feit dat deze merrie Engels gereden is en behoorlijk wat steun van m'n been zoekt? Bij mijn eigen merrie leg ik amper ooit m'n been aan met veel druk - leunt dus meer bij western aan - misschien zit daar het probleem en zijn die broeken gewoon niet geschikt voor een klassieke rijstijl? Merrie is overigens echt volledig klassiek geschoold en ik rijd haar tijdelijk tot eigenaar weer kan overnemen - dus omscholen is ook geen optie. ;)

PS: Doorrijden in die mate dat de ene kant ondertussen hersteld is, maar wel een litteken gebleven is. Andere kant is nu 2 1/2 week geleden en nog steeds aan het genezen... Geen kwestie van 'eelt' te kweken dus...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:51

Je stijbeugelriemen zijn veel smaller dan bij een westernzadel. Die schuren dus echt wel een pak meer en met wat pech, als je korte beentjes hebt (of een groot paard) kan je broek en huid nog eens lekker tussen de stijgbeugelriemen en de buik van het paard kruipen en echt venijnig beginnen knijpen. Het is niet voor niets dat je met zo'n zadel best een heel strakke broek aantrekt en liefst nog met laarzen of chaps erover.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:58

Dat van die korte beentjes klinkt me bekend. Stel brede kuiten erop zal ook al niet helpen. :j

Chaps alleen zijn blijkbaar niet voldoende. Denk inderdaad dat ik dit probleem niet zou hebben indien ik de versie met fenders zou gebruiken. Klinkt alsof ik me zal moeten neerleggen bij het feit dat ik met dat paard alleen Engels gekleed op pad kan gaan. Zelfde combinatie kleding en tuig levert dus wel geen probleem op bij m'n eigen paard: zal daar al maar gelukkig om wezen...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:33

Ik heb hetzelfde probleem, al heb ik het dan met de knieen ipv de kuiten, en zelfs in een westernzadel met fenders. Rijd dus ook thuis altijd met een gewone rijbroek. En voor de wedstrijden heb ik Jodhpurbroeken. Mss is dat nog een idee voor je, daar kan je in ieder geval je boots gewoon onder dragen ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:00

Soms helpt het als je zo'n dunne nauwaanpassende broek onderaan aan doet

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:52

Kniekousen (sokken, geen pantykousen ;) ) of skisokken! Helpt prima bij mij :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:54

iana schreef:
Soms helpt het als je zo'n dunne nauwaanpassende broek onderaan aan doet

Een rijbroek bedoel je...? :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:49

Nee, geen rijbroek. Dat is te dik, ik heb zo'n dunne waar je mee kan gaan joggen of fietsen.
Is heel dun en aangenaam met goede rek, je voelt niet da je ze aan hebt.
In de winter lekker warm onderaan ;)

LeenC

Re: rijjeans en opengeschuurde kuiten - au!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:09

De eerste keer had ik thermisch ondergoed onderaan van Icebreaker - merinowol. Dat werkte dus in elk geval niet. Skikousen kan ik nog proberen idd. Is een jodhpur dan zo breed onderaan? Want m'n Ariat Fatbaby halfhoge boots zijn toch behoorlijk breed...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:16

Ik heb nu ook een jodhpur maar er zijn vele soorten, sommigen pasten minder goed aan en gaven toch ook schuurplekken na lange wandeling.
Ik draag nu eigenlijk nooit nog een jeans, vind het zalig zitten zo'n Jodhpur.
Onderaan zijn de pijpen breder, er zit een rek onderaan die onder je voet doorloopt zodat ze niet omhoog kan kruipen tijdens het rijden.
Je boots gaan er prima onder ;)