Op m'n eigen rustige merrie van 24 jaar kan ik er met gemak uren in rondrijden, maar dat is uiteraard aan een laag tempo omwille van haar leeftijd. Nu heb ik sinds kort een 6-jarige van een vriendin om te rijden - kruising Fries x ? - en tot 2x toe heb ik m'n hele kuit opengereden. Niet gezellig als je in het midden van het bos zit en met een redelijk hevig ding nog helemaal naar huis terug moet. De eerste keer dacht ik nog dat het was omdat ik zonder chaps gereden had en met een gewoon veelzijdigheidszadel, maar de tweede keer had ik m'n heerlijk zachte Comancheros boven aan en m'n eigen vertrouwde endurancezadel en toch weer prijs. Het ging trouwens de ene keer over rechts, de andere keer links.
Klink dit probleem jullie bekend? Hebben jullie oplossingen? Had ik gewoon pech en zat de naad die dag op de foute plek of? Vind het zo snullig om met m'n klassieke rijbroek en daaronder boots te vertrekken. Een keer m'n chaps aan, kan het me allemaal niet meer interesseren zolang die benen maar geen pijn doen, maar vind het gewoon zonde dat ik m'n jeans nu alleen nog aandoe voor op stal terwijl ze verder zo veel fijner zitten dan die strakke Engelse toestanden.
Zou het te maken hebben met het type zadel en de korte zweetbladen? Ik rij nl. met een Prestige Trekker, een endurance zadel:
Die bestaat ook in Western met fenders, maar jammer genoeg kruiste die uitvoering nog niet mijn pad aan een deftige prijs.

Of mag ik dit alles gewoon wijten aan het feit dat deze merrie Engels gereden is en behoorlijk wat steun van m'n been zoekt? Bij mijn eigen merrie leg ik amper ooit m'n been aan met veel druk - leunt dus meer bij western aan - misschien zit daar het probleem en zijn die broeken gewoon niet geschikt voor een klassieke rijstijl? Merrie is overigens echt volledig klassiek geschoold en ik rijd haar tijdelijk tot eigenaar weer kan overnemen - dus omscholen is ook geen optie.
PS: Doorrijden in die mate dat de ene kant ondertussen hersteld is, maar wel een litteken gebleven is. Andere kant is nu 2 1/2 week geleden en nog steeds aan het genezen... Geen kwestie van 'eelt' te kweken dus...