[WN] Zadelpijn na 2 weken western in Amerika

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Zadelpijn na 2 weken western in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:21

Hallo bokkers!

Ik verblijf op dit moment in Amerika op een ranch. Hier rijd ik een aantal paarden per dag, maar ik merk dat ik verschikkelijke pijn in mijn bips begin te krijgen.. Ik ben duidelijk nog niet gewend aan de harde zadels, maar op een stoel zitten doet nu zelfs al pijn.. Wie heeft de gouden tip voor mij?
Ik heb zelf al een wielren broekje geprobeerd, maar zelfs dit helpt niets.. Deze had ik meegenomen van huis. Ik rij op de zadels die ze hier hebben, ik heb dus niet de keuze om zelf een zacht zadel te kopen :'). Wie helpt?

Lady_xx

Re: Zadelpijn na 2 weken western in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 00:57

Het is trouwens niet de zadelpijn die op veel andere fora wordt beschreven, ik heb geen wondjes o.i.d. maar het zijn echt de botten die ik voel als ik rechtop zit. Nou moet ik zeggen een goede vetlaag tussen die botten en het zadel te hebben, maar helaas voel ik het alsnog..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:04

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:05

Een bontje misschien? Die bestaan ook speciaal voor westernzadels.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:04

Ik heb dat ook vaak bij mijn (dressuur)zadel. Ik voel dan vooral na veel galopperen mijn zitbeenknobbels, beide kanten. Ik kan het een heel stuk verminderen door een bontje, en die bestaan idd ook voor westernzadels.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:08

ik weet niet waar je zit, maar je hebt op verschillende plaatsen 2e hands tackshops, waar je voor een paar centen wel een bontje kan halen, dat zal al een heel verschil maken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:10

Ik volg even mee,precies hetzelfde probleem maar dan aan mijn stuitje.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:16

Is het echt je achterwerk waar je last van hebt? Want het kan ook goed komen doordat je niet gewend bent aan de bredere zadels en dan helpt zo'n bontje echt helemaal niks.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:00

bontje kan.. maar dat helpt niet tegen doorzitplekken. Dan helpen blaarpleisters. Van de grote voor de hak van bijvoorbeeld compeed. Die op de beurse plek plakken en je kunt gewoon verder rijden.
Een los gelpad op je zadel leggen en er bovenop gaan zitten werkt ook. Maar dan moet je niet 'bonken' in het zadel, want dan verlies je em. Er zijn ook gelpads voor op het zadel te koop trouwens.
En verder is het toch echt zitvlees voor harde zadels kweken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:15

Het gaat niet om doorzitplekken aldus TS, dus pleisters helpen niet.

En leg eens uit: hoe 'kweek' je zitvlees?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:19

Hoe je zitvlees kweekt? Tanden op elkaar en doorgaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:27

Dat werkt dus niet :n

Ik ben nu eenmaal niet gezegend met veel zitvlees en als ik echt te lang op een te hard zadel rij, dan kan ik niet meer fatsoenlijk zitten en daardoor kan ik logischerwijs niet meer verwachten dat paard goed blijft lopen. Als ik niet kan zitten, kan zij niet goed haar lijf gebruiken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:37

Dat klopt, maar zo kweek je wel zitvlees. Dat je paard dan voor geen meter meer loopt/kan lopen zegt niemand erbij.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:55

Ik heb het ook, het zijn echt de botten die zeer gaan doen. Zitvlees genoeg.... helaas.

Model zadel scheelt wel heel veel maar jij krijgt natuurlijk meerdere zadels onder je derriere.....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:02

Rijerijerije schreef:
Dat werkt dus niet :n

Ik ben nu eenmaal niet gezegend met veel zitvlees en als ik echt te lang op een te hard zadel rij, dan kan ik niet meer fatsoenlijk zitten en daardoor kan ik logischerwijs niet meer verwachten dat paard goed blijft lopen. Als ik niet kan zitten, kan zij niet goed haar lijf gebruiken.

Klik mijn link maar eens aan, dat werkt echt. Is idd een gelkussen wat Anya ook al beschrijft, wat je op je zadel kan leggen.
Ik heb ooit een hardseat zadel gehad, auw was dat, maar met zon ding goed uit te houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:05

Reden voor zadelpijn is veel stapwerk. Probeer dus vaker te draven of te galopperen, of in ieder geval vaker gangen af te wisselen. Stappen is echt killing. Ik rijd endurance op een westernzadel, kan er rustig 9 uur in doorbrengen. Maar niet in stap, dan ben ik na een uur al kapot.
Bontje is ook een aanbeveling, maar als je nu al al je botten voelt ben ik bang dat je te laat bent.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:12

Ibbel schreef:
Reden voor zadelpijn is veel stapwerk. Probeer dus vaker te draven of te galopperen, of in ieder geval vaker gangen af te wisselen. Stappen is echt killing. Ik rijd endurance op een westernzadel, kan er rustig 9 uur in doorbrengen. Maar niet in stap, dan ben ik na een uur al kapot.
Bontje is ook een aanbeveling, maar als je nu al al je botten voelt ben ik bang dat je te laat bent.

De enige tip die werkt, al is een gelpad ook erg comfi ;-)
Het gaat erom dat je tijdens stappen weinig bil,buik en beenspieren gebruikt die jouw gewicht voor een gedeelte opvangen, deze gebruik je in draf en galop veel meer.
Oftwel, meer op tempo rijden en in de stap desnoods iets verlicht gaan zitten(meer gewicht op je benen/voeten leggen).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:22

Ibbel schreef:
Reden voor zadelpijn is veel stapwerk.

Bij mij is het juist de galop. Stap ook, maar kleinere stukken galop ook al.

Ik reageerde trouwens op de post van GamblersCup die zei 'doorbijten'. Dát werkt niet. Zoals er ook staat in mijn post. Een gelpad werkt ongetwijfeld.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 05:21

Ik hoop dat we binnenkort naar een paarden winkel gaan hier in de buurt, helaas heb ik hier niks zien liggen wat ik kan gebruiken.. Het zijn inderdaad geen beurse plekken of open wondjes, het zijn echt die zitknobbels die ik voel. Ik heb er stap niet zoveel last van, maar juist vooral in draf. Nu maar vooral veel joggen en galopperen haha. Ik heb het aan de mensen hier gevraagd maar het is vooral een kwestie van eelt kweken..
Het zou kunnen dat het door de bredere zadels komt, maar in Nederland rijdt ik op een belg, dus ik zou wel wat gewend moeten zijn haha. De tip blijft dus uitkomen op een gelpad/bontje zoeken.. Bedankt voor alle reacties trouwens!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:44

Je zou kunnen gaan lichtrijden

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:54

In Amerika gauw op zoek gaan naar een bontje.
Gelpad wordt vaak warm door de wrijving, en dan is de kans groot dat je, je stuk rijdt.
Snel op zoek gaan of via internet bestellen. En af laten leveren.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:54

Nou ik rijd al jàren met een gelpad op het zadel. Vroeger engels en nu western, maar ik heb nog nooit door wrijving mezelf stukgereden omdat de gelpad warm zou worden :n Misschien dat het nog aan de kwaliteit ligt?
Ik heb hem weliswaar nodig als schokdemper voor mijn rug, maar sinds ik dat ding gebruik heb ik ook nooit meer beurse zitbeenknobbels gehad! Want op die botten kweek je geen eelt :n