[WN] Beenbescherming

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiter

Beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:06

Wanneer je richting de reining aan het trainen bent welke beenbescherming is dan aan te raden?

Ik gebruik momenteel prof.choice elite maar mijn paard is allergisch voor de ventech. Ik heb nog een ander setje zonder ventech kunnen krijgen maar ik weet nog niet helemaal zeker of dat nu wel helemaal goed is. Dus ik ben even aan het informeren naar alternatieven.

Ik gebruik de beschermers nu voor ondersteuning ( ik geloof dat de prof. choice beschermers ook schokken absorberen) en tegen aantikken.
Welke bescherming is aan te raden en waarvoor kun je die het beste gebruiken?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:20

Maakt allemaal niet zo uit welk merk, als het maar goed is en past. Simpele splint boots volstaan, maar 3-1 beschermers of bandages werken net zo goed. Wel altijd bell boots om doen, zeker als je gaat spinnen.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:19

Bedankt! Ik was eigenlijk opzoek naar beenbeschermers die niet van neopreen zijn omdat hij daar misschien allergisch voor is.
Bandages zijn dus een goed alternatief? Beschermen deze ook tegen aantikken?
Bestaan er misschien ook leren beenbeschermers die geschikt zijn?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:38

Stuiter schreef:
Bandages zijn dus een goed alternatief? Beschermen deze ook tegen aantikken?
Nee :n

Citaat:
Ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:42

Bandages zijn een goede beenbeschermer. Het helpt tegen aantikken en geeft ondersteuning, maar vergeet nooit de onderlappen! Liefst gebruik ik die, maar ik ben helaas niet gezegend met bandageer-talent :D

Overigens, in niet alle splint boots of 3-1 boots zit neopreen, dus hoef je niet direct uit te sluiten.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:16

[quote="Wranglerbutt
Citaat:
Ja :j[/quote]

Nice, weet je ook welke en en waar die verkrijgen zijn?

Hollywood86: Ik dacht zelf begrepen te hebben dat ze niet tegen aantikken beschermen, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld. Ik ben helaas bang dat ik ook niet het beste bandageertalent heb maar ik zal eens een cursusje vragen aan een stalgenoot ;)
In welke 3 in 1 boots of splint boots zit geen neopreen? Waar zijn die van gemaakt? Ik ben ze zelf nog niet tegen gekomen.
Splintboots beschermen tegen het aantikken aan de binnenkant van de pees en geven geen ondersteuning?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:34

Voorbeeld leren splintboots: http://teskeys.com/teskey-s-leather-splint-boots.html
Ik zou wel even navragen of ze niet alsnog een neopreen binnenzijde hebben :=
(vroeger waren ze met bv. vilt of suede gevoerd)

Er zijn ook splintboots met kunststof binnenzijde, bijv. van Kieffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:41

Ach, een paar NRHA world champions trainen en showen met bandages. Die gaan dat niet gebruiken als het niet voldoende zou beschermen :)

Heb wel splint boots gezien van gewoon simpel stof met klittenband. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar wellicht werkt het.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:47

Wat betekent dit dan?
The outer layer is nylon for durability, the middle is perforated neoprene for support and the inner is lined with soft jersey for comfort.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:51

Wat betreft bandages: Professionals Choice heeft een jaar of 30 de Sports Medicine Boot ontwikkeld omdat testen hadden aangetoond dat bandages niet tot nauwelijks ondersteuning gaven of beschermden tegen aantikken. De SMB's werden eerst alleen in de westernsport gebruikt en uiteindelijk begon men ze ook in de dressuursport te gebruiken :)* waar men eerder zweerde (zwoor?) bij bandages. Vervolgens begonnen de eerste western (reining) mensen spontaan bandages te gebruiken en ze zijn inmiddels hot in training- en showarena 8)7

Ik zeg: modegril!
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 24-02-12 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:52

hollywood86 schreef:
Wat betekent dit dan?
The outer layer is nylon for durability, the middle is perforated neoprene for support and the inner is lined with soft jersey for comfort.

Tot zover ik weet komt het neopreen van deze beschermers niet direct in contact met het been. De gehele voering is van een soort gebreide, stretchy stof :j

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 10:44

Wranglerbutt schreef:
Voorbeeld leren splintboots: http://teskeys.com/teskey-s-leather-splint-boots.html
Ik zou wel even navragen of ze niet alsnog een neopreen binnenzijde hebben :=
(vroeger waren ze met bv. vilt of suede gevoerd)

Er zijn ook splintboots met kunststof binnenzijde, bijv. van Kieffer.

Dat zijn wel mooie! Maar splint boots geven toch geen ondersteuning?
Zijn er ook zulke 3 in 1 beschermers?
Ik heb bij springpaarden wel meer van zulke peesbeschermers gezien maar dit is zeker niet geschikt voor het reinen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:46

Splintboots geven idd geen ondersteuning, maar dat doen bandages ook niet ;)
En splintboots beschermen wel tegen aantikken :D

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 15:24

Hahaha, ok, maar zijn er ook beschermers die beschermen tegen aantikken en ondersteuning geven en niet van neopreen zijn? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:07

Ja, bandages, mits goed aangelegd :)