[WN] waar westernzadel kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

waar westernzadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 23:56

Omdat ik helemaal niet thuis ben in western, maar wel een goed aangemeten zadel wil voor mijn paard, dacht ik, laat ik die vraag eens hier stellen :)

Ik heb een fries en wil hier graag een westernzadel voor hebben. Puur voor recreatief gebruik. Heb vroeger (oeff ik wordt oud!Inmiddels alweer zo'n 14 jaar geleden) op een toenmalig verzorgpony'tje altijd met een westernzadel gereden. Ik rijd nu recreatief met een dressuurzadel, maar ik mis dat heerlijke westernzadel, dus die wil ik erbij!

Ik heb een fries, woon in Brabant (omg Oss) en hoef geen hoofdprijs zadel, omdat het toch 'maar' voor recreatie is, maar wel een fatsoenlijk goed passend zadel natuurlijk.
Zijn de inch maten qua dressuur en western hetzelfde (voor mn kont dus ;) :D )? Ik rij nu op een 17.5 inch dressuur zadel wat ietsje krapjes is voor mn lange benen, maar net te doen.

Wie heeft goede tips? Een zadel van marktplaats plukken durf ik niet, want heb er dus 0 verstand van hoe zo'n zadel precies moet liggen of niet.

Anoniem

Re: waar westernzadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:02

Euro Horse schijnt erg goed te zijn. Zelf geen ervaring mee,maar wat ik ervan gehoord heb,is Evelien super!
www.euro-horse.nl

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:04

Niet helemaal in de buurt bij je, maar country mill in Nijkerk is wel een aanrader.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:09

In vorstenbosch zit arthurs westernstore, weet alleen niet hoe zij omgaan met zadels passen etc en hun kwaliteiten op dat gebied.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 00:19

En hoe zit het met de inches en welke merken hebben jullie juist wel of juist geen goede ervaringen mee? En met boom of boomloos?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:21

xJitskee schreef:
Euro Horse schijnt erg goed te zijn. Zelf geen ervaring mee,maar wat ik ervan gehoord heb,is Evelien super!
http://www.euro-horse.nl

Hier ervaring met haar en eigenlijk alleen maar lovend idd

Ts gebruik de zoekfunctie eens er zijn hier meer topic's over

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:31

Mijn zadel komt ook bij Arthur vandaan. Je kunt daar altijd met je paard gaan passen.
Hij heeft ook regelmatig prima tweedehands zadels liggen in de wat "goedkopere" klasse, dus rond de 500-600 euro.

Over Evelien heb ik via via ook goede dingen gehoord.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:17

Besef je wel dat de goedkoopste goede westernzadels tweedehands tussen de 500/800 euro kosten. Nieuwprijzen liggen voor goede zadels vanaf de 1000 euro (dan heb je een erg simpele en geen topper maar wel veilig voor jou en je paard). Alles wat goedkoper is dan dat is erg gevaarlijk. Scheve bomen/onveilige bevestigingen, zeker te vermijden!

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:40

Ik zie dat het hier westernzadels gaat. ik had een vraagje. Ik heb zelf nog een heel mooi zadel liggen maar rij er nooit mee. weten jullie of er een winkel is waar ik dit zadel kan inruilen voor geld?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:53

@jessy particulier krijg je er meestal meer voor, misschien is het dan slimmer om hem op de boktmarkt te zetten. Er is een centraal taxatietopic daar kun je wat foto's plaatsen voor een richtprijs en wat voor soort zadel je hebt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:59

xJitskee schreef:

:j ik heb er pas een zadel gekocht........echt een eerlijk en heerlijk mens :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:32

@cruesli : in principe zou je in een 15,5 inch zadel moeten passen, maar voor die 1,2 cm meer zou ik gewoon voor een 16" gaan. Daar heb je er iig meer van :)
Als je naar een 2e hands gaat kijken check dan iig of de boom recht is (zadel op zijn kop zetten, rechte stok er in zetten en vanaf boven langs de zijkanten kijken of die ruimtes gelijk zijn).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:25

crazycactus schreef:
@jessy particulier krijg je er meestal meer voor, misschien is het dan slimmer om hem op de boktmarkt te zetten. Er is een centraal taxatietopic daar kun je wat foto's plaatsen voor een richtprijs en wat voor soort zadel je hebt.

Volgens mij had ik dit bij een ander topic moeten plaatsen... duhhhhh :o?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:28

@CC: het past prima bij deze post :)
flamejessy schreef:
Ik zie dat het hier westernzadels gaat. ik had een vraagje. Ik heb zelf nog een heel mooi zadel liggen maar rij er nooit mee. weten jullie of er een winkel is waar ik dit zadel kan inruilen voor geld?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:29

Ben nog niet wakker... ik snapte er al helemaal niets meer van hahahahahahahaha.....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:34

Ik heb mijn zadel bij westernspul.nl gekocht. Hij is op stal langs geweest om te passen.

Maar weet niet of boomloos je ook interesseert anders heeft buitenzinnig ook boomloze westernzadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:09

Niet alleen Buitenzinnig ;)

Afbeelding

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:58

Ben ook super te spreken over evelien van eurohorse..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:03

Kitty84 schreef:
In vorstenbosch zit arthurs westernstore, weet alleen niet hoe zij omgaan met zadels passen etc en hun kwaliteiten op dat gebied.

Persoonlijk vind ik hem wat gemakzuchtig, vooral met 2de hands. Onder het mom van een dikkere pad eronder past daar erg veel. Mocht je met je paard willen reizen; hij heeft wel een drukmeet systeem. Dan kan ze ook zelf kijken of het zadel puntbelasting geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:06

Dat systeem is ook niet gratis. Ik heb gehoord dat hij per meting 125 euro vraagt.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:12

quartel schreef:
xJitskee schreef:

:j ik heb er pas een zadel gekocht........echt een eerlijk en heerlijk mens :j

Ook ik heb er een zadel gekocht, en wat een tóp service! Alle tijd voor vragen, en ze is enorm kritisch, super! Voor ons geen andere meer! _/-\o_ :D

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:55

Bij Flevo Horse Support verkopen ze ook gebruikte western merkzadels. Zou voor recreatief gebruik voor een gebruikt zadel gaan; die zijn tenminste al ingereden. Op hun website vind je foto's. Ze komen passen en verkopen je alleen een zadel als ze zeker weten dat 'ie past. Zeer deskundig (rijden zelf ook western) en betrouwbaar. Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:00

Wat voor pasmethode wordt er gebruikt?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:16

Wat denken jullie wat er in de VS bij honderden makers en verkopers voor pas methodes worden gebruikt,?
De helft is gebakken lucht waar je bij europaard en dergelijke lekker geld voor betaalt,natuurlijk moet er een waarde aan het passen zitten maar er zijn altijd toleranties , het is altijd een compromie, of denken jullie nu dat er in Amerika een mannetje aan je boom zit te werken , als hier een handelaar verteld dat je boom voor de derde keer terug is gegaan ....., en dat voor 2 a 3 duizend euro, dat is al 900 voor het opsturen, en denk er om als een zadel $2000 kost is dat natuurlijk niet wat de handelaar er voor geeft, en zeker nu vallen de transport kosten ook erg mee, je kan als bedrijf voor 0,25 euro per kilo je spullen al over de wereld laten vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:20

Oftewel, koop een Bob's en je hebt geen gedoe meer :D