[WN] Klapperende sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klapperende sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:01

Ten eerste, voor de mensen die niet kijken op welk forum ze zitten: het gaat hier om westernsporen.
Ten tweede, ik kon hier niet echt een topic over vinden.

Oke, mijn vraag...
Mijn sporen klapperen met rijden. Is dit normaal, waar komt het door en wat kan ik ertegen doen?
Aangezien ik privéles heb en eigenlijk nooit meer iemand zie rijden (behalve op wedstrijden vanaf de computer) weet ik niet of dit nou hoort of niet... Soms vind ik het redelijk irritant. Zowel het geluid als het gevoel van die sporen die de hele tijd weer op m'n hakken terecht komen. Met name in draf, als mijn paard besluit dat hij geen natte voeten wilt krijgen nu de bak een blubberzooi is.
Zoekwerk op bokt leverde wel op dat je een leren vetertje of spur tiedown kunt gebruiken om ze stiller te houden. Maar westernsporen zijn er toch voor bedoeld dat ze bewegingsvrijheid hebben? Bovendien vind ik het echt hele mooie sporen (en laarzen!) dus ik vind het zonde om er iets aan te knopen... Oplossingen waarbij dit niet hoeft, graag!

MidnightPSan

Re: Klapperende sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:13

ja hoor daar is niets mis mee, als ze namelijk wel omhoog gaan maar niet meer naar beneden is het juist niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:15

Ze gaan zeker weer naar beneden, maar het is soms zo irritant :=

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:18

Tja heel veel hebben dat hoor.
Ik denk dat je er weinig aan kan doen.

(ik vond het toen ik nog jong was en supergaaf geluid en zeker als ik gewoon liep)

Je zou ook eens kunnen checken wat het geluid precies maakt welk onderdeel en dan iets proberen daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:19

Dat geluid komt echt doordat mijn spoor weer op mijn hak klapt :j

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:20

dat geluid uit die big america reclame :=

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:22

Je kan eventueel proberen de spoor smaller te buigen zodat ze zich wat meer "vasthouden" aan je laarzen, maar daar is wel wat kracht voor nodig. Maar het is inderdaad wel een "normaal" geluid. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:23

Als je er een hekel aan hebt dat ze klapperen doet een leren veter onder de hak door vaak wonderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:25

@Blanket, hmm dat is wel een goede. Eens kijken of mij vader me kan helpen. Ben echt bang dat ze door midden breken dan :=

@Cassidy, als niets lukt ga ik het wel proberen, maar vind het zo zonde voor die mooie sporen/laarzen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

Misschien kan je hoefsmid ze iets bij elkaar knijpen dat is bij mijn sporen gedaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:30

justkid schreef:
Misschien kan je hoefsmid ze iets bij elkaar knijpen dat is bij mijn sporen gedaan.

Pas daar wel mee op, straks zitten ze niet fijn meer :)

Misschien kan je een stukje stof eronder plakken? Of ze wat verder op je voet schuiven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:32

eefj33 schreef:
@Cassidy, als niets lukt ga ik het wel proberen, maar vind het zo zonde voor die mooie sporen/laarzen...

Je hoeft er niets van te zien hoor. Gewoon zoals een dressuurspoor ook een bandje onder de laars door heeft kun je dat met een westernspoor ook doen. Een postelastiek of leren veter is bijna niet te zien. Er zijn ook andere oplossingen, zoals rubberen constructies die je spoor op zijn plek houden, maar die zijn duurder dan dat elastiekje of die veter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:06

ik heb nog zat van die rubbertjes liggen :j (moest toen een hele bled tegelijk kopen ...)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:51

Ik heb een sterke man en die buigt ze dan iets bij elkaar. :)

Dat wil prima en ze breken echt niet zo snel, ik heb het nog nooit gehad.
Dat kun je ook doen als ze iets te smal zijn dan kun je ze iets uit elkaar duwen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:24

Hier ook een 'verbuiger', heb nog nooit meegemaakt dat ze braken :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:29

mm, ik heb er eentje die klappert en vind het ook irritant, ook maar eens mijn smid vragen ;)

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:45

Ik heb ook heel erg dat ze klapperen, maakt een herrie!
1 jury vond het zelfs zo vervelend dat ze er een elastiekje aan heeft vastgemaakt zodat deze niet meer zou klapperen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:50

Ik vind juist dat m'n sporen het fijnst zitten als ze klapperen :j Het is wel een rotgeluid, maar als ze strakker zitten kruipen ze vaak omhoog, dat vind ik heel irritant.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:17

@ Happiness, dan moet je dat elastiekje maar bij die jury in zijn / haar oog schieten, ze horen los,als ze vast zitten en er gebeurt iets en je komt vreemd op of naast je paard te hangen en je spoor klapt niet weg ''than you ll be in a big wreck'', spoor in flank, hals of buik is niet om te lachen.
Kijk ook maar eens op filmpjes bij Fappani, Matt Mills ect ect, als ze verkoop paarden rijden kan je goed zien dat al hun sporen ''springen''.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:17

MidnightPSan schreef:
@ Happiness, dan moet je dat elastiekje maar bij die jury in zijn / haar oog schieten, ze horen los,als ze vast zitten en er gebeurt iets en je komt vreemd op of naast je paard te hangen en je spoor klapt niet weg ''than you ll be in a big wreck'', spoor in flank, hals of buik is niet om te lachen.
Kijk ook maar eens op filmpjes bij Fappani, Matt Mills ect ect, als ze verkoop paarden rijden kan je goed zien dat al hun sporen ''springen''.

eensch!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:00

Mijn linker klapt tijdens het lopen, en allebei af en toe tijdens het rijden. Dat is inderdaad de bedoeling. Ik reed toevallig van de week in de bak en daar reed iemand (wel dressuur, maar wielspoortjes) en die sporen hingen halverwege de hiel... Arm paard |( Werd constant flink in zijn ribben geprikt... Dan maar een klapperspoor! Liever dat ik er last van heb, als dat mijn paard straks helemaal bont en blauw en beschadigd is...