[WN] Keuze westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Keuze westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:55

Ik wil (weer..) een westernzadel aanschaffen. Enkele jaren geleden mijn barefoot Arizona (nu spijt..) verkocht. Maar nu heb ik toch western les genomen en vind ik het enorm leuk.

Ik vraag me alleen heel erg af wat ik moet doen. Ik zal altijd een recreatieve ruiter blijven en ik hoef echt geen $$$$$$ zadel, maar ik wil wel dat het mijn paardje past.

Ik heb heel lang boomloos gereden op haar en dat nu verruild voor een (door zadelmaker op maat 'gemaakte') thorrowgood engels model. Dit zadel gaat niet weg en bevalt enorm.

Ik vind kunststof positief, alleen in de western heb ik het idee dat kunststof meteen gelijk staat aan rotzooi. Klopt dit? Of zit het in mijn hoofd? Of is zo'n wintec wel iets?

Boomloos is ook iets wat ik heel positief vind, ik heb het idee dat mijn paardje veel sneller reageert op mijn zit, dat we een 'puurdere' communicatie hebben. Minder ruis. Toch weet ik niet of ik het moet doen; ik kukkelde in mijn boomloze zadels altijd wel naar voren (maar misschien had ik niet voor de maat 1 moeten kiezen, als je teveel op die pommel zit donder je ook naar voren natuurlijk..) En ik wil haar niet belemmeren in haar rug gebruik, maar ik heb eerlijk gezegt ook nooit het idee gehad dat ik dat gedaan heb met mijn boomloze zadels.

De meest waarschijnlijke optie is dus een 'gewoon' lederen western zadel. Wat zijn goede winkels, wat zouden jullie aanraden/kiezen en waarom?

Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 800/900 euro.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:04

Hi Toydoll,

Als je voor western gaat, dan een leren western merkzadel en geen goedkope rommel. Laat 'm door een deskundige op je paard passen, om er zeker van te zijn dat het zadel ook past. Met niet passende westernzadels kan je een paardenrug goed kapot rijden, omdat er geen kussens onderzitten. Een goede dikke pad is dan ook een vereiste. Ook hier niet op bezuinigen, want je betaalt het later dubbel en dwars terug o.a. aan behandelkosten van diverse peuten etc.

Succes!

LindyH

Re: Keuze westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:09

Voor die prijs kun je een prima tweedehandsje kopen. Veel winkels hebben een grote voorraad tweedehands zadels die ze komen passen op je paard.

En schaam je daar niet voor. Het is echt heel gebruikelijk in westernland.
Liever een kwalitatief goed, mooi en passend tweedehands zadel, dan een slecht, lelijk en goedkoop nieuw zadel voor dezelfde prijs.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:23

Er zijn verschillende winkels die een goed aanbod hebben met 2e hands zadels.

www.euro-horse.nl komt ook aan huis met 2e hands zadels
www.oregontrail.nl komt niet aan huis voor 2e hands wel voor nieuw, maar hebben wel een goede gelegenheid met bak om te passen en uit te proberen.

Verder staan er regelmatig leuke zadels op bokt te koop
(zag deze toevallig net voorbij komen http://www.bokt.nl/markt/ad/10867/mooi- ... sternzadel ) maar dan zit je met het passen, of je moet iemand hebben die er oog voor heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:09

@Toydoll : er zijn diverse kunststof zadels waar niks mee mis is. Voordeel is dat ze goedkper zijn en lichter in gewicht. De pasvorm blijft natuurlijk altijd een aandachtspunt, maar dat is met leer niet anders.
Wintec (de echte), Fabtron en de kunststof van Big Horn zijn geen verkeerde zadels.

Dat je met boomloos naar voren tuimelde kan aan de plaats van het zadel liggen, maar ook dat dit model op jouw paard gewoon niet lekker ligt voor jouw balans.
Helaas zijn de betere boomlozen zelden 2e hands te koop en dan nog moet je rond de 1000 euro denken.

Die CC noemt is een leuk merkzadel voor een goede prijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:11

Hey toydoll, leuk dat je toch weer western gaat rijden, past jullie goed hoor!!!
Je zit dichtbij Country Mill, dus zou daar even langs gaan, kun je verder overleggen. Of Evelien van Euro Horse even bellen, kun je vast overleggen en kan ze langskomen.
Succes en veel plezier!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:13

Via ebay kun je ook goed aan kunstof zadels van weaver komen, zijn ook prima low budget varianten.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:49

Flevo Horse Support in Zeewolde heeft ook tweedehands westernzadels voor een betaalbare prijs. Op hun website vind je foto's en omschrijvingen van een aantal zadels. Ze zijn absoluut deskundig en eerlijk; ze verkopen je echt alleen een zadel als ze zeker weten dat 'ie past. Kan ze echt aanbevelen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:50

Een goed western zadel moet niet alleen passen op het paard maar het moet ook de juiste zit hebben voor de ruiter.
Afhankelijk van het merk en de discipline waarvoor het bedoelt is kan de vorm van de zit sterk verschillen, hij kan kort of lang, vlak of hol, breed of smal, enz zijn.
Alvorens een zadel te passen op je paard moet je eerst zoeken welke soort zit je bevalt en dan het juiste zadel voor je paard zoeken dat deze zit heeft.
Veel succes met je zoektocht

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:10

@MarcR, dat is wel zo, maar als je nog weinig op westernzadels gereden hebt, is dat wel moeilijk. Zat mensen die op 1 fout zadel hebben gereden en alle westernzadels afkeuren.
Maar als je een fijn zadel onder je kont krijgt is het nog moeilijk beoordelen hoe deze op langere termijn bevalt.
Ik zou mijn huidige zadel nu nooit meer kiezen, maar ben er aan gewend en heb een andere die deze moest vervangen alweer weg gedaan. Hiervoor 3x Billy Cook gehad bijv en allemaal anders natuurlijk. Nieuw moet je wel even inrijden.
Ik heb lesklanten die echt niet zoveel keus hebben als een paardje een lastige bouw heeft, erg kort is etc. Vaak zie ik wel dat mensen een goed zadel vinden en aan dat zadel gewend raken en tevreden zijn.
Heb nu een klant die op zadel van iemand anders reed en nu eigen zadel heeft, maar ook meteen veel betere beenligging voor haar. Scheelt haar zoveel in d'r houding. En zij had echt wenig keus ivm erg kort paardje. Je moet wat mazzel hebben en iemand met goede kijk erop. Zij heeft het nu van Evelien.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:29

Heeft er iemand ervaring met montana zadels?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:45

Bedoel je de Montana's van Continental?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:50

Ja die

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:01

Ik heb erg goede ervaring met evelien van eurohorse
Als ze niet een zadel voor je heeft wat niet past verkoopt ze je hem ook niet
Ze neemt de tijd voor je en legt het ook uit

Ze is schappelijk en doet haar best voor je en ook crost ze heel Nederland, Duitsland en volgens mij België ook door

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:04

WhySoWhite schreef:
Heeft er iemand ervaring met montana zadels?

Ik heb er ooit gehad en die beviel prima. Gewoon goeie en betaalbare zadels. Echt 'cool' zijn ze niet, maar je kunt je er prima mee op een wedstrijd verschijnen.

Maar ik zou pasvorm toch altijd vóór merk laten gaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:22

Bedankt voor de input allen!!

Shirley, haha ja, toch maar een western zadel :+ Pony is er beter in dan ik, maar wie weet veranderd dat nog :P

Pasvorm op paard gaat bij mij ook voor, op merk ofzoiets.
Het is inderdaad zo dat ik zo weinig op westernzadels heb gezeten dat ik geen idee heb wat voor 'zit' ik zoek. Ik zoek een beetje allround zadel.
Ik ga waarschijnlijk een test zadel van freeform (=boomloos) uitproberen, kijken of ik daar ook naar voren val, en inderdaad anders een zadelpasservice laten komen.
Een echt cool zadel hoef ik trouwens ook niet hoor, ik ben wel een beetje van het hoe strakker hoe mooier :P.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:26

Pasvorm gaat idd op merk maat etc etc

Net zoals bij engelse zadels, alleen is het dan wat nauwer omdat een western zadel meer raakvlak heeft op het paard

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:27

Je zou natuurlijk ook kunnen rondkijken voor een Barefoot westernzadel (gebruikt)!

Verder heeft Countrymill in Nijkerk een grote collectie gebruikte westernzadel.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:37

simodi schreef:
Verder heeft Countrymill in Nijkerk een grote collectie gebruikte westernzadel.

Mijn ervaring is dat Country Mill wel heel duur is in z'n gebruikte zadels ... en als je dan ziet hoe sommige eruit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:20

Toydoll schreef:
Ik ga waarschijnlijk een test zadel van freeform (=boomloos) uitproberen, kijken of ik daar ook naar voren val, en inderdaad anders een zadelpasservice laten komen.

Die heb ik ook geprobeerd :j . Fijn zadel met een voorgevormde zachte zit (wel best gedwongen). Qua details vond ik hem wat minder (ritsje in de fork, klittenband die over de cantle heen komt). Die Rouge is weer meer open en ongedwongen qua zit maar zit ook wat breder.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:51

Barefoot heb ik gehad en daar viel ik wat naar voren in (was wel een maat 1)
Ik vind ze ook niet zo mooi omdat dat suede zo snel lelijk word. En de lederen versies (arizona Nut bijv) worden weinig/niet tweedehands aangeboden. Maar ik heb ook nog nooit op een maat 2 gezeten eigenlijk.

Die Freeform ben ik benieuwd naar, de zit lijkt vrij klein. Maar wie weet :D Opzich zit ik zelf wel iets lekkerder als ik goed opgesloten zit....

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:01

.