[WN] Westernzadel schuift naar achteren *zucht*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Westernzadel schuift naar achteren *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:41

Kan zijn dat ik dit al eens eerder gepost heb, maar ik waag toch nog maar eens een poging. Een heel verhaal ik weet het, maar ik denk dat het nodig is om een beetje een duidelijk beeld te kunnen krijgen van het probleem en hopelijk tot een oplossing te komen.

Nu heb ik al lange tijd problemen met westernzadels, wat ook een beetje de reden is waarom ik terug overgestapt ben op dressuur. Maar omdat ik nu toch graag gewoon (recreatief) verder wil in de western, moet er dus een oplossing komen voor mijn 'zadelprobleem'.

Ik heb een bijna 9-jarige pinto merrie met arabisch bloed. Het betreft een paard met hoge schoft en vrij smalle schouders. Verder heeft ze weinig elleboog en een stuwende schouder (of zoiets). Ze lijkt lang in de rug, maar zadelpasser van mijn dressuurzadel wist me te vertellen dat het draagvlak voor de ruiter bij haar helemaal niet zo groot is. Heb een 17 inch dressuurzadel en die past maar nèt. En dan moet ik goed opletten dat ik niet te veel achter in mijn zadel ga zitten, of het komt niet goed... Mijn paard blijkt na thermografisch onderzoek ook beginnende 'hot spots' te hebben in de rug/lendenen. Het is dus van extreem belang dat ze een goed passend zadel heeft, zodat die punten niet belast worden!

Ondertussen heb ik al een aantal westernzadels 'versleten', waaronder een kunststof Lamicell (dat was em dus niet :n :o haha), een Barefoot Virginia Rose, dat was em ook niet (ik hobbelde alle kanten op, en dit zadel schoof echt naar achteren). Uiteindelijk een bekende en geliefde zadelpasser laten komen. Ik noem liever geen namen, omdat ik niemand zwart wil maken, maar ik kan alleen zeggen, dat ik alleen nog maar tevreden reacties heb gelezen van deze persoon. Wel, ik kan je vertellen dat ik dus niet tevreden ben (en als ik de reacties op bokt lees over deze persoon, dan lijk ik wel de enige die hier een 'probleem' heeft).

Om nu terug te keren naar de zadels, ik kreeg dus een Cirlce A (semi-quarter, 15,5") aangemeten. Leek in eerste instantie goed te liggen op mijn paard en ik zat nog ok (klein testrondje mee gereden). Maar na een paar keer rijden werd duidelijk dat dit zadel énorm naar achteren schoof en ik precies op een zak cement zat. Ik kan je zeggen dat het echt geen fijn gevoel was, noch voor mij, noch voor mijn paard. Zadelpasser opnieuw laten komen en ander zadel, deze keer een Crates (reining, semi-quarter, 16"), aangeboden gekregen mits opleg. Leek op het eerste gezicht weer goed te liggen en zat alvast beter dan die andere (weer klein testrondje gereden)! Maar ook hier werd na een paar ritjes duidelijk dat het zadel naar achteren schoof, niet zo erg als bij de 1ste, maar toch duidelijk genoeg om het op te merken. En ik zat nog steeds niet 100% lekker. Zadelpasser een 3de keer laten langskomen... Conclusie: "het ligt aan je paard, die is niet in balans". Erm WTF??? Dat mijn paard niet in balans is, daar kan ik inkomen, maar dan nog zou het zadel NIET naar achteren mogen schuiven! Zeker niet als ze al moeite heeft met haar balans, dan moet een zadel juist goed en stabiel op mijn paard blijven liggen en niet (naar achteren) gaan schuiven. Of heb ik het nu mis?

Op dat moment had ik er even genoeg van en hield ik het western voor bekeken en ging ik lekker met mijn Wintec dressuurzadel rijden. Maar... het bleef dus kriebelen en tijdens de Arthur's Western Store X-mas Sale heb ik me een beetje laten gaan en allerlei westernspulletjes gekocht, waaronder een gel-zitting en seat-saver-bontje :o En toen moest ik mijn westernzadel nog eens testen haha. Het zadel zit nu voor mezelf héérlijk, maar helaas, het blijft naar achteren schuiven ;(

Na het (buiten)rijden, stap ik altijd aan de hand uit. Daarbij maak ik de singel 1 of 2 gaatjes langer, nog niet overdreven dus. Tegen dat ik afzadel, ligt mijn zadel 20cm meer naar achteren, bijna op haar kont :x Dat lijkt me echt niet de bedoeling te zijn! Zoals eerder gezegd heeft mijn paard een kort draagvlak voor de ruiter en 'hot spots' in de rug, ik kan het me dus écht niet permitteren dat mijn zadel naar achteren schuift, want dat is gewoon nefast voor haar rug.

Zou het aan de pad (anatomisch gevormde pad, op aanraden van de zadelpasser) of aan de singel (FRA) kunnen liggen?? Maar dan nog vind ik dat het zadel niet zo hard zou mogen schuiven... Andere pad en singel kunnen misschien wel helpen, maar lossen het probleem niet op hè. En een borsttuig lijkt me het probleem ook niet te kunnen oplossen. Wat kan ik nu doen???
Ik heb geen zin om weer die zadelpasser te laten komen, om weer het deksel op de neus te krijgen en te moeten betalen voor niks. Ik vind €1000 voor een 2dehands zadel dat duidelijk al heel wat jaren oud is, al meer dan genoeg geld. Zeker als het dan nog blijkt te schuiven ook!

Verder heb ik het gevoel dat mijn paardje niet lekker loopt onder het zadel, ze heeft enorm veel moeite met ontspanning en wil meestal alleen maar snel, snel, snel. Bokken of steigeren doet ze niet, maar ik krijg toch de indruk dat er 'iets' is. Zou het aan het zadel kunnen liggen?

Als iemand me raad of tips kan geven, ik hoor het graag! Zou een zadel op maat een optie zijn? Maar ook hier ben ik bang dat het geheel gaat beginnen schuiven... Ik wil gerust investeren in een goed passend zadel, maar ik ben zo bang om weer veel geld kwijt te zijn voor niks. Want een zadel waar ik niet mee kan rijden, is een dure grap hoor! Ik wil alleen maar het beste voor mijn paardje, maar het met betaalbaar voor me blijven ook hè.

Bedankt alvast voor het lezen en ik kijk al uit naar jullie reactie(s). Mochten jullie nog vragen hebben of bijkomende uitleg wensen, aarzel dan niet om te antwoorden!

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:07

Ik ken het probleem helaas. Ik heb een Quarter x Arabier met een korte rug, schouders die vrij ver naar achteren liggen en "kuilen" achter zijn schouders. Resultaat alles schuift naar achteren, zakt voor in die kuilen en komt achter omhoog.

Inmiddels een hoop zadels verder zoals je begrijpt. Toen kwam er een Specialized Saddle, heel erg kort (57 cm) en aan te passen aan je paard. Maar qua zadel toch niet echt wat ik zocht dus ik ben ondertussen rustig verder gaan zoeken. Nu heb ik een Equiflex zadel (ook kort, geloof 61 cm) en dat bevalt tot nu toe prima. Het Specialized Saddle heb ik nog wel, durf hem nog niet zo goed weg te doen :=

De rigging kan ook nog verschil maken. Bij mijn paard ligt de singelplaats vrij ver naar achteren. Een zadel met full rigging is dan niet gunstig.

(Is een zadel op maat laten maken geen optie?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:23

Ik weet dat de meeste westernzadels nogal lang zijn, als jouw paard net een 17inch engels kan hebben betwijfel ik of de meeste merken westernzadels in volwassen maten wel kunnen passen. In dat geval kan het best dat zadel simpelweg schuift naar de plek waar die hoort en dus fors te lang is.

Hoe lang is je engelse zadel? en hoeveel zadelruimte heb je dus? Ik loop er hier nl ook tegenaan, wil graag westernzadel, maar met 48 cm (heel bewegelijk + oplopend achteraan, dus snel schuurplekken) en 42 cm (groeit nog) zadelruimte is dat ronduit lastig. Enige mogelijkheid die ik tot nu toe ken is guichard (niet zo zeer western al kan er een knop op) en nomad phoenix (45 cm, 6kg en duur) Link : http://www.logos-innovation.eu/catalog, ... 23,64.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:26

Ook ik ben bekend met dit probleem. Mijn pony is smal in de boeg/ellebogen, breed in de schouders en ogenschijnlijk lang in de rug. Ik heb maar 45cm zadelruimte. Het is een gangenpaard en door de beweging in de voorhand stuwen de schouders alles naar achter. Zelf een dekje met dekensingel gaat naar achteren. Met 3/4 rigging kan ik het zadel redelijk naar voren houden maar dat is verre van ideaal. Daar komt nog eens bij dat mijn paard geen niet dragende skirts kan hebben na de 18de rib. Daar loopt ze in tölt tegenaan waardoor ze haar rug vast gaat zetten.

Ik heb het opgegeven, mijn western avontuur is over en ik en ga voorlopig met BBP rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:21

ik denk dat een zadel op maat laten maken een goede oplossing is
mijn paard heeft ook geen standdaard rug en ik heb een zadel op maat
hij loopt nu super, bij de koop van mijn paard kocht ik zijn westernzadel erbij een Rocking R
maar bleek totaal niet te passen, was te wijd en lag gewoon plat op de schoft
kwam ik na 2 dagen thuis achter omdat hij met rijden niet neerwaarts was en kort liep

en zadel was nieuw zo`n 2jr ervoor voor hem gekocht bij een voor vele super zadelpasser/verkoper

als je interesse hebt of meer wil weten kan dat via pm :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:31

de meeste westernzadels worden gemaakt, met de quarter in gedachte. die zijn erg breed. heb je dan een smal (ler) paardje, dan is ie van voren te wijd, en past het niet/schuift.
er zijn ook zadels maat arab, die zijn wat smaller/korter.
is er geen shop bij je in de buurt, waar je zadels kan passen , om te zien of er een maat bij zit ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:27

Een oplossing is inderdaad een zadel op maat; paard laten inmeten en de juiste boom erbij zoeken. Wij kunnen zadels leveren met allerlei soorten bomen; voor alle soorten en modellen paard, dus ook voor hoge schoften/ smalle schouders. Mijn 1e maatzadel was voor mijn Arabier, die had ook een hele hoge schoft, brede schouders en korte rug; fabriekszadels pasten daar nooit op.
De prijs zal je waarschijnlijk 100% meevallen; meer info per pb.

Een paard kan op allerlei manier reageren als het zadel echt niet past, sommige gaan bokken, anderen gaan gespannen lopen, etc. etc. Hoe dan ook je paard zal nooit op zijn top kunnen presteren met een slecht passend zadel, maar het grootste probleem is eigenlijk de schade die zo'n zadel aan de rug toebrengt, helemaal als het naar achteren schuift en daar op de gevoelige lendenen/ nierpartij komt te liggen.
Een borsttuig bijv. verhinderd wel het schuiven, maar daarmee los je het probleem niet op.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:28

Iedereen bedankt voor het antwoord! Sorry dat mijn reactie iets later is, maar ik zit met examens, dus heb niet echt zo veel tijd momenteel :o haha

Ook iedereen bedankt die een PB gestuurd heeft, dat apprecieer ik zeker! Ik heb nog niet de kans gehad om iedereen te antwoorden, maar ben dat wel van plan om in de loop van de komende weken (afhankelijk van hoe het studeren vlot) te doen.

@ smiley, blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem dus... Een zadel op maat laten maken speelt zeker in mijn gedachten. Alleen zit ik met een aantal 'praktische' problemen hier. Zoals vervoer voor mijn paard o.a. en erm centjes haha :o Maar goed, na mijn examens ga ik mijn paardenspullen allemaal eens opruimen en al wat ik niet meer gebruik of wat niet past, gaat de deur uit. En dat is véél, dus kan ik vast wel iets moois bijeen sparen. Alle kleine beetjes helpen, niet waar?

@ tamary, dat mijn westernzadel te lang is, daar ben ik wel van overtuigd eigenlijk...
Die link van nomad phoenix vond ik wel interessant! Had ik nog nooit van gehoord. Alleen jammer dat mijn Duits niet echt goed is en dat er (nog) geen Engelse vertaling is. En google translate was nu ook niet echt een grote hulp te noemen :=

@ Juliette86, ik heb er ook al aan gedacht om mij een goede BBP aan te schaffen en daar een poosje mee te rijden. Zeker omdat ik denk dat dit vooral ook mij zal kunnen helpen om mijn zit weer terug te 'vinden' en mijn balans te herstellen (beetje zit-problemen momenteel). Welke BBP heb je als ik vragen mag?

@ mirgino, fijn om te lezen dat je zadel op maat zo een succes is! Ik overweeg zeker en vast een op maat gemaakt zadel :) Zodra ik tijd heb, stuur ik je een pm (please don't shoot me als ik het zou vergeten of als dat nog even duurt :o)

@ spicegirl, helaas niet echt veel westernshops in de buurt... En diegene die wel in de buurt zijn, vertrouw ik eigenlijk niet zo wat betreft zadel passen :o Denk dat een op maat gemaakt zadel mss nog de beste oplossing is hier.

@ ElCid, bedankt voor je reactie. Ik heb zeker interesse. Zodra het hier wat kalmer wordt (lees: examens gedaan zijn), kun je een PB van me verwachten!

Andere reacties en tips zijn nog steeds welkom. Ook PB's worden geapprecieerd! Mijn excuses als het even duurt voor je een antwoord krijgt, maar ja, examens hè ...
Zo, ik ga slapen nu, morgen er weer vroeg uit om verder te studeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:04

Ik rij nu nog met een vaquera dekje met dekensingel (glijdt naar achteren) maar wil straks de pad van Barefoot aanschaffen. Die heeft een zacht sympanova onderkant waardoor deze waarschijnlijk niet naar achteren zal schuiven zonder idioot hard aan te moeten singelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:24

mirgino schreef:
hij loopt nu super, bij de koop van mijn paard kocht ik zijn westernzadel erbij een Rocking R
kwam ik na 2 dagen thuis achter omdat hij met rijden niet neerwaarts was en kort liep

en zadel was nieuw zo`n 2jr ervoor voor hem gekocht bij een voor vele super zadelpasser/verkoper

jij hebt je ook helemaal gek laten l*llen door meneer de zadelmaker zég! denk je nu werkelijk echt dat de wel bekende mevrouw de zadelpasser zoals jij haar noemt een paard met een zadel plat op de schoft laat lopen? wat een b*llshit zit je hier te verkondigen zeg 8)7
get a life!!

VillaNeusjes

Re: Westernzadel schuift naar achteren *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:30

Je zou nog een andere zadelpasser naar je zadel kunnen laten kijken voor een second opinion. Er zijn er meer dan 1 goed aangeschreven :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:12

rapido schreef:
mirgino schreef:

jij hebt je ook helemaal gek laten l*llen door meneer de zadelmaker zég! denk je nu werkelijk echt dat de wel bekende mevrouw de zadelpasser zoals jij haar noemt een paard met een zadel plat op de schoft laat lopen? wat een b*llshit zit je hier te verkondigen zeg 8)7
get a life!!

nou dat is niet door meneer de zadelmaker verteld hoor, het is duidelijk te zien op de foto`s en er paste geen haar meer tussen bij de schoft.
daar had ik echt geen zadelmaker voor nodig.
en jij zet hier mevrouw de zadelpasser neer en niet ik ,ik was zo netjes om geen naam te noemen of te laten blijken dat het een vrouw was.
en trouwens ik heb haar eerst gesproken en mijn paard was gewoon uit zijn zadel gegroeid zei ze
en als jij een beetje verstand van zadels hebt weet ook jij dat een nieuw zadel een hele andere vorm heeft dan een zadel na 2 jr gebruik
maar goed daar gaat het hier niet over.

ik zou zeggen neem je eigen raad aan GET A LIFE!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:45

Een goedgebouwd zadel zal na 2 jaar nog dezelfde vorm hebben als in het begin; dat geldt voor fabriekszadels meestal niet, dus in zoverre klopt bovengenoemde weer wel.
Even kort gezegd: bij een handgemaakt zadel is het leer ( van de skirts) nl. pas en soepel gemaakt op de zadelboom ( "blocked") , en zal dus exact dezelfde vorm hebben als die boom en zal dus niet veranderen, bij de meeste fabriekszadels is dat niet het geval: het leer wordt niet in vorm onder de boom gezet en moet dus gaan vormen tijdens het gebruik, waardoor pas na verloop van tijd de zadelboom de pasvorm gaat bepalen; vaak past het zadel dus "opeens" niet meer, meestal na een maand of 6 . Kans is groot dat het zadel ( de boom!) nooit heeft gepast, maar dat is dus niet te zien zonder die kale boom.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:31

Ik zou toch ook eens een borsttuig proberen als ik jou was. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan een op maat gemaakt zadel en als je het niet probeert, weet je ook niet of het werkt. Zou je misschien een hoop geld kunnen besparen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:01

Maar ja als het zadel niet past en je hangt het min of meer op de goede plek met een borsttuig dan kun je de rug van je paard flink beschadigen. Moet je niet willen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:41

troi schreef:
Maar ja als het zadel niet past en je hangt het min of meer op de goede plek met een borsttuig dan kun je de rug van je paard flink beschadigen. Moet je niet willen..

Inderdaad, dat is hier alleen maar "symptoombestrijding", lost dus het probleem niet op maar kan de problemen alleen maar verergeren omdat het zadel "opeens" wel op zijn plek blijft liggen.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:55

Flevo Horse Support is ook echt een aanrader. Doen naast Engelse zadels, ook in gebruikte western zadels. Volgens mij rijdt ze zelf western.
Een gebruikt zadel scheelt behoorlijk in aanschafprijs ten opzichte van een nieuwe. Ze zijn deskundig opgeleid en absoluut eerlijk. Ze verkopen je echt geen zadel als ze niet zeker weten dat 'ie past. Misschien kan je hier iets mee.