Nu heb ik al lange tijd problemen met westernzadels, wat ook een beetje de reden is waarom ik terug overgestapt ben op dressuur. Maar omdat ik nu toch graag gewoon (recreatief) verder wil in de western, moet er dus een oplossing komen voor mijn 'zadelprobleem'.
Ik heb een bijna 9-jarige pinto merrie met arabisch bloed. Het betreft een paard met hoge schoft en vrij smalle schouders. Verder heeft ze weinig elleboog en een stuwende schouder (of zoiets). Ze lijkt lang in de rug, maar zadelpasser van mijn dressuurzadel wist me te vertellen dat het draagvlak voor de ruiter bij haar helemaal niet zo groot is. Heb een 17 inch dressuurzadel en die past maar nèt. En dan moet ik goed opletten dat ik niet te veel achter in mijn zadel ga zitten, of het komt niet goed... Mijn paard blijkt na thermografisch onderzoek ook beginnende 'hot spots' te hebben in de rug/lendenen. Het is dus van extreem belang dat ze een goed passend zadel heeft, zodat die punten niet belast worden!
Ondertussen heb ik al een aantal westernzadels 'versleten', waaronder een kunststof Lamicell (dat was em dus niet
haha), een Barefoot Virginia Rose, dat was em ook niet (ik hobbelde alle kanten op, en dit zadel schoof echt naar achteren). Uiteindelijk een bekende en geliefde zadelpasser laten komen. Ik noem liever geen namen, omdat ik niemand zwart wil maken, maar ik kan alleen zeggen, dat ik alleen nog maar tevreden reacties heb gelezen van deze persoon. Wel, ik kan je vertellen dat ik dus niet tevreden ben (en als ik de reacties op bokt lees over deze persoon, dan lijk ik wel de enige die hier een 'probleem' heeft).Om nu terug te keren naar de zadels, ik kreeg dus een Cirlce A (semi-quarter, 15,5") aangemeten. Leek in eerste instantie goed te liggen op mijn paard en ik zat nog ok (klein testrondje mee gereden). Maar na een paar keer rijden werd duidelijk dat dit zadel énorm naar achteren schoof en ik precies op een zak cement zat. Ik kan je zeggen dat het echt geen fijn gevoel was, noch voor mij, noch voor mijn paard. Zadelpasser opnieuw laten komen en ander zadel, deze keer een Crates (reining, semi-quarter, 16"), aangeboden gekregen mits opleg. Leek op het eerste gezicht weer goed te liggen en zat alvast beter dan die andere (weer klein testrondje gereden)! Maar ook hier werd na een paar ritjes duidelijk dat het zadel naar achteren schoof, niet zo erg als bij de 1ste, maar toch duidelijk genoeg om het op te merken. En ik zat nog steeds niet 100% lekker. Zadelpasser een 3de keer laten langskomen... Conclusie: "het ligt aan je paard, die is niet in balans". Erm WTF??? Dat mijn paard niet in balans is, daar kan ik inkomen, maar dan nog zou het zadel NIET naar achteren mogen schuiven! Zeker niet als ze al moeite heeft met haar balans, dan moet een zadel juist goed en stabiel op mijn paard blijven liggen en niet (naar achteren) gaan schuiven. Of heb ik het nu mis?
Op dat moment had ik er even genoeg van en hield ik het western voor bekeken en ging ik lekker met mijn Wintec dressuurzadel rijden. Maar... het bleef dus kriebelen en tijdens de Arthur's Western Store X-mas Sale heb ik me een beetje laten gaan en allerlei westernspulletjes gekocht, waaronder een gel-zitting en seat-saver-bontje
En toen moest ik mijn westernzadel nog eens testen haha. Het zadel zit nu voor mezelf héérlijk, maar helaas, het blijft naar achteren schuiven
Na het (buiten)rijden, stap ik altijd aan de hand uit. Daarbij maak ik de singel 1 of 2 gaatjes langer, nog niet overdreven dus. Tegen dat ik afzadel, ligt mijn zadel 20cm meer naar achteren, bijna op haar kont
Dat lijkt me echt niet de bedoeling te zijn! Zoals eerder gezegd heeft mijn paard een kort draagvlak voor de ruiter en 'hot spots' in de rug, ik kan het me dus écht niet permitteren dat mijn zadel naar achteren schuift, want dat is gewoon nefast voor haar rug. Zou het aan de pad (anatomisch gevormde pad, op aanraden van de zadelpasser) of aan de singel (FRA) kunnen liggen?? Maar dan nog vind ik dat het zadel niet zo hard zou mogen schuiven... Andere pad en singel kunnen misschien wel helpen, maar lossen het probleem niet op hè. En een borsttuig lijkt me het probleem ook niet te kunnen oplossen. Wat kan ik nu doen???
Ik heb geen zin om weer die zadelpasser te laten komen, om weer het deksel op de neus te krijgen en te moeten betalen voor niks. Ik vind €1000 voor een 2dehands zadel dat duidelijk al heel wat jaren oud is, al meer dan genoeg geld. Zeker als het dan nog blijkt te schuiven ook!
Verder heb ik het gevoel dat mijn paardje niet lekker loopt onder het zadel, ze heeft enorm veel moeite met ontspanning en wil meestal alleen maar snel, snel, snel. Bokken of steigeren doet ze niet, maar ik krijg toch de indruk dat er 'iets' is. Zou het aan het zadel kunnen liggen?
Als iemand me raad of tips kan geven, ik hoor het graag! Zou een zadel op maat een optie zijn? Maar ook hier ben ik bang dat het geheel gaat beginnen schuiven... Ik wil gerust investeren in een goed passend zadel, maar ik ben zo bang om weer veel geld kwijt te zijn voor niks. Want een zadel waar ik niet mee kan rijden, is een dure grap hoor! Ik wil alleen maar het beste voor mijn paardje, maar het met betaalbaar voor me blijven ook hè.
Bedankt alvast voor het lezen en ik kijk al uit naar jullie reactie(s). Mochten jullie nog vragen hebben of bijkomende uitleg wensen, aarzel dan niet om te antwoorden!
Zodra ik tijd heb, stuur ik je een pm (please don't shoot me als ik het zou vergeten of als dat nog even duurt