[WN] dikte deken/ pad onder WS zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

dikte deken/ pad onder WS zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:58

Ik krijg als het goed is vandaag het westernzadel voor dochter binnen. Een kleine roundskirt. Ik weet dat een gewoon dressuur dekje veel te dun is. Nu heb ik een prima wollen deken liggen (een hele dikke zweetdeken van mijn Fries.) Enkel eronder is te dun, is ong net als een dekje. Nu twijfel ik of ik deze stof dubbel of tweedubbel moet doen (uiteraard vermaak ik hem totaal tot deken/ pad voor onder het zadel). Dus hoe dik moet een westerndekje zijn (voor gewoon rijden, geen showblanket ofzo)

De stof heeft 1 keer dubbelgevouwen tussen duim en wijsvinger platgeknepen een dikte van 0,75 cm ong

Piloetje

Re: dikte deken/ pad onder WS zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:50

Onder een westernzadel hoort een goede pad. Er zitten geen kussen aan vast, zoals bij een engels zadel. Een westernpad moet dus fungeren als kussen en als dekje. Ik zou dus zeker niet zelf gaan knutselen maar investeren in een goede pad. Een redelijke pad heb je voor zo'n 70 euro. Als er intensief gereden wordt zou ik echter nog iets van betere kwaliteit aanschaffen en dan ga je al richting de 150 euro.

Wat je wel zou kunnen doen is een effen, wat goedkopere goede pad kopen, en er dan een blanket overheen doen met een patroontje. Op die manier kun je misschien wat geld besparen maar op de pad zelf moet je dit zeker niet willen doen imo.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:52

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:04

Het betreft hier een dame van net 7 jaar, 20 kilo licht en ze rijdt 2 a 3 keer per week max half uur. Het zadel is een ieniemie zadel voor kleine billen. Ik zie zat mensen (ook in de VS) met een dubbelgevouwen dikke deken onder een westernzadel rijden en dat is precies wat ik van die enorme zweetdeken maak: een dikke deken. Wilde alleen weten hoe dik het zijn moet.

Dank voor je link naar Wiki. De vingernageltest wijst uit dat de stof enkel idd te dun is, de stof 1 maal dubbel zou net aan kunnen maar vertrouw het niet. Ga dus voor 4 keer dubbel. Dan heb ik een mooie dikke wollen pad eronder liggen. (een pad zelf is nml ook niet meer dan een dikke deken maar dan aan de randen dichtergenaaid en voorzien van een stukkie leer waar de singel loopt... denk als ik deze pad af heb dat ie dikker is dan menig commercieel western pad/dek en beter past want ik maak hem passend onder dit specifieke kleine zadel)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:54

Als ik jou was zou ik naar een WN winkel gaan en aan de pads gaan voelen, vingernagel test doen etc. Dan krijg je er gevoel voor en kun je het vergelijken met jouw deken. Daarnaast ook een erg leuk uitje met je dochter (hmm wel creditcard thuis laten.. Tis net een snoepwinkel hihihi).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:01

troi schreef:
Als ik jou was zou ik naar een WN winkel gaan en aan de pads gaan voelen, vingernagel test doen etc. Dan krijg je er gevoel voor en kun je het vergelijken met jouw deken. Daarnaast ook een erg leuk uitje met je dochter (hmm wel creditcard thuis laten.. Tis net een snoepwinkel hihihi).

Weet helaas geen WN winkel bij mij de buurt :o

(Of moet ik zeggen gelukkig O:) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:18

regio?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:38

Je kunt prima met een dubbelgevouwen deken onder een westernzadel rijden. Zorg alleen dat de vouw nergens tussen rug paard en zadel komt te zitten. Dit kan drukplekken geven. Hij moet er dus ruim onder uit steken (minimaal 10 cm). Verder moet je hem aan de voorkant iets omhoog trekken zodat de schoft vrij is van druk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:27

geen dubbelgevouwen deken.krijg je plekken van.als je in western wil beginnen, is dat het laatste waar je op moet bezuinigen ; een goede pad, en een passend zadel.de echt goede gaan vanaf 3/4 '' . (1/2 is voor met blanket, 3/4 kan ook met blanket. 7/8 is voor zwaarder werk, en 1 " voor het echte zware , langdurige werk.er is ook nog 1 1/4, maar die is errug-eigenlijk te- dik. )
je kan best wel een 2ehandsje vinden voor niet teveel geld. hier of op MP.
staat ook behoorlijk armoedig, vind ik zelf..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:44

@spicegirl : waarom zou je van een goed opgevouwen deken(zonder vouwen) plekken krijgen en van een net zo dikke pad niet ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:43

een retorische vraag neem ik aan. een gevouwen deken krijg je nooit glad. en is te dun. 100 jaar geleden in het wilde westen was het gebruikelijk (toen dekens nog redelijk dik waren, en van echt wol), nu niet echt meer.beetje armoedig, en imo erg ongeschikt.zeker die dunne kunststof dekentjes van nu.
als je de deken aan de voorkant zou optrekken, is de kans groot, dat je er een kreuk, of valse vouw intrekt.
en een deken heeft absoluut geen shockabsorptie.
wat is er mis met een pad ? een goede pad danwel..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 09:13

Ik ga hier niet in discussie over wel of niet deken gebruiken etc. Ik weet wat ik hier heb liggen (wol dus) en hoe dik het is. Ik weet nu hoe dik het zijn moet eronder. Dus daarvoor dank.

Daarbij ga ik van deze deken een pad MAKEN die dus niet verschuift, kreukelt of elke keer anders gevouwen gaat worden. De stof gaat dubbeldik aan elkaar genaaid worden, met de hand doorstikken om kreukels te voorkomen. en dan gaat ie 1 maal dubbel om de juiste dikte te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:38

@Zilfstar: zo te lezen heb je het juiste idee, dus het gaat helemaal goedkomen ;)
@spicegirl : je bent erg vooringenomen en je mening over dekens slaat nergens op.
Dat JIJ geen wollen dekens kent houdt niet in dat ze er niet meer zijn c.q. gebruikt worden.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:55

Voor de dikte van een pad zou ik 1,5 - 2 cm aanhouden :) Je kan ook nog een testje doen; neem de pad (of opgevouwen deken in dit geval) tussen je duim en wijsvinger en druk ze samen, als je duidelijk de andere vinger of zelfs nagel erdoorheen voelt, is hij niet dempend/dik genoeg ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:11

het is geen nageltest, maar de vingertest.als je je duim en wijsvinger naar elkaar toe doet, moet je ze niet kunnen voelen..
@ DD- over vooringenomen gesproken - er waren er 4 die zeiden van niet (en allen jij wel), dus waarom pik je mij eruit.en ja, ik heb er van gehoord.hier heb ik het alleen gezien bij rondrit pony's.maar er van weten, wil niet zeggen dat ik het een goed idee vind.
maar rij jij dan ook met deken ? of toch een pad ?

in plaats van klakkeloos ja te zeggen , had je beter wat belangrijkers kunnen vragen ; past het zadel ? is het aangemeten door een goede zadelpasser ?of is het op de bonnefooi gekocht , en dan maakt een zelfgemaakt dekentje het alleen maar dramatischer voor het paardje.

maar goed, waar maak ik me druk om ?
ik ga alleen wel voortaan selecteren, wie ik een antwoord geef.
TS was dus toch sowieso van plan een deken te knutselen.en over de dikte heb ik netjes antwoord gegeven.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 05-01-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:37

Sorry had even iets beter moeten lezen, zie dat het testje al eerder was genoemd :Y)

Als TS erop let dat de deken niet gaat vouwen, dat er geen naden kunnen gaan schuren, dat hij voor genoeg demping zorgt en dat het een zuivere wollen deken is (neemt ook zweet op) zie ik eerlijk gezegd geen probleem? :? Zou me dan meer zorgen maken over de andere mensen die ook (nog) geen verstand hebben van westernzadels/tuig, niet de moeite nemen zich erin te verdiepen (iig top van TS dat ze info vraagt +:)+ ) die voor de fun een westernzadel op hun paard leggen met een engels dekje/losse blanket eronder jammer genoeg te vaak gezien ondertussen :n
Vind het wel goed dat nog even wordt aangegeven hoe belangrijk de kwaliteit en het laten passen van je zadel is, hoop dat TS daar ook rekening mee houdt :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:47

MBT zadel:

We hebben 4 mnd geleden deze pony gekocht. Toen geen zadel bijgekocht want we hadden al een boomloos dressuurzadel. Dat past goed (is gechecked) maar nog wat te groot voor onze dochter. Contact opgenomen met verkoopster van pony. Die had nog dit westernzadel (kindermaat) liggen die dus van deze pony is/was. En dus past. Dus nu alsnog gekocht. Dus zadel en pony horen al bij elkaar ;)

MBT deken/ pad heb ik zojuist aan iemand advies gevraagd die ook western rijdt. Zij heeft deken bekeken die ik wil gebruiken en zegt dat het prima kwaliteit is. Zij adviseert 3 dubbel te doen ipv 4 dubbel wat ik wilde doen omdat het anders weer TE dik wordt. Krijg je een prinses op de erwt idee.

Vind het erg laatdunkend hoe er door bepaalde mensen gesproken wordt. Zowel naar mij toe maar ook naar elkaar. Graag zou ik zien dat iedereen elkaar in waarde laat. Ieder heeft recht op eigen mening. Mijn vraag is beantwoord in elk geval.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:38

okay, zadel past.
toch nog een kleine tip van mij ;
probeer ergens een stuk vilt te scoren.hoe hoger het wolpercentage , hoe beter.1 cm. dik is ruim voldoende.
probeer die tussen 2 lagen deken in te maken.a.h.w. een pad maken dus. schokdemping is dan prima in orde.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:12

Ben aan de knutsel gegaan zoals iemand het hier noemde.
Stof is driedubbel, hierdoor is het goed dik. Zit ook nog een andere stof tussen zoals spicegirl aangaf. Geen vilt, wel inhoud van een ander shabrak.
Geen kreukels, mooi glad. De een is wat anatomisch gevormd (voorkant vd zweetdeken) de ander wordt echt rechthoekig.

Op een kussen ligt het toch anders dan op een pony haha, maar voor het idee:

nr 1
Afbeelding

Nr 2 (in wording)
Afbeelding
Deze vertekent iets: de laatste baan is nml nog een witte, dus even goed kijken waar de rode rand stopt :D

En voor het gehele plaatje: pown en ruiter:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 05-01-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:19

@spicegirl, ik denk dat, als er iemand weet waar ze over praat wat betreft zadels, het @DubbelDun wel is.

Maar misschien is zij gewoon wat meer bescheiden, dan sommige andere mensen 8-) , en geeft een normale reactie.

Dat ziet goed uit, voor zover ik kan oordelen, @Zilfstar. +:)+

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:17

Dekentje ziet er goed uit! (over het zadeltje ga ik me verder niet uitspreken..)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:29

[quote="Gleyla"]Dekentje ziet er goed uit! (over het zadeltje ga ik me verder niet uitspreken..)[/quote]

Ben dan toch nu benieuwd waarom niet en waarom je dit dan wel als opmerking erbij zet....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:47

Ik werk op een manege, en ik "ken" zulke zadeltjes. Meestal zijn de beugels ook veel te lang naargelang de zit, en de pasvorm is ook niet je dat.

Ik zeg dit omdat je zelf zei dat dit zadel past, en volgens mij kan dit zadel op geen enkele pony passen :-)

De dekjes vind ik dan weer wel leuk! Super idee trouwens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:41

Ik vind het zadel er niet verkeerd uit zien, ik heb ze wel veel slechter langs zien komen :)
De pasvorm is zo niet te beoordelen natuurlijk.

@TS: bovenste (ronde pad) is leuk, de andere is wat aan de lange kant, maar hij is soepel genoeg om de pony alleen maar een lekkere warme kont te geven :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:00

Gleyla: ik vind het "grappig" dat jij van een foto af kan beoordelen wat voor zadel dit is. Het zadel is geheel van leer, zit geen kunststof aan bijv. De beugels zijn prima af te stellen (hou zelfs gaatjes over) en de pasvorm: snap werkelijk niet hoe jij van een foto op een kussen kan beoordelen dat het zadel niet op de pony zou passen (terwijl die daar al op gelegen heeft... en goed ook)

Waar ik hem vandaan heb rijdt zelf ook western en die legt echt geen troep op haar paarden.

Dubbeldun: hihi wat leuk. Beide dekens zijn bijna even lang en toch ervaar jij dus de onderste als duidelijk langer :+ En ach die warme kont is haar gegunt met dit weer. :D