[WN] Gelpad of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

Gelpad of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:50

Ik rijdt snds kort een paard van iemand die tot voor kort een poos heeft stilgestaan (geen medische problemen oid).
Op dit moment is ze aan de linkerkant wat zwaarder bespierd dan aan de andere kant, daardoor is de rechterschouder wat minder ontwikkeld.
Daar gaan we dus mee aan de slag om dit weer in balans te krijgen.
Het zadel dat er nu opligt is aan de voorzijde bij de schouders iets te ruim maar daar kan ik een build up pad voor gebruiken.
Iemand raadde mij aan om dan aan rechterkant waar de bespiering wat minder minder is dan nog wat extra vulling onder het zadel te doen omdat anders de boom in het gat zou duikelen en daardoor juist teveel druk op de rechterkant zou gaan geven.En er geen ruimte zou zijn voor de spieren om zich te ontwikkelen.
Maar iemand anders raadde me aan om juist te gaan rijden met een gelpad, omdat de gel zich verdeelt en daardoor automatisch de holte aan de rechterkant opvult. En omdat door te rijden met een gelpad er ruimte zou zijn om de spieren te ontwikkelen doordat de gel zich verplaatst en zich automatisch herverdeelt.

Dus wat raden jullie aan? Rijden met een gewoon vast pad eventueel met extra vulling op rechts of rijden met een gelpad?
Zijn er overigens aan te raden western gel pads of zou ik ook die van een engels zadel kunnen gebruiken?

ps er wordt ook naar een ander goed passend zadel gezocht als ze weer op conditie is en weer evenredig in de bespiering is