[WN] Ervaring Mattes pad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Ervaring Mattes pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:06

Wie heeft er hier ervaring met een mattes westernpad?
Zijn mooi ruggengraat vrij zag ik, en 100% schaap.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:33

Ik heb er 1 en die bevalt mij en mijn paard prima. Goede demping, neemt goed vocht op maar laat het ook weer door. Ik heb ook een singel van Mattes. De Mattes en een echte wolvilt pad ( ook ruggengraat vrij) zijn mijn favorieten omdat door het natuurlijke materiaal vocht opgenomen en afgevoerd wordt, de demping optimaal is en de paarden rug niet te warm wordt.

De Mattes is ook goed schoon te maken met het speciale wasmiddel en blijft daardoor lekker "fluffy".

pmarena

Re: Ervaring Mattes pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:50

Mattes is mooie kwaliteit hoor !

Ik ben alleen niet zo'n fan van de pad met pockets die je op kunt vullen met shims.

Bij boomloosjes komt de naad tussen 2 pockets vaak precies onder de beugelophanging uit en dat vind ik niet handig.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:54

klopt, zo heb je er nog niks aan ;) het zou juist 1 grote plak moeten zijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:11

Ja dat is het mooiste :j

Gelukkig hebben ze wel de openingen netjes aan de voor- & achterkant zitten. Is wel lastiger met er in en er uit halen maar dan heb je tenminste niet zo'n dikke drukkende naad over je hele pad heen lopen :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:37

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:00

Die kende ik nog niet , geinig ding !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:47

pmarena schreef:
Bij boomloosjes komt de naad tussen 2 pockets vaak precies onder de beugelophanging uit en dat vind ik niet handig.

Ik zie het probleem niet zo. Doordat de pockets dikker zijn vanwege de opvulling komt de naad toch niet op het paard te liggen en de beugelophanging hoort ook niet direkt op de rug te liggen maar tussen een stevige vullaag in het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:28

Op de plek van de naad zit natuurlijk geen vulling + de vulling van de vakken ernaast wordt daar wat samengeknepen. Dat is dus het zwakste punt van de vulling...en dan precies op het zwaarst belaste deel van de pad , vind ik dat niet handig en zou het mijn keuze niet zijn...daarom gebruik ik deze pads zelf ook niet , ik heb ze wel ooit gehad :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:53

Elke pad die uit meerdere delen bestaat zal zwakker zijn, alleen heb je het af en toe voor de rugvorm van het paard gewoon wel nodig.
En op elk deel van een pad waar druk op komt zal die in meer of mindere mate samengeknepen worden.
Dat is bij een pad uit een stuk ook zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:07

Uiteraard :j

Maar daarom vind ik het des te belangrijker dat hij niet al dunne stukken heeft nog voordat er druk op komt te staan :)

Maar ik wil sowieso ook niet teveel gerommel rondom de inlages , het moeten gewoon fijne vlakke kussentjes zijn zonder teveel rare materialen en stiksels enzo :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:28

Mijn Mattes bevalt prima enige minpuntje vindt ik dat als je een paard hebt wat nogal erg zweet, de pad behoorlijk lang nat blijft. Weet niet of iemand daar een oplossing voor heeft? Heb 'm altijd bij mijn zadel in de kast hangen, dan komt er natuurlijk wel minder lucht bij om te drogen, maar dan nog. Zelfs met warm weer blijft ie lang nat.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:07

Hier op stal hangen natte dekjes e.d, over een hastertouw aan de staldeur? is dat geen optie?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:01

Bij ons helaas geen optie

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:59

Mabotje schreef:
Bij ons helaas geen optie

Nogal off-topic, maar ooit gehoord van de No Sweat Vent Pad? Zorgt ervoor dat de pad schoon en droog blijft en de rug van je paard raakt niet oververhit ;) Ik heb er zelf één maar kan vanaf volgend jaar pas uit eigen ervaring spreken, want paardje is nog niet onder het zadel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:04

Die heb ik jaren gehad, heel fijn ding, maar onder een paard met hoge schoft/holle rug ligt ie niet zo lekker. Dus verkocht :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:12

Kun je er niet een soort uitsparing oid bij de schoft in maken dan? Of helpt dat niet genoeg?
Heeft die van mij gelukkig (nog) geen last van :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:43

Had gekund, maar daar heb ik niet voor gekozen :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:13

Heb een Mattes en een Bartl. Beiden liggen prima maar ik ben enthousiaster over de Mattes. Deze is met inlagen, geen pocket maar uit 1 stuk. Er zitten 6 inlages bij, voor 3 maximaal aan elke kant, dus je kunt zelf de dikte regelen. De Mattes is voorgevormd en vind ik prima bij een wat hogere schoft. De Bartl is ook wel wat voorgevormd bij de schoft maar minder dan de Mattes. Ze knijpen niet samen op de rug waar de uitsparing zit voor de wervelkolom. Als je het zadel er af haalt zie je dat de druk prima verdeeld is geweest, als je paard tenminste zweet na het werk. Mijn ervaring is dat andere pads of te hard zijn of te dun. Ik houd het dus bij een schapenbontje! :j Als de pad nat is leg ik die omgekeerd over de zadelhoes, dus de volgende dag is de pad weer droog. Wassen kun je zelf prima doen met wasmiddel voor schapenvachten op 30 graden. Buiten laten drogen en dan even met een borstel de vacht los borstelen, dan is ie weer als nieuw. Als de pad wat aangedroogd zweet heeft kun je dit ook prima weer los krijgen met een borstel. :j

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:20

Ik heb een Mattes pad nadat m'n paard bijna geen enkel materiaal op haar huid kon hebben na geschoren te zijn gekocht. Echt schapenwol ging gelukkig wel, fijne pad!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:53

Fijn topic! Ben benieuwd of er ook criticasters zijn..
Hoe zit het met de demping El Cid, ik heb nu een vilt pad (EPS) die best wel dik is (4 a 5 cm). Heeft de Mattes ook zo een dikte en houdt hij die of klinkt ie iets in? Je schreef dat de demping goed is, maar ik probeer meer details los te peuteren :D
Hoe gaat het met wassen? past ie makkelijk in een doorsnee machine, droogt het redelijk snel en blijt ie mooi. Of is wassen gewoon niet zo vaak nodig. Blijven er veel haren in hangen?

En... wie heeft goede verkoopadressen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:15

Ik vind vacht van de Mattes (met inlages) helemaal niet inklinken, de inlages vormen zich wel naar de rug en het zadel. De vacht blijft zelfs na enkele jaren nog mooi dik, als je het goed onderhoud natuurlijk. De inlages zijn ook los te bestellen en liggen bij mijn pad onder het gehele zadel (inlage in 1 geheel). Heb deze er bewust onder om de pad net iets dikker te maken. Mijn paard heeft een hoge schoft en een wat holle rug, dus is het fijn dat deze inlages zich vormen in de pad. Alles druk is prima verdeeld.

Ik vind de Bartl echter wel wat inklinken, zelf al binnen het jaar, maar die is zonder inlages. Dus die wordt wel wat dunner op bepaalde plaatsen.

De pads passen gewoon in je wasmachine. 30 Graden wolprogramma- schapenvachtwasmiddel - niet centrifugeren! Buiten laten uitdruppen. Bij mooi weer is de pad in een dag en nacht droog (en dan is ie doorweekt opgehangen) ;)

Hier komen mijn Mattes pads vandaan: http://www.hipponet.be/ Ze kunnen alles laten maken, gewoon je wensen kenbaar maken. Ze verzend de pad net over de grens, in NL, dus dan heb je geen hoge verzendkosten (neem aan dat ze dat nu nog doet).

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:09

Ik heb inmiddels voor mijn beide paarden een Mattes pad. Vind ze erg fijn en met name zijn het de enige pads waarbij de wintervacht niet kapot schuurt. Ik heb pads zonder inlage, die ik zo iets te dun vind, maar doe er altijd een blanket overheen. Ziet er ook nog eens leuk uit dan. Met andere merken heb ik geen ervaring, dus kan niet vergelijken.

De Mattes pads passen in een normale wasmachine en ik was ze op wolwasprogramma met speciaal wasmiddel voor vachten. Ik centrifigeer dus wel en stop ze bij voorkeur daarna in de droger met een speciaal droogprogramma voor wol (dit adviseert Mattes zelf ook). Zeker die laatste stap zorgt ervoor dat ze echt weer zo goed als nieuw eruit komen. Na het drogen moet je hem wel nog even laten nadrogen voor het leer.
Een van de twee pads is inmiddels al ruim 5 jaar oud en de wol is nog steeds mooi (en dat komt niet omdat ik hem nooit gebruik, integendeel).
Ik schat dat ik ze zo'n 3/4 keer in het jaar was. In de zomer wat vaker dan in de winter (mijn paarden hebben dekens op, dus worden dan niet zo vuil).

Goed besteladresje is inderdaad Hipponet of Just Western.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:25

Top! Bedankt voor de antwoorden!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:41

Ik ben een tevreden gebruiker van Mattes pads :j in het topic in mijn onderschrift heb ik er eentje te koop, voor wie er voor een kleiner bedrag een wil proberen, bieden mag!