[WN] Probleempjes met singel boomloos westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Probleempjes met singel boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:34

Ik heb net een boomloos westernzadel gekocht van een bokker (namaak startrekk)
Ter verduidelijking: ik ben een dressuurruiter, en heb ook nooit iets anders gereden dan dressuur.
Ik rij momenteel met een barefoot London, die past goed op mijn paard, past goed voor mij
Maar! Ik heb een vrij breed paard (belgisch trekpaard), en de london is vrij veel zadel, maw: ik zit vrij breed, en in een goede dressuurhouding, maar ik kan die houding niet aanhouden voor langere ritten.
Naast dat mijn twenter volgend jaar ook beleerd wordt, en het dan wel fijn is om nu en dan eens samen met iemand buiten te gaan rijden, heb ik besloten dat er een tweede zadeltje bij kwam.
het is dit zadel geworden:
Afbeelding
de keuze voor een westernzadel is vooral voor de knop (bij een rare sprong heb ik er wat meer steun aan :D), en de wat ongedwongenere zit, waardoor ik hoop langere ritten beter aan te kunnen (paard is niet alleen breed, maar zit ook bijzonder oncomfortabel in draf :D )
Bij ons op de manege geven ze ook westernlessen, en ik heb alvast een proefles geboekt, dus wie weet, als alles bevalt, maak ik ooit mss de overstap naar western! :D
Nu loop ik tegen 1 groot probleem, en dat is de lengte en spanning van de singel.
er zat een singel bij van 65 cm, met elleboogvrijheid, maar paardlief is zo breed dat de elleboogvrijheid ergens onder haar buik uitkomt :D
zijn er bij westernzadel tips hoe je de juiste lengte kunt opnemen?
Ook heeft ze haar singelplaats een stuk verder naar voor dan de zadelplaats is, bij mijn london gebruik ik dan ook een banaansingel, bestaan er banaansingels in westernvorm, Of bestaan er eventueel tussenstukjes om een dressuursingel aan een westernzadel te kunnen vastmaken?

Duhelo

Re: Probleempjes met singel boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:39

en welk materiaal van singel is het beste? voldoet een touwsingel of is neopreen beter?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 18:07

schopje

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:15

Hoi,

er bestaand banaan singels voor western, maar die zijn wel erg duur. Ik wilde ook een banaan singel voor mijn western zadel en ik wilde graag leer. Heb bij Divoza een dresssur singel, banaan vormig, gekocht (Rossner Comfort singel). En daar van een oude western singel, de gespen aan laten zetten, omzetten gespen kostte € 20,00, singel kost € 69,95. Ik ben super tevreden *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 18:17

wel, ik heb een goede banaansingel, in leder, maar de dressuurvariant
blijkbaar bestaan er converters om aan je westernzadel te hangen, zodat je de gewone dressuursingel kunt blijven gebruiken. als dit zou lukken zou dit ook fijn zijn! (ben nl niet van plan om de gespen eraf te slopen :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:31

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:40

Oke, heel erg bedankt!
vorstenbosch is voor mij ietwat ver weg (woon in belgie nl :D )
maar ik vrees idd dat de huidige banaan ook niet zal uitkomen, daar ik wss singellengte van rond de 1 m zal nodig hebben
(van ring naar ring op het zadel meet ik 170 cm, als ik mijn huidige 65 cm singel langs de rechterkant op de goede plek leg, kom ik nog ruim 35 cm te kort om links ook goed uit te komen, vandaar :D )
Daarnaast zie ik dat de converters ong even duur zijn als een singel die ik op het oog heb, dus denk dat ik gewoon een nieuwe singel neem, en kijk hoe dat lukt.
Heel erg bedankt!