Ter verduidelijking: ik ben een dressuurruiter, en heb ook nooit iets anders gereden dan dressuur.
Ik rij momenteel met een barefoot London, die past goed op mijn paard, past goed voor mij
Maar! Ik heb een vrij breed paard (belgisch trekpaard), en de london is vrij veel zadel, maw: ik zit vrij breed, en in een goede dressuurhouding, maar ik kan die houding niet aanhouden voor langere ritten.
Naast dat mijn twenter volgend jaar ook beleerd wordt, en het dan wel fijn is om nu en dan eens samen met iemand buiten te gaan rijden, heb ik besloten dat er een tweede zadeltje bij kwam.
het is dit zadel geworden:

de keuze voor een westernzadel is vooral voor de knop (bij een rare sprong heb ik er wat meer steun aan
), en de wat ongedwongenere zit, waardoor ik hoop langere ritten beter aan te kunnen (paard is niet alleen breed, maar zit ook bijzonder oncomfortabel in draf
)Bij ons op de manege geven ze ook westernlessen, en ik heb alvast een proefles geboekt, dus wie weet, als alles bevalt, maak ik ooit mss de overstap naar western!

Nu loop ik tegen 1 groot probleem, en dat is de lengte en spanning van de singel.
er zat een singel bij van 65 cm, met elleboogvrijheid, maar paardlief is zo breed dat de elleboogvrijheid ergens onder haar buik uitkomt

zijn er bij westernzadel tips hoe je de juiste lengte kunt opnemen?
Ook heeft ze haar singelplaats een stuk verder naar voor dan de zadelplaats is, bij mijn london gebruik ik dan ook een banaansingel, bestaan er banaansingels in westernvorm, Of bestaan er eventueel tussenstukjes om een dressuursingel aan een westernzadel te kunnen vastmaken?