[WN] Beste western singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Beste western singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 16:38

Ik heb een behoorlijk rond paardje en ben op zoek naar een goede western singel. Heb nu een touwsingel, maar dat vind ik toch niet echt ideaal (komen haren tusen etc). Zat al te kijken naar een neopreen singel...maar welke singel is nou eigenlijk het beste om te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

xxx <3

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:52

Dat zal per paard verschillen.

Mijn paard krijgt schuurplekken van neopreen, neopreen is over het algemeen wel gemakkelijk schoon te houden.

Ik heb goede ervaringen met mohair roper singels en met vilten singels. Die zijn wel iets lastiger schoon te houden als neopreen.

Ik hoor ook goede ervaringen met de schapenwol singels van Mattes, maar die lijken mij omslachtig om schoon te houden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:14

Ik heb een mohair singel van Weaver. Heel fijn ding omdat het anatomisch gevormd is. Heb ook nooit last dat er iets tussen de `touwen`gaat zitten. Lijkt me onmogelijk. Even een plaatje opsnorren..

Afbeelding

De onderste. is ook nog een smartchinch dus singelt heerlijk soepetjes aan!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:18

die heb ik ook ( de onderste) maar past inmiddels niet meer :( Is echt de fijnste singel waar ik ooit mee heb gereden :j

Marith_Ov

Re: Beste western singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:27

Ik heb een lamswollen singel van Mattes en een wollen singel van Professional's Choice. Beide singels zijn makkelijk in onderhoud. Ik doe ze gewoon in de wasmachine op de wolwas en doe er speciaal wasmiddel bij voor leer en wol, deze is gewoon in de ruitersportzaaak te verkrijgen.

Om de Mattes fluffy te houden doe ik hem ook nog even een paar minuten in de droger nadat ik hem aan de lucht heb laten drogen, werkt perfect.

Ik wil zelf eigenlijk niet anders meer dan singels met wol.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:32

vel tussen de koordjes kan niet !
ik heb een mohair singel, een alpaca wollen singel, en een softtouch neopreensingel (laatste 2 zijn te koop !)
voor een paard is een natuurlijk materiaal het fijnste. zoals wol/mohair, katoen, of leer , of wolvilt.alpaca is de allerzachtste wolsoort, voor extreem gevoelige paarden.er zijn ook paardenharen-singels,maar die vind ikzelf erg prikkelig aanvoelen.het is wel belangrijk zuiver mohair te nemen, en geen blend ( = met kunststof )helaas zijn de beste singels ook de duurste,maar wel het fijnste voor je paard. kunststof, zoals neopreen is alleen voor de baas fijn, goedkoper, en makkelijk te reinigen.voor een trainingsstal is neopreen ook fijn, i.v.m. overdraagbare schimmels.
mohair en alpaca nemen goed het vocht op, en zweten een eind minder en zijn elastisch-kunnen goed met het paard meerekken. onder neopreen word het erg nat.zomers geen ramp, s winters is het wat minder. zit ook niet erg comfy.schapenwol is ook goed, alleen nog lastiger reinigen, en kan glad zijn.
mohair (met shoo fly)
Afbeelding
alpaca roper model (te koop)
Afbeelding
soft touch neopreen (is extreem zacht en breed ) evt. te koop
Afbeelding
en hier nog mn show cinch
leer, met mink fleece (= zeer zacht)
Afbeelding

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:55

Ik ga ook mee met de mohair (roper) singels. Gebruik deze sinds een paar maanden ook en zou niet anders meer willen, paardje zweet een stuk minder onder de singel en singel schuurt totaal niet. Ook nu hij al redelijk in zijn wintervacht zit heb ik met de mohair geen last van haren die tussen de touwtjes komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:11

( Schapen) wol of mohair; ik heb ook de Mattes singel en die bevalt heel erg goed. Inderdaad in de wasmachine of wolwas met speciaal wasmiddel en hij is zo weer schoon.
Neopreen singels vind ik een drama o.a. omdat het onder de singel te warm wordt en veel paarden er schuurplekjes van krijgen.
Voordeel van mohair ( koord) singels is dat ze goed warmte en vocht opnemen en doorlaten ( dat geldt ook voor de wollen singels), huid gaat er niet tussen zitten, misschien wat losse haren.
Een goede fleece singel is ook fijn, neemt ook vocht op en laat zweet door, wel beperkter dan echt schapenwol, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan!
Ik heb nog een kwaliteits fleece singel te koop, roper model, met elastiek zodat die wat meegeeft met de beweging van het paard. De singel is net iets te lang voor mijn paard, jammer genoeg.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:55

Hier een wollen singel van Proffessional Choice. Bevalt erg goed. Mijn paard kan ook niet tegen Neopreen singels!

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:24

Een wollen (of Mattes) singel is perfect en makkelijk in onderhoud. Na het rijden borstel ik hem altijd even af, gewoon met een borstel die ik ook voor het paard gebruik en één keer in de zoveel tijd gaat hij gewoon in de wasmachine. Wel was ik hem met een wolwasmiddel en hij komt er altijd weer mooi uit. Paard heeft ook geen schuurplekken o.i.d.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:18

ik heb een westip singel, een elastische singel. hierdoor heb ik het idee dat ik makkelijker goed kan aansingelen. (zit misschien tussen de oren, maar ik vind het een hele fijne singel. )

hij geeft ook mee met de bewegingen van het paard.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:00

Ik heb ook een anatomisch gevormde Mattes singel. Die bevalt ook bij mij erg goed! Van neopreen krijgt mijn merrie ook snel schuurplekken. Ik gebruik mijn neoprene PC singel alleen nog bij een bosrit als de ruiterpaden erg modderig zijn en op het strand.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 06:59

Ik heb een elastische singel van FRA, bevalt mij en mijn paard erg goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:31

Hier ook een Westip, al jaren :) Net als de FRA elastisch genoeg om het voor het paard comfortabeler te maken.
Zit met zomer en winterhaar netjes op zijn plaats en geen uitgetrokken haren, schuurplekken oid.
Voor mij geen andere meer.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:02

Ik heb een hele ronde fjord, en door haar vorm bleef het zadel steeds naar voren schuiven. Ik heb bij Divoza een leren dressuur bananensingel laten vermaken naar western en het zadel blijft nu veel beter op zijn plaats liggen. Ik heb zelf de gespen aangeleverd en het er aanzetten kostte 20 euro.

Het gaat om deze dressuur singel
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:01

Ik heb al jaren neopreen. Eigenlijk nooit huidproblemen, maar ik maak hem ook niet echt strak vast verder. Nu laatste tijd had ie toch wat last met zweten, terwijl deze meneer er al 9 jaar eentje heeft. En ik zie soms een bult achter de singel. ben dus ook aan het kijken naar een andere.
Vond het ideaal schoonmaken de neopreen en dat houdt me nog steeds tegen een wollen te nemen. Ik snap dat ze in de wasmachine kunnen, maar niet elke dag en hoelang duurt het voor ze droog zijn? Wil hem de volgende dag weer gebruiken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:08

Ik was de wollen singel niet dagelijks, als mijn paard niet gezweet heeft is dat ook niet nodig. Even borstelen met een grove borstel is dan al genoeg. Als ik de singel was is dat op wolwas, ca. 30 minuten en dan is hij ook zo weer droog, in ieder geval de volgende dag!
Ik heb ook de schapenwollen pad van Mattes, eigenlijk hetzelfde verhaal, al duurt die iets langer voordat het droog is.

Ik heb deze; http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... mattes.jpg , het schapenwol is een losse hoes die met klittenband om de singel zit. Door de vorm ligt de singel ook mooi op zijn plek en gaat evt. schuiven van het zadel ook nog tegen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:52

evt. een 2e singel is ook geen overbodige luxe. als de een droogt, kan je de ander omdoen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:59

Ik heb ook een FRA elastische westernsingel en daarbij een los schapenbontje gekocht, bevalt prima en het zweet droogt snel :j
Als je 2 bontjes neemt heb je altijd een schone als je er 1 wil wassen en drogen :)

Monreve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:35

Gebruik ook wollen singel van prof. choice. De afneembare variant. Je kunt het wollen bont afnemen en op de hand of in wasmachine wolwas wassen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:29

MissPK schreef:
Ik heb ook een FRA elastische westernsingel en daarbij een los schapenbontje gekocht, bevalt prima en het zweet droogt snel :j
Als je 2 bontjes neemt heb je altijd een schone als je er 1 wil wassen en drogen :)

Blijft zo een los bontje goed zitten dan? Gaat niet rimpelen of zakken? Kan me nog wel herinneren ooit lang geleden als jong meisje dat ik bontjes had om mijn engelse koordsingels.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:38

[WN-AM] -> [WN-TR]

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:57

Ik heb ook zo'n breed uitlopende mohair touwsingel. De haren van mijn paard plakken er wel aan als hij in de rui is. Ondertussen is dat ding al zo oud dat hij volledig van paardenhaar is. Wat kan er nog fijner aanvoelen voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:42

Ik zweer al jaren bij de singels van Professional's Choice met een schapenbontje aan de onderkant. Heerlijke singels en gaan lang mee. Ook kan je het bontje dmv klitteband eraf halen om deze eens in de zoveel tijd even te wassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:31

Mijn favoriete western-singel aller tijden is een Neomatic singel van Kavalkade. Is van neopreen maar met een huidvriendelijk laagje er overheen. Het traploze aansingel-systeem vervangt de tie-strap , dus geen gedoe meer met knopen en aansingelen , je trekt gewoon aan het nylon riempje van de singel en die klemt vast op elke plek waar je maar stopt met trekken , enorm paardvriendelijk dus doordat je niet steeds iets verder moet dan het volgende gaatje , om de pin er in te krijgen.

De kern van de singel is een zelfde soort materiaal als van FRA / Westipp , dus dat is super , maar dan nog met dat zachte huidvriendelijke neopreen er omheen...i-de-aal. Je kunt het restje van de off-billet ook handig wegstoppen in de neopreen hoes die om de singel heen zit.

Ik vind het echt een briljante singel , jammer genoeg worden ze al enkele jaren niet meer gemaakt en heb je echt mazzel als je ze 2e hands tegenkomt :=