[WN] Roundskirt pad + ruggengraatvrijheid + swayback...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Roundskirt pad + ruggengraatvrijheid + swayback...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 08:55

Zie titel , dat is wat ik zoek , maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik weer eens iets zoek dat niet bestaat :')

Heeft iemand wel eens een dergelijke pad gezien / gehoord van het bestaan er van ? :=

Ik zie er zat die 1 van deze dingen hebben , maar alle 3 zal wel te veel gevraagd zijn :P

DD , op Ebay kan ik ook niks vinden :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:14

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:20

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:24

Nee hoor is niet onmogelijk. Skito bellen en daar een pad laten maken. Ik heb daar roundskirts voor mijn BM laten maken, en een extra inlage omdat 1 van de mijne voor ietsje opbouw moest hebben. Skito kan ook wel een inlage maken om er een swayback van te maken.

pmarena

Re: Roundskirt pad + ruggengraatvrijheid + swayback...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:53

DD : de Tacky Too Reinsman en Tuffy was ik tegengekomen en zijn wel leuk inderdaad , wel square skirt maar of ze ruggengraatvrijheid hebben dat is een beetje twijfelachtig....?

Die van Cashel had ik ook gezien maar die hebben ook niet echt een vrije ruggengraat zo te zien...

Mattes heb ik wel eens gehad , zijn mooie pads inderdaad :j Maar die hebben geen swayback-pads , en dat systeem met die zakjes die je zelf op moet vullen vind ik niks voor onder een Barefoot.

Ik heb ook wel eens 2 Skito-pads gehad , mooie dingen , mooie inlages ook , fijne mensen , maar die pads waren net verkeerd om gebouwd...de inlages kwamen er dan meer aan de bovenkant uit dan aan de onderkant waardoor de stof ertussen dus juist op de rug kwam en de ruggengraatvrijheid alsnog nihil was...echt super jammer , maar dan heeft de ruggengraatvrijheid ook geen nut :=

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:01

De Cashel SwayBack Pad heeft wel ruggegraat vrijheid, het is alleen moeilijk te zien op de foto's. Ik heb de square SwayBack Pad op voorraad dus dan kan je eens zo'n pad in het echt bekijken, matriaal, ruggegraat vrijheid etc.

Laat het me maar weten...

Mvg, Mathilde

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:02

De Swayback van Tuffy/Big Horn die ik heb die heeft wel degelijk ruggegraatvrijheid hoor :D
Ik gebruik hem al jaren onder mijn BM.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:30

Mathilde : bedankt voor het aanbod ! Maar heeft die èchte ruggengraatvrijheid of is het zo'n flauw deukje zoals het op de foto lijkt...? :)

Ik wil toch wel een fatsoenlijke sleuf die dieper dan een cm is , anders is het effect verwaarloosbaar :=

DD : heb je enig idee of ze dat tegenwoordig ook nog hebben ? Ik zie er geen woord over , ben wel ergens een oude recensie tegengekomen waarin iemand het toevallig noemt , maar vind het zo stom dat het in de shops er nergens bij staat....het is toch een "feature" die wel het benoemen waard is lijkt mij :P

Ik heb me er verder nog niet heel erg in verdiept hoor , omdat ik eigenlijk gewoon graag een roundskirt wil voor onder mijn Arizona.

Heb vrijdag een Cashel-zadeltje overgenomen om dat eens te proberen en meteen het Cashel-schuim eens goed te bekijken wat dat doet qua drukverdeling en zweterigheid , ben wel benieuwd of dat eventueel een optie zou zijn , dat materiaal. Ik ben bang dat het een beetje neopreen-achtig / zweterig is , daar ben ik niet zo'n voorstander van. Hopelijk komt de postbode hem snel brengen , ben wel benieuwd.

Heb jaren geleden wel verschillende Cashel-spulletjes gehad , de seatsaver was wel fijn spul , ik neem aan dat dat ook dat schuim was. Was mooi afgerond overal en de verdikkingen verliepen heel soepel , dat zoek ik ook in een Swayback-pad , ik wil niet dat daar gewoon "vierkant" met een drempeltje een verhoging op / in ligt maar dat het geleidelijk oploopt :)

En dan ook nog eens alleen achter de schoft , niet ernaast want daar heeft ze geen problemen mee , ze heeft geen deuken naast de schoft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:25

Hier een afbeelding van een oude Swayback van mij.
Je kunt hier duidelijk zien hoe dik hij is en hoeveel ruggegraatvrijheid hij dus heeft.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:46

So kannonen , die is zeker dik zeg , pfffft. Wel jammer dat die aan de zijkanten ook nog zo dik is , dat geeft weer snel een bredere zit ben ik bang , daarom heb ik de western HAF-pads ook weggedaan....
Wel een mooie print :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:49

Heb je echt pech gehad kwa Skitopad. Ik heb er al meer gehad maar nooit dat probleem.
De Tuffy van tegenwoordig heeft ook echt ruggegraadvrijheid. Ik heb ook nog een oude zoals DD maar heb ook al een nieuwere gehad. Die was in principe gelijk alleen de schoftuitsparing zit er nu niet meer in, en die was ik nou net nodig voor mijn oudje.

@Mathilde wat voor vulling zit er in die Cashel?? Ik heb zelf een gewone maar die vind ik, en niet echt gek veel ruggegraadvrijheid hebben, en die heeft zover ik weet een vilten vulling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:05

Ik ben geen fan van westernpads met een schoftuitsparing daar die juist vaak op dat randje gaan irriteren , dus dat vind ik geen probleem :)

Hele dikke zijkanten vind ik wel jammer , de vulling zou alleen bovenin de kuil achter de schoft dikker moeten zijn en dan snel smal weglopen naar de voor- / achter- / zijkant :)

Ik heb 2 Skitopads gehad en bij allebei hetzelfde helaas. Mooie dikke inlages , maar die staken dan niet in zijn geheel aan de onderkant er uit , zo zonde ! Als een pad een cm ruggengraatvrijheid heeft , hoeft er van mij niet nog eens een loze 2 cm bovenop te liggen want daar heb ik dan toch weinig aan , de dikte wil je juist zodat je een extra hoog vrij kanaaltje boven die ruggengraat krijgt :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:21

@pmarena: Mijn swayback is aan de voor- en achterkant 2,5 cm dik en in het midden 4 cm.
Aan de zijkant heeft ie oplopende inhammen zodat het daar onder je benen niet te dik is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:11

Ik vind het behoorlijke flappers DD als ik die foto zo zie... zo nutteloos die dikke zijkanten....maar misschien moet ik hem gewoon maar bestellen om hem eens goed te kunnen beoordelen :)

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:37

Er zijn al div. normale en swaybacks verkocht aan o.a. veel endurance ruiters, ouderen paardjes met iets doorgezakte rug en booslooze ruiters welke tevreden zijn met de ruggengraadvrijheid.
De vulling van de normale pads is zeker niet alleen van vilt. Het is 1/4"" vilt en 1/2" cashel foam. Je hebt twee verschillende swayback pads van Cashel; de swayback en de swayback Cushion pad. Bij de Cushion heb je alleen het foam en vilt en bij de swayback zit er een 100% wollen blanket ''omheen". De cushion kan je evt. onder een blanket of pad gebruiken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:57

@Mathilde : weet je waaruit dat cashel-foam bestaat?? Is dat memory-foam of iets anders ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:57

Mathilde : bedankt voor de info !

Is de pad ook zo dat hij vrij simpel is en de klant hem dus bvb. ook netjes op maat kan knippen / snijden zelf (bvb. wat inkorten aan de achterkant) , of sloop je hem dan echt ?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:08

Wat bedoel je met zo nutteloos die dikke zijkanten? Je hebt toch juist een swaybackpad om de 'weke' rug op te vullen? Dus dan merk je daar niets van ;) Misschien als je hem op een rechte rug zou leggen, maar daar is hij dan ook niet voor.

Ik had er zo eentje als DD, maar heb de vullingen eruit gehaald en in een schapenvacht pad gedaan. Werkte ook super en dat vond ik een prettiger pad dan de originele :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:20

Bovenop heb je de extra opvulling nodig , maar dat is een gebied van zo'n 30 cm in het midden , het "rondje" achter de schoft zeg maar. Dat hoeft niet zo ver naar de zijkanten door te lopen want aan de zijkant hoeft er niks opgevuld te worden , daar geeft het alleen maar een extra brede zit en ik ben geen liefhebber van overtollig in de weg zittend materiaal :)

Ik heb deze HAF-pads vanwege die idioot dikke zijkanten daarom ook weggedaan :
Afbeelding

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:23

Maar meer dan wat jij nu noemt aan ruimte is die pad ook niet hoor. Het is een heel smalle pad (gezien vanaf de bovenkant naar beneden toe bedoel ik), dus hij loopt ook niet ver door. Die vullingen waren bij mijn pad maar 15 cm breed (in het midden) :j Dus 2 x 15cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:37

Net even die van mij gemeten.
Op het smalste stuk is het 20 cm, dus echt alleen het stuk op de rug waar de dip zit.
Overigens is mijn pad langer als die van het voorbeeld hierboven, dus is het ook logisch dat het stuk daar iets breder is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:56

Maar zijn die vullingen uitneembaar dan , dat Susan ze in een andere pad gedaan heeft , of moet je hem daar voor slopen ?

Dat overweeg ik namelijk ook nog , om 1 van deze pads te kopen en als het toch niks is , het ding maar te slopen en er mooie in het midden geleidelijk oplopende inlages van te maken :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

als je neopreem geen probleem vind of een viltenpad kun je natuurlijk zelf eentje op maat maken

ik heb dat ook gedaan, een neopreen gewoon verknipt tot roundskirt

verder heb ik een vilten pad door de midden gesneden en de zadelmaker er een lerenstrook aan laten maken zodat ik een pad had met ruggegraat vrijheid
koste 8€

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:20

@pmarena: de vullingen zijn niet uitneembaar, dan moet je de pad idd 'slopen'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:21

Spatter : dan heb ik nog geen swayback hè ;)

DD : ah daar was ik al bang voor , maargoed , wel een optie dus :)