[WN] Achter singel voor zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenWLOVER

Achter singel voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:37

Hallo,

Ik heb pas een zadel gekocht alleen daar zaten geen singels bij...(niet goed gekeken)
De voor singel is zo gekocht. Nu ben ik nog op zoek naar een achtersingel (geen idee of je dat zo noemt). Maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik dit moet gaan aanschaffen, wat het er voor eentje moet zijn en hoe straks of los deze moet zitten.
Mijn vraagje was of u misschien tips had voor het aanschaffen hiervan en waar ik zoiets kan kopen en ook hoe ik hem het beste kan bevestigen.

P.s. Het is voor een iniminie zadel(12 inch).

Alvast heel erg bedankt,
BenWLVOVER

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:11

Singels zijn oa hier te krijgen: http://www.westernstore.nl

Doorgaans heb je voor een westernzadel voor gewoon recreatief gebruik toch echt geen back cinch (achtersingel nodig)

Voor wat voor paard heb je hem nodig? Is het voor een shet?

BenWLOVER

Re: Achter singel voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:20

Het is inderdaad voor een shetje. Alleen hij is zeer beweeglijk en springerig vandaar dat ik denk ik wel zo'n singel nodig heb.
Ook een beetje veiligheid voor kinderen die eventueel echt gaan rijden en crossen.
Nu heb ik geen verstand van westernzadels maar dacht leek mij voor de kids veilig:= maar kan het ook mis hebben sorry

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

Als het zadel goed past (en dat is nog knap lastig te zien als je geen expert bent overigens) heb je zo doorgaans geen back cinch nodig tenzij je er zware dingen aan wilt gaan hangen, doen de meesten niet met een shetje hi hi hi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:42

Probleem met een shet is dat ze meestal heel rond zijn en weinig schoft hebben, dus een zadel glijdt er zo aan de zijkant af.
Daar komt ook nog bij dat het erg moeilijk is om een goed westernzadel voor dergelijke pony's te vinden, veel is toch kwaliteit zadelmarkt of erger.
Een goed dressuurzadel, dat goed past (dus geen model pannekoek) , is veel veiliger dan een westernzadel van twijfelachtige kwaliteit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:52

Ik ben het met Cassidy eens, de meeste shet western zadels die ik gezien heb vond ik niet bepaald denderend qua kwaliteit. Zou ik niet op mijn pony leggen, maar het kan zijn dat jouw zadel wel goed is natuurlijk. Als alternatief (als het niet goed ligt) zou je ook aan boomloze westernstijl zadel kunnen denken, barefoot heeft erg leuke modellen voor kinderen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 05:40

Een achtersingel gaat je in dit geval ook niet helpen, want die zit nooit strak om de buik, maar hangt losjes en zit er "just in case" er een koe ineens aan de haal gaat (als je hem met je lasso om je zadelknop vast hebt zitten)
Ik heb ook 2 shets maar idd de westernzadeltjes die ik heb (gehad) passen slecht en daar zit 1tje bij wat echt geen troep is. Maar de bomen worden niet gemaakt voor tonnetjes of bijzettafels ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:04

Ik denk dat je meer aan een staartriem hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:32

Vraagje, zijn er staartriemen voor westernzadels?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:35

Cassidy schreef:
Vraagje, zijn er staartriemen voor westernzadels?

Niet dat ik weet, maar je kan erg makkelijk een ring aan het zadel laten maken en er een engelse staatriem aan maken :)

Cassidy schreef:
Probleem met een shet is dat ze meestal heel rond zijn en weinig schoft hebben, dus een zadel glijdt er zo aan de zijkant af.
Daar komt ook nog bij dat het erg moeilijk is om een goed westernzadel voor dergelijke pony's te vinden, veel is toch kwaliteit zadelmarkt of erger.
Een goed dressuurzadel, dat goed past (dus geen model pannekoek) , is veel veiliger dan een westernzadel van twijfelachtige kwaliteit.

Helemaal mee eens! :))

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:26

Ok heel erg bedankt!
Zat idd ook aan staartriem te denken. Morgen eens kijken of er een ringetje zit. Dankjewel voor de tip;)

Ik ben al lang op zoek naar zo'n zadeltje. Alle engelse die ik gezien heb waren allemaal te smal. Dit zadel (voor zover ik natuurlijk kan zien) is breder dan die zadels. De engels zaten op zijn schouders of over de lendenen heen of het zag er niet uit... (meer zadel dan pony). Dit zadeltje doet dat gelukkig niet(lijkt wel groot).

Ik kijk even of ik morgen foto's kan maken om te kijken of het goed ligt.

Iedereen heel erg bedankt!

Groetjes,

BenWLOVER

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:28

Of een breast collar, werkt erg goed om te voorkomen dat het zadel niet rolt. Het is dan wel belangrijk om die goed strak te doen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:29

@linda daar is een borsttuig niet voor bedoelt (om strak te doen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:45

En het houdt het rollen van een zadel ook niet tegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 00:35

Het past niet goed, maar wij hebben een staartriem gemaakt van halstertouw toen. Beetje kleur van de pad en van het ene ringetje naar het andere ringetje. Nooit te strak gedaan. Zadeltje kiepte en dan ging zoon vrolijk aan voorkant eraf als shet hoofd tussen de voorbenen deed. Het zadel zo vastmaken scheelde daarin een hoop. Wij hadden er wel een dikke pony pad onder en hij heeft geen drukplekken gehad en ook wel met zweetplekken gekeken, maar het viel waarschijnlijk erg mee door de dikke pad en lichte zoon.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 02:52

Fijn dat de staartsingel lijkt te werken.

Borsttuig is misschien niet bedoelt om strak te doen, maar het is prima te gebruiken om een rollend zadel te voorkomen. Voor colts doe ik de voorsingel altijd relatief los (je kunt nog een vuist ertussen steken) zodat je niet per ongeluk haren trekt waardoor het paard zal bokken of wat dan ook, het borsttuig doe je strak zodat het zadel niet rolt. Uit ervaring weet ik dat het zadel absoluut niet rolt als je het goed bevestigd, zelfs als het paard alsnog opblaast.