[WN] equflex proreiner of een billy cook reiningzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rutting

equflex proreiner of een billy cook reiningzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:32

Hoi wilde weten of er iemand ervaring heeft met een equeflex zadel proreiner ben aan het sparen voor een nieuwe westernzadel, nu twijfel ik tussen een billy cook reiningzadel en een proreiner equeflexzadel, gr sandy

Cassidy

Re: equflex proreiner of een billy cook reiningzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:37

Ik heb de ervaring dat je met een equiflex boven je paard zit, ipv erin. Dus ik zou zelf voor de Billy Cook gaan.

Uiteindelijk is het beste zadel een zadel dat past. En er zijn meer merken die je zou kunnen overwegen.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:46

Hoi cassidy bedankt voor de tip gr sandy

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:34

ik vond zelf de equiflex wel een fijn zadel, maar qua leerkwaliteit ben ik meer fan van BC.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:25

Heb met equiflex nou niet het idee dat je er bovenop zit. Ik vindt het fijne zadels. Billy cook ook, maar ook weer niet alle types.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:15

Ik heb beide zadels gehad en ik vond de equiflex fijner.
Misschien kwam dat omdat die een super soft seat had hihi..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:18

Ik vind mijn billy cook weer fijner dan mijn vorige equiflex. Behalve dat hij beter past op mijn paard is het zadel voor mijn houding ook beter en ik zit er super lekker in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:34

Ik ga voor Equiflex. Heerlijke zadels! Ik heb ook niet de ervaring boven mijn paard te zitten. Goed contact dankzij de butterfly seat en een heerlijk zachte zitting. En ik vind het een voordeel dat het zadel wat flexibel is.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:41

@ wendy, dat had ik inderdaad ook met de equiflex, die stuwde wat naar voren voor mijn gevoel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:16

Dat had ik idd ook. Ik moest met de equiflex moeite doen om mijn bovenlichaam niet te ver naar voren te laten komen, terwijl dat met dit zadel vanzelf goed gaat. Ook liggen mijn benen beter op de plek.
Maar goed, mijn paard en ik zijn geen ideale combinatie wat dat betreft (paard is redelijk breed en rond, ik heb korte benen).
Toen ik de equiflex nog had was ik zeker niet ontevreden. Ook niet het gevoel 'boven' mijn paard te zitten.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:17

Hier dezelfde problemen met de equiflex. Had ook het idee dat ik een "tuimelaartje" was. En ik heb niet echt korte benen. :o
Een ander nadeel van een Equiflex is dat die in gebruik iets ruimer wordt, waardoor die niet meer op de rug, maar over de schouders ging liggen.
Heb nu een op maat gemaakt zadel en heb in jaren niet zo lekker op mijn paard gezeten! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Miss_Fancy: ik neem aan dat je bedoeld dat hij wijder werd op de schouders? Dat zou onmogelijk moeten zijn omdat de pommel van de Equiflex niet flexibel is. :?

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:04

Ja inderdaad was hij wijder op de schouder geworden, vraag me niet hoe het kan :n
Paard was in ieder geval niet afgevallen :+
Ik kreeg toen te horen dat dit vaker gebeurde bij equiflex zadels! Misschien broodje aap, maar goed, zadel past in ieder geval niet meer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:08

Ik heb wel eens vernomen dat de oudere equiflexen mindere kwaliteit waren. Maar van zadels van de laatste 5 jaar mag je dat toch niet verwachten lijkt me... :n

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:21

ik vind geen van beide de moeite
voor het geld dat je daaraan uitgeeft kun je ofwel beter een tijdje doorsparen of een 2e hands goed zadel kopen.
wil je toch in die prijsklasse blijven, probeer dan eens SRS of Brazos, (te verkrijgen o.a. bij Arthur) veel beter zadel dan voornoemde merken voor dezelfde prijs

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:20

Brazos is idd goed. Mijn dochter heeft een Brazos.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:30

dofuzz ik denk dat ieder een eigen mening heeft over deze zadels en dat mag,gelukkig zijn er ook mensen die wel de voorkeur geven aan de billy cook of de equflex het gaat er ook om of het betrefde zadel ook goed ligt op het paard dat is voor mij het belangrijkste daarna gaat het erom of ik zelf goed zit op het zadel en dat is bij de billy cook het geval het ligt ook super op mijn paard,momenteel leen ik een zadel heb verschillende zadels geprobeert sommige zaten niet lekker en dat zijn degene die jij toevallig noemt,het is voor iedereen weer anders equflex proreiner van pullman is wel het allerbeste uit de bus gekomen en billy cook is verder een goed zadelniks mis mee zit lekker,mijn houding op het zadel is super en het ligt comfertable op mijn paard vandaar dat ik een keuze probeer te maken tussen die twee gr sandy

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:31

Hoi TS: zelf heb ik geen ervaring met een equiflex, dus met een afweging maken kan ik niet helpen.
Maar zelf rij ik met een Billy Cook Pro Reiner en dat bevalt ontzettend goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:28

TS als de een beter ligt op je paard dan de ander, zou ik voor de best liggende gaan, al is dat verschil nog zo klein. Liggen ze even goed dan degene waar je t lekkerst in zit. Heb voor beide paarden een Equiflex die super ligt en heerlijk zit! :j

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:54

skippy bedankt ga de equflex nog uitproberen lijkt me echt een super zadel aan de reakties te merken gr sandy

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:08

Miss_Fancy schreef:
Ja inderdaad was hij wijder op de schouder geworden, vraag me niet hoe het kan :n
Paard was in ieder geval niet afgevallen :+
Ik kreeg toen te horen dat dit vaker gebeurde bij equiflex zadels! Misschien broodje aap, maar goed, zadel past in ieder geval niet meer :j

Nee geen broodje aap verhaal, hier de uitleg van een Duitse collega :D

Citaat:
Wenn es ein neuer Sattel ist, achte darauf, dass von Anfang an genügend Widerristfreiheit da ist denn der "setzt" der sich noch. Das heißt, die Baumspitzen rutschen ein kleines Stückchen tiefer in die Taschen, in die sie eingelegt sind. (Das ist auch oft der Grund, warum viele meinen, der Sattel hätte sich geweitet und er käme dadurch zu tief. Hat er aber nicht. Er hat sich gesetzt und wurde wahrscheinlich vorher schon nicht richtig angepaßt.)

De vertaling :+ Als het een nieuw zadel is, let erop dat hij van het begin af aan genoeg ruimte bij de schoft heeft, want hij zal zich nog vormen. Dat heet dat de Boomuiteinden zullen nog een klein stukje naar beneden in de "pockets" waarin ze ingebouwd zijn zakken. Dat is vaak ook de reden dat veel mensen denken dat het zadel breder is geworden en dieper is gezakt. Is hij alleen niet, hij heeft zich gevormt en zal waarschijnlijk voor die tijd ook al niet correct gepast hebben/ aangepast zijn.

Het heeft dus an sich niks met Equiflex of de kwaliteit te maken, maar puur met het zetten van de boom ;)

Bezit overigens ook een Equiflex en kan ook niet zeggen dat ik nou het gevoel heb bovenop het paard te zitten. Eerder andersom, het zadel van mijn andere merrie, een Triple Horn geeft dat gevoel eerder. Geen ervaring met Billy Cook Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:12

Ah, dat kan ik me dan weer wel voorstellen Rina! :j Dat een nieuw zadel, van wat voor merk dan ook, zich inderdaad nog vormt. Dat klinkt logisch... Tja...ik heb geen nieuwe zadels maar hele mooie tweedehandsjes...

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:19

Ach ja, ik heb pas 4 zadels "versleten" voordat het 5e echt passend was. :o
Blijft toch moeilijk wat goed past en wat niet. Paard kan ook qua bouw nog wijzigen.
Nu die 10 is heb ik gekozen voor een op maat gemaakt zadel en die ligt op dit moment werkelijk super :j

En Rina dank voor de uitleg. Vind ik ook heel logisch klinken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:23

Lastig he!? Een goed passend zadel... Ik had mazzel...ik dacht dat mijn superfijne, mooie Equiflex niet meer paste. Zadelpasser langs laten komen, wilde mn zadel heel graag inruilen (was zijn oude zadel, half jaartje gebruikt...), maar mijn zadel lag werkelijkwaar super! Kon niet beter... Waarvan ik dacht dat t een teken was van niet goed passen, was juist een extra teken dat t wel goed paste, haha! Weer wat geleerd.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:37

wat was volgens jou het teken van niet goed passen dan?