[WN] Olieën

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Olieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:39

Als nieuweling in de western schiet me nog een vraag te binnen en dat zal nog wel vaker gebeuren :D

Ik ben vanmorgen zadels wezen passen en toen hadden ze het er ook over dat ik mijn hoofdstel in de olie moest zetten.
Nu ben ik vergeten daar verder op in te gaan (in de ban van de zadels ;) ), maar wat voor een olie moet je hebben.
En klopt het dat je je hoofdstel dan ook een tint donkerder kan krijgen, zodat het (in mijn geval) matcht met mijn zadel.

Het duurt nog even voor ik weer les heb en het aan mijn instructeur kan vragen, vandaar dat ik hem hier stel!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:13

neatsfoot olie maakt alles donkerder...

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:15

Ik heb mij altijd laten vertellen dat je een flinke laag olie erop moet smeren en dat vervolgens een paar keer herhalen. Daarna goed uitwrijven of afnemen en voilà. :D
De hele nacht laten weken is slecht voor de stiksels. Oh en vergeet niet het eventuele zilver eraf te halen (buckles, tips, etc.)
Meestal wordt het leer hier sowieso wat donkerder van, anders kan je hem daarna nog een (aantal) keer goed invetten of Neatsfoot oil gebruiken zoals Spicegirl al zegt.

Rapide is een erg geliefd merk. :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:41

gewoon in- olien voldoet.en iedere keer als je oliet, word ie donkerder.als je te vaak op elkaar oliet, is het leer toch al verzadigd, en neemt nix meer op.
in de zon hangen (alhoewel die zeer zeldzaam is dit jaar >;) )helpt ook goed...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 11:42

Thanks voor de tips.
Rapide ken ik wel ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:06

spicegirl schreef:
neatsfoot olie maakt alles donkerder...

Kleine toevoeging. Alleen de zwarte fles doet dat. Er is ook een een Lexol neatsfoot oil non darkening in een creme fles. Die maakt juist niet donker.

Zamora

Re: Olieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:37

Ik heb juist gehoord dat Rapide de boel groen kleurt, of dit is alleen met bepaald leer :)