[WN] Verende beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Verende beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:01

Zijn er hier mensen die beugels met vering aan hun westernzadel hebben hangen? Welke beugels heb je dan?

Ik heb een erg breed gebouwd en rond paard en de laatste tijd heb ik weer erg veel pijn in mijn linkerknie tijdens het rijden. Het begint al als ik er nog maar 5 minuten opzit en tot gemakkelijk een kwartier na het rijden loop ik echt kreupel op dat been, daarna trekt het stilletjes wel helemaal weg.
Ik heb mijn fenders al eens langer gezet, korter gezet, geprobeerd mijn beenligging een beetje anders te doen maar niets helpt.
Nu las ik dat verende beugels misschien een oplossing kunnen bieden?

Carmy81

Re: Verende beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:05

Ik rijd ook met verende beugels op mijn Andalusier. Omdat die zo hoog opgooit en er dus vrij veel beweging op en neer bij komt kijken. IK vind het heerlijk rijden, nooit last van mijn knieen.
Maar volgens mij passen deze beugels niet aan western fenders want die hebben een bredere riem toch?
Daar moet je wel goed opletten.

linbun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:12

Hoi, ik heb jaaaaren geleden die beugels van Elastostep aangeschaft omdat ik dezelfde problemen had (en ook in mn enkel). Sinds ik daarmee rijd, heb ik nooit meer problemen gehad (ook niet na heel lange ritten). Echt een aanrader. Het is wel even wennen, maar daarna wil je nooit meer zonder. Zij verkopen ook de westernuitvoering. Groetjes, Linda www.dualaktivierung.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:49

Zit het probleem hem wel in de starheid van de beugels en niet in het feit dat je je voet misschien niet vlak op de beugel hebt staan ??
Zelf heb ik nl dat probleem en heb nu Slanted/Crooked beugels. Op bokt zijn daar plaatjes van te vinden.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:51

Ik heb ze ook!Rijdt super. een vriendin van mij heeft ze aan haar westernzadel. Idd alle2 hetzelfde probleem....last van de knieen. Voordeel die vriendin van mij had er enorm veel last van.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:24

@ DubbelDun : die beugels die jij bedoeld zijn dan deze?
Afbeelding
Mijn voeten staan niet mooi plat op het voetbed van de beugel (net zoals op het plaatje 'old style stirrups'), ik denk dat dit komt doordat mijn paard zo rond is en mijn benen niet heel lang. Maar zou dit het probleem verhelpen denk je? Want aan mijn rechterknie heb ik nooit pijn, enkel aan de linkerkant.

@ barrelover : welke beugels heb jij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:28

@Mandyke : ben je rechts of links ;)
Ik bedoel idd die beugels :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:41

Ik ben rechtshandig.
Misschien heeft het er ook mee te maken ... mijn rechtervoet kan ik netjes een hele rit in de stijgbeugel houden zonder dat ik mijn voet hoef te versteken, de linkervoet lijkt er altijd maar stilletjes uit te glippen, ik moet mijn linkervoet heel vaak terug goed in de stijgbeugel zetten. Heel vervelend! Daarom dat ik zelf aan verende beugels dacht, misschien dat deze beter aan m'n voet zouden blijven zitten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:43

Ik denk het niet ;)
Je linkerbeen is waarschijnlijk iets minder ontwikkeld als je rechter, wat logisch is als je rechts bent.
Of verend of Slanted gaat helpen blijft dus de vraag. Je linkerbeen oefenen zou ook al resultaat kunnen hebben.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:03

Of de voet wel mooi blijft zitten bij verende beugels zal inderdaad maar de vraag zijn, maar ik hoop toch dat ze een oplossing kunnen bieden voor de pijnlijke knie want dit maakt paardrijden eigenlijk echt niet meer leuk. Mijn rechterknie (de goede knie) is jaren geleden geopereerd geweest maar ik ben eigenlijk niet van zin om de linkerknie ook te laten opereren voor het paardrijden. Verder heb ik ook geen last van m'n linkerknie behalve dan bij fietsen ofzo maar dat doe ik maar heel zelden ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:11

Ik heb EZ Rides en heb geen zere enkels en knieën meer sinds ik ze gebruik! Dus of het voor jou probleem helpt weet ik niet, maar mij geven ze veel plezier :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:24

Gewoon proberen dus :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:26

Als ze ooit EZ Rides hebben in het model dat DD laat zien, dan ga ik die zeker proberen!! Dat lijkt me helemaal het toppunt van comfort! :j

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:50

Asymetrisch verende stijgbeugels ... zou voor mij misschien ook niet slecht zijn, maar nog niet gevonden op het internet ;)

Bij goedhard staan er een paar verschillende modellen. EZ ride, flexride, elastosteps, die laatste zijn nogal duur, denk dat ik dan maar eerst eens wat uitprobeer van de eerste 2 merken. Welke van de 2 heeft de beste vering/is het meest comfortabel? Of is dat ook weer afhankelijk van persoon tot persoon?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:11

Ik heb Elastosteps aan mijn engelse zadel hangen. Ook omdat ik erg last van mijn knieën kreeg, met name tijdens de buitenritten. Ook mijn paard is erg rond en kan ik niet altijd lekker mijn benen er aan houden. De Elastosteps bevallen me super en ga zeer waarschijnlijk een keertje dezelfde aanschaffen voor mijn westernzadel. Maar door de prijs van die beugels zal dat niet dit jaar nog zijn, ik heb dit jaar namelijk de engelse variant aangeschaft. Maar de zere knieën bij ik kwijt, ik heb 40 km tijdens een endurance gereden met deze beugels zonder pijnlijke knieën.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:06

Misschien die losse verende zool voor de EZ Ride in een crooked beugel plaatsen? Weet niet ofdat dat zou helpen. Crooked stijgbeugels helpen in iedergeval wel erg goed tegen knie problemen is mijn ervaring.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:12

Bij de EZ rides is het niet alleen het voetbed wat veert, maar ook de ophanging, dus dat is denk ik niet over te zetten in een ander type beugel.
Ik heb nog wel andere verende beugels, met alleen een verend voetbed. Dat zou misschien wel een idee zijn! :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:17

ik heb ook EZ rides en dan in combinatie met een tussenstukje waardoor de beugel altijd recht hangt. Erg comfortabel voor je knieen op lange afstanden. Ze zijn wat lomp maar rijden heerlijk.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:40

Die tussenstukjes voor het draaien van de beugels heb ik ook geprobeerd, maar daar kreeg ik gek genoeg weer meer last van mijn knieën door :?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:31

Ik heb sinds een tijdje flexrides en vind het echt heel fijn.
Heb zelf een peesblessure waardoor mijn enkel niet altijd even goed wil, maar met deze beugels kan ik zonder problemen rijden. Maar ook zonder blessure; als ik geweten had dat ze zo lekker zaten had ik ze jaren geleden al aangeschaft!

Volgens mij kunnen de flexrides niet aan fenders, maar EZ-rides bijvoorbeeld wel.