Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rommulus schreef:maar ook hierbij geld als je zekerheid wil zou je een goede zadelpasser moeten laten kijken
welke zadel passer heb je langs laten komen ??
vaag! oke dat is waar een trainer gebruikt waarschijnlijk wel zijn eigen spul maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar even gewoon een zadel op haar rug plof in hoop van zegen. capopjekop schreef:Ik zal voor je temmen, dan verzet een mod het naar het juiste gedeelte. Een westernzadel is vrijwel niet te controleren op passen door een beetje te voelen. De beste manier is om met de kale boom te passen, maar als dat niet kan (omdat je geen boom bij de hand hebt) dan kun je een mal gebruiken. Deze mal wordt in de vorm van de rug van je paard gemaakt en dan later in het zadel gelegd. Dit werkt trouwens alleen als het zadel al ingereden is, anders zijn de skirts wellicht nog stijf en geeft het een afwijkend beeld aan de boom.
Als je zadel nu iets te ruim is kan dat volgens mij niet heel veel kwaad (te smal wel). Met een goede pad kun je het tijdelijk redelijk passend krijgen. Je paard zal nog wel meer spieren krijgen en uitzwaren na het inrijden, dus dan zou ik pas voor een degelijk zadel voor langere tijd gaan kijken. Als je eigen zadel nu past dan mooi met die rijden, anders zou ik voor een degelijk 2e hands zadel rond kijken. Nieuw zou ik sowieso pas doen als je paard wat ouder is.
Edit: als je paard er negatief op reageert kan het best zijn dat je zadel idd niet goed ligt. Wellicht een andere zadelmaker even laten kijken voor een second opinion?
capopjekop schreef:Edit: als je paard er negatief op reageert kan het best zijn dat je zadel idd niet goed ligt. Wellicht een andere zadelmaker even laten kijken voor een second opinion?
meissielief schreef:Bel Evelien van Eurohorse eens.
Ik ben van mening dat ook een zadel met inrijden goed moet liggen.
Een zadelpasser die niet eens langs wil komen, die zal ik niet zo nog eens bellen.
Waarom rijd je het paard niet in met een engels zadel? En wanneer het paard uitgegroeid is een westernzadel aanschaffen?
yoda schreef:ja ik zelf ben zeker ook van die zelfde mening!! absoluut gewoon!
maar dat 2de hands zadel wat ik kan kopen ligt echt goed op haar in mijn ogen het enige punt is:
moet er dus ruimte zitten tussen het zadel en de rug van het paard.
dus als je je vingers in die opening bij je knop naar achteren steek zeg maar onder je eigen moet je daar nu wel of geen vingers kunnen steken!
sliding schreef:Je kunt een engels zadel niet vergelijken met een western zadel.![]()
De ruimte die jij bedoeld is (denk ik) de kamer van het zadel, maar een engels zadel heeft kussens en dat heeft een westernzadel niet.
En tussen die kussens ligt de kamer waardoor jij onder het zadel door kunt kijken.
Bij het westernzadel is de pad de kussens van het zadel en daar kun je inderdaad niet doorheen kijken.
En goede pad geeft wel wat ruggengraat vrijheid.
Dus nee je kunt niet, net als bij een engels zadel, je vingers onder je zadel steken.