[WN] Graag info over westernzadel aanschaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

Graag info over westernzadel aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:37

Ik ben nu al anderhalf jaar aan het tobben met zadels voor mijn hafje. Hij is nog te jong om een op maat gemaakt zadel te laten maken.
Ik ben een recreative ruiter.

mijn eisen aan het zadel zijn dat het een niet te lang zadel is, goed past en dat het ritten van 7 uur moet kunnen dragen. En dat het natuurlijk lekker zit. ook moeten de fenders goed kort kunnen want ik ben niet zo groot.

Ik wil graag voor nu een tweede hands zadel welk bedrag moet ik dan aan gaan denken?

En wie kan ik hier het beste voor laten langs komen om zadels te passen?

het gaat trouwens om een haflinger is luxe gebouwd. heeft inmiddels al tig zadels gehad die dan voor een maand goedliggen en daarna niet meer.
Zit met boommaat in de richting van medium wide. Heeft een erg platte rug.

Ik zou het echt erg op prijs stellen als jullie mij tips kunnen geven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:54

Hoi Kelly,

Om te beginnen: super dat je goed nadenkt over een geschikt westernzadel voor je paard! +:)+
Het gebeurt zoveel dat mensen er maar gewoon 'iets opkwakken'... :(

Hier op Bokt is ElCid een zadelpasser, ook Eveline van Eurohorse wordt vaak aangeraden.
Tja; over de prijs vind ik het echt moeilijk om iets te zeggen... In mijn geval had ik niet zoveel keuze en was er eigenlijk maar 1 zadel wat echt als gegoten zat.
Dat was gelijk een Billy Cook Pro Reiner en dus wel iets duurder dan ik had bedacht. Maar goed; met een beetje onderhandelen en een beetje korting was ik iets
van € 1.400 euro kwijt. Let wel; dat was inclusief een hele goeie pad (€) en een mooie singel met vilt.

Er zijn verschillende types westernzadels, geschikt voor verschillende disciplines. Ik zie dat je er zo'n 7 uur lekker op wilt kunnen rijden, ik denk dat er dan wel
een aantal 'typen' zadel afvallen. Maar daar weet ik zelf niet genoeg van af, maar andere westernbokkers vast wel :)

Edit: bovengenoemd zadel was een tweedehands. Wel echt in hele goede staat en ik was letterlijk de 2e eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 13-05-11 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re: Graag info over westernzadel aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:03

Ik ga met rumpleteaser mee, ook wat betreft het bedrag.
Mijn paard bleek een lastige bouw te hebben, waardoor maar één zadel goed lag uit de voorraad 2e hands van de verkoper. Eerst leken er 2 in aanmerking te komen, maar met rijden bleek de ene af te vallen omdat het mijn paard toch hinderde in zijn beweging.
Zodoende nog maar 1 zadel... Maar ik kon zelf weer niet uit de voeten met dat zadel (fenders te lang, zitting te groot en suede ipv glad). Er zat voor mij weinig anders op dan een nieuw zadel te bestellen met dezelfde boom als de 2e hands die ik geprobeerd had.
Dat zadel heb ik inmiddels en is echt helemaal goed, zowel voor mijn paard als voor mij. Kosten: 2000 euro.
Mijn zadel is trouwens een trailzadel, gemaakt voor lange ritten.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 12:09

Wat voor type westernzadel kan ik dan het beste nemen?
En graag ervaringen van zadelpassers als jullie die hebben.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:12

Zelf denk ik ook een trailzadel, maar nogmaals: daar weet ik niet genoeg vanaf.
In mijn 1e post staan alvast twee zadelpassers genoemd.
Overigens kun je in andere topics al veel ervaringen lezen over zadelpassers ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:24

Welke inchmaat heb jij? Ik zou in ieder geval voor een roundskirt gaan vanwege de korte rug.

Westernzadels moeten altijd gepast worden met de kale boom op de rug van het paard. Hoewel er heel veel zadels op marktplaats aangeboden worden 'die op veel verschillende paarden passen'

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:08

Sommige roundkskirts zijn korter, maar dat is niet áltijd zo. Er zijn ook square skirts die kort zijn.
Jouw broekmaat heeft iig ook zijn bijdrage aan de lengte van het zadel.
Als je nog in een kinderzitmaat past (tot 14,5") heb je kans op een kortere boom = dus korter zadel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:12

_Cindy schreef:
Westernzadels moeten altijd gepast worden met de kale boom op de rug van het paard.

Nee, hier ben ik het niet mee eens. Westernzadels kunnen ook zonder kale boom goed worden gepast door iemand met verstand van zaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:12

óf röntgenogen :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:15

Ik zou als je je paard gaat inrijden voor een boomloos gaan.. Bijvoorbeeld een Barefoot, die kun je nog heerlijk jaren aan latten passen tot hij rond zn 7e uitgegroeid is, kun je er dan 1 op maat laten maken als je nog anders wilt :P
Je hebt.. 4 of 5 westernmodellen bij barefoot, t is gewoon goede kwaliteit..
dit is de site: boomloosrijden.nl
Ik heb zelf een cheyenne, dat is de standaard. zit ik makkelijk 6 uur in, zonder last :) Zit overheerlijk en heeft toch echt een klein prijsje voor een goed boomloos westernzadel tegenover de betere westernzadels met boom.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:21

boomloos zou een optie kunnen zijn
heb ik ook gedaan en helaas werkte het voor mij niet dus ik heb hem rap weer te koop

als je het mij vraagt zou ik een goede zadelpasser langs laten komen en die vragen wat je opties zijn
goede tip's worden al gegeven ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:22

maar.. :P je hebt wel een startrekk. Ik zweer bij barefoot :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:23

Voordeel van Boomloos is dat je van verschillende merken iig een testperiode hebt. Kun je van de meeste boomzadels niet zeggen :D
En wat is voor een leek een 'goede zadelpasser' ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:25

yup wilde het in een keer goed doen om de eerste periode goed te kunnen opvangen
startrekk is wel een van de betere merken in boomloos (tevens ook duurder)
helaas gaan veel mensen voor de goedkopere versies

een goede zadel passer zijn de genen die kosteloos tijd in je paard willen steken en je dan ook alles goed uitleggen en alles goed laten zien
tevens zijn dat ook de genen die veel als goed worden aangeschreven

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:29

Je kunt het natuurlijk altijd een keer proberen, je kunt Barefoot gratis uitproberen voor 2 weken dacht ik, dat vind ik toch best luxe.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:29

ik zou geen boomloos aanraden als je tochten van 7 uur wil maken!
Voor paardje fijn, maar voor ruiter is boomloos wel belastender omdat je een onafhankelijke zit moet hebben.
Zelf kreeg ik daar op mijn ronde tinker binnen een uur last van mijn heupen op. Daarnaast schoof het zadel heel erg!
Wat betreft western, heb wel zadel gehad maar vond het zelf te lang. Laat je daarin goed adviseren door iemand met verstand van zaken en kijken goed hoe hij/zij aan het verstand komt (opleiding, ervaringen etc).

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:33

neem geen boomloos. ik heb er ellende mee gehad met het trainen voor endurance. opgezette rugspieren etc. nee, boomloos is leuk voor korte recreatieve ritjes/bak oefeningen en hele lichte personen..... voor lange ritten ongeschikt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:36

Dan heb je óf geen goede pad (vies, geen goede kwaliteit) of geen goede singel.. want op mijn tonnetjeronde ijslander schuift hij voor geen centimeter.. Toen ik 1 keer gleed met mn zadel, was mn pad errug vies door stof en haren. Gewassen en voila, als gelijmd. Misschien dat er iets niet helemaal goed zit dan in de heupen..?
De onafhankelijke zit heb je inderdaad gelijk in, maar tegen de tijd dat ts dr paard 7 uur kan rijden en ze rijd vanaf t begin met een boomloos, is die zit echt wel onafhankelijk.

En @suzan_bobar, dan denk ik dat je geen goede pad hebt gehad met de speciale inlages..

Je kunt dingen vinden, maar het ís niet gelijk zo.
Aangezien ik met mijn 75+ kilo op een ijslander van 1.41 6 uur rijd zonder dat ie enige last heeft...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:41

zo zie je dus duidelijk dat voor niet iedere combinatie boomloos geschikt is
ik kon er ook wel uren op zitten maar uiteindelijk was het niets voor mijn paard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:43

rommulus schreef:
een goede zadel passer zijn de genen die kosteloos tijd in je paard willen steken en je dan ook alles goed uitleggen en alles goed laten zien

Bovenstaande lijkt me iemand die droog brood eet :+

Zoveel mensen, zoveel meningen. Zoveel paarden, zoveel ervaringen :D
Bij de ene zal boomloos op lange afstanden prima bevallen, bij de ander niet. Ieder zijn ding.
TS zal dit zelf (samen met haar paard) moeten ervaren.

Quote:
When it comes down to it, do your research but above all ask your horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the most expensive materials will mean diddly squat to the horse because they will knów when they're comfortable.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:44

Ik zou ook boomloos (en zeker barefoot vanwege de beugelophanging) afraden voor dergelijke lange ritten.
Een goede pad kan bij dergelijke ritten echt niet zoveel druk verdelen zoals een goed passende boom dat kan. Zeker met bepaalde typen beugelophangingen krijg je gewoon puntbelasting.

Een barefoot werkte trouwens ook niet voor mij en mijn paard.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:47

Slofje schreef:
Ik zou als je je paard gaat inrijden voor een boomloos gaan.. Bijvoorbeeld een Barefoot, die kun je nog heerlijk jaren aan latten passen tot hij rond zn 7e uitgegroeid is, kun je er dan 1 op maat laten maken als je nog anders wilt :P
Je hebt.. 4 of 5 westernmodellen bij barefoot, t is gewoon goede kwaliteit..
dit is de site: boomloosrijden.nl
Ik heb zelf een cheyenne, dat is de standaard. zit ik makkelijk 6 uur in, zonder last :) Zit overheerlijk en heeft toch echt een klein prijsje voor een goed boomloos westernzadel tegenover de betere westernzadels met boom.

ik heb op dit moment een boomloos zadel maar als ik een lange rit maak ook al is het alleen stap krijgt mijn paard druk plekken dus boomloos zit er voor mij gewoon niet meer in. hoe lekker ik het ook vind zitten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:48

en toch zijn ze er ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:48

maar als je paard te jong is voor een maatzadel, is ie dan wel oud genoeg voor een rit van 7 uur ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:50

@Kelly1992 : verwar drukplekken niet met warmteplekken ;)
Dit is bij boomloos op lange afstand een groter probleem als drukplekken.
Maar dit kan bij zadels mét boom net zo makkelijk optreden.