[WN] Ervaringen Colorado boomloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tjelley

Ervaringen Colorado boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:10

Wie heeft er ervaringen met deze zadels??
http://www.reitsport-silverado.de/index ... attel.html

Ik ben namelijk op zoek naar een boomloos zadel voor een breed geschouderd paard met hoge schoft. Misschien dat dit zadel een optie is? Verder ben ik ook benieuwd of hier een pad met inlages onder moet.

Mocht iemand een ander idee hebben wat geschikt zou zijn voor mijn paard dan hoor ik dat graag :)

Alvast bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:48

Ik denk dat dit zadel niet zo flexibel is en dus gewoon goed moet passen.
Verder lees ik dat de breedtematen van Small -> Middel -> ineens naar XXL en dan naar -> XXX zeer breed gaan.
En als ik dan vervolgens dit lees:
Citaat:
Sattelabmessungen:
Abmessungen zwischen CONCHO (Concho zu Concho für Forkbreite).

Hierzu kann kein sinnvolles Maß angegeben werden, da jeder Sattel (ob Baumlos oder mit Baum, die Conchos immer unterschiedlich angebracht werden (Handarbeit). Darum sind diese Maße kein Anhaltspunkt und unterscheiden sich auch bei gleichen Breiten oder gleichen Sattelbreiten.

heb ik zoiets van 'laat maar'...

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:10

Mijn duits is niet zo geweldig :o

Als ik de website mag geloven (en ik het goed begrijp ;) ) hoef je bij dit zadel geen pad met inlages te gebruiken. De XXL maten zijn dan weer voor paarden met brede schouders en weinig schoft. Een maat 2 zal dan waarschijnlijk weer te smal zijn.

Heb gister de breedste Crates gepast, zelfs die was nog te smal. Maar dat verschilt misschien ook per merk?

DubbelFun

Re: Ervaringen Colorado boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:14

Ze zeggen dat er geen speciale pad onder hoeft omdat het zadel kussens heeft die in 2 diktes te krijgen zijn.
Mijn ervaring hiermee is dat die kussens óf te zacht zijn zodat er geen dikte overbrlijft als je er op zit óf ze te hard zijn met harde randen die net naast de ruggegraat drukken.
Met een paard met hoge schoft loopt je dan ook nog de kans dat die kussen net naast de schoft gaan klemmen.

Heeft je paard alleen een hoge schoft of ook een holle rug ??

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:22

Tjelley schreef:
Heeft je paard alleen een hoge schoft of ook een holle rug ??

Hij heeft niet echt een holle rug, maar heel recht is ie ook niet. Hij loopt een beetje af naar de schoft toe, dus achter de schoft is het laagste punt. Hopelijk begrijp je het een beetje, is wat moeilijk uit te leggen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:37

Het lijkt nu net of hij overbouwd is en het laagste punt net achter de schoft is :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:46

Echt overbouwd is ie niet, maar inderdaad wel dat het laagste punt achter de schoft is.
Op dit moment heb ik dus een fijn boomzadel (western) wat voor hem helaas net wat te krap is bij de schouders. Ook houdt het bij de schoft niet over. Paard is al wat ouder en wordt nu weer wat opgepakt richting het western. Ja, en nu ben ik dus op zoek naar een geschikt zadel waar wij verder mee kunnen :)

Mijn idee is dus om eerst een poosje met een boomloos zadel te gaan rijden en om daarna verder te kijken. Maar welk boomloos zadel??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:52

Tja, persoonlijk ben ik erg blij met mijn Bob Marshall met Peaked Pommel. Hierdoor heeft de schoft meer ruimte als in een gewoon model.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:13

Bob Marshall heb ik al veel goed dingen over gelezen :j Over Barefoot (Arizona) ook. Zijn natuurlijk wel twee hele verschillende zadels. Zelf heb ik een poos geleden een Barefoot Cheyenne gehad. Paste heel goed op mijn paard en zat ook erg aangenaam. Nadeel was dat ik soms de eerste paar minuten tijdens het draven last van mijn rug kreeg. Verder niks over te klagen :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:12

Van wat ik over de Colorado gelezen heb op de Duitse fora, moet dit zadel terdege aangemeten/gepast worden op je paard. Dit schijnt nogal crusiaal te zijn. Dus zomaar even zon zadel kopen zou ik niet aanraden. Het zadel heeft idd kussens en hoeft daarom geen speciaal pad, maar die kussens moeten dus echt op de goede plek voor het paard liggen, en de pommel moet precies de goede maat hebben, en dat is blijkbaar iets wat je niet zelf zomaar even kunt doen.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:30

Bedankt voor alle informatie :)
Ik denk dat ik toch maar verder moet kijken voor een ander zadel, eventueel met boom. Zal nog wel even zoeken worden ;)