[WN] Hoe lang moet je pad zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem14

Hoe lang moet je pad zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:44

Pad vraagje dus...

Ik heb een Continental Equiflex RY Reiner, zadel is zo'n 68 cm lang dacht ik. Momenteel ligt er een 'Impact gel pad' onder van 30x32". Maar ik heb eigenlijk zowel voor als achter maar een vinger ruimte over. Met mijn vorige pad (PC all-round) was dit iets meer maar ook niet veel. Overigens ook een 30x32". Nu wil ik graag een nieuwe Mattes pad aanschaffen. Maar kan ik dan beter voor de short of de long variant gaan? Moet er wel bij zeggen dat m'n paardje een vrij korte rug heeft dus ik wil haar ook niet hinderen met een te lange pad. Maarja die van Mattes is natuurlijk super zacht dus of ze echt hinder zou hebben van de long variant...

Wie heeft wijze raad?!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:51

Als het zadel er maar volledig op past. Je hoeft voor en achter echt geen 5cm over te hebben.
De 30x32" is dan meer dan groot genoeg (76,2x81,28cm). Moet je ook even de breedte (ronding) van je zadel meten, of de pad ook groot genoeg is om onder de skirts uit te komen.

Anoniem14

Re: Hoe lang moet je pad zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:55

Ja dat past makkelijk in ieder geval! Links en recht naar beneden toe heb ik zeker een ruime handbreedte over :) Over de ruimte die je over moet hebben voor en achter hoor ik dus verschillende dingen.. Mij lijkt het ook zo van, als het zadel er maar niet overheen valt. Maar dan moet er natuurlijk niks gaan schuiven want dan heb je zowat geen reserves meer natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:12

Hoe lang je pad moet zijn onder een zadel is afhankelijk van de afwerking van de pad. Je moet nl te allen tijde voorkomen dat een dikke stikrand van de pad drukt op de rug omdat hij niet ver genoeg buiten het zadel uit steekt.
Bij de ene pad kan 5 cm dus genoeg zijn, bij de ander niet.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:34

Ja maar je zadel drukt toch (als het goed is) niet met de voorkant of achterkant op je paard? Maar ik snap wat je bedoelt!