[WN] innova westernzadel(boomloos),iemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

innova westernzadel(boomloos),iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:29

Iemand hier ervaring met een westernzadel van Innova?

http://www.innova-saddle.de/

Mijn pony heeft momenteel een boomzadel,dressuur(Equestor).
En hoewel ik het zalig vind zitten lijkt hij er toch niet helemaal lekker onder te lopen.
Hij is wat narrig,zwiepen met staart als ik beengeef, slecht nagevelijk,niet over de rug lopen.
Heb het idee dat het zadel hem niet helemaal lekker ligt dus...(ostheo komt ook volgende week).

De reden dat ik er nu een dressuurzadel op heb,is puur omdat ik tegen dit zadel 'aanliep'en het kort is, mijn pony is niet gezegend met een lange rug. En het zat voor mij ook erg lekker, ik heb mijn stuitje gebroken gehad dus behoefte aan comfort.
Echter rijd ik vrijwel alleen buitenritten, lange ritten met veel stap, dus recreatief.
En kan er in principe elk zadel op, qua discipline.
(en ik heb een zwak voor westernzadels! :9 )

Nu heb ik contact met Buitenzinnig, zij komt als het goed is met een Innova zadel bij mij zodat ik kan passen en testen.
Er is een tijd terug 1 topic over Innova geweest,helaas is dit gesloten.
Hier was iemand met een slechte ervaring namelijk een scheef zadel.

Meer ervaringen,tips oid zijn erg welkom.

DubbelFun

Re: innova westernzadel(boomloos),iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:28

Ik ken ze niet persoonlijk, maar ze lijken me niet heel erg buigbaar, dus moeten ze gewoon goed passen. Verder komen ze in 2 breedtematen, dus ook daar moet je op letten dat je de juiste maat hebt.
Op de duitse ebay kom je ze regelmatig tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:18

ja daar heb je gelijk in.
daar was ik me bewust van overigens...zal ook goed gepast worden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:13

Ik vind het persoonlijk een beetje kort door de bocht om ervan uit te gaan dat een boomloos zadel meteen de oplossing is voor elk zadelprobleem. Persoonlijk ben ik helemaal niet wild van boomlooszadels. Ik vind ze om te beginnen spuuglelijk (maar dat is uiteraard persoonlijk), en verder zijn er in mijn ogen ook nogal wat nadelen aan verbonden. Wat niet wegneemt dat wij met één van de lespony's ook met een barefoot rijden. Het beestje heeft namelijk zo'n zadelrug dat er geen enkel boomzadel ook maar een beetje behoorlijk op ligt. Maar die kindjes die erop rijden wegen ook maar 20 kg...
En de fabrikanten die boomloze zadels ontwikkelen rijzen tegenwoordig als paddestoelen in de herfst uit de grond. Ruik ik daar :$ ? Alles wat naar "natural" "bitloos" of "boomloos" ruikt, verkoopt nu eenmaal erg goed.
Mij valt iig op dat veel gebruikers van boomloze zadels na een aantal maanden cq jaren, toch terug grijpen naar een boomzadel. Spit maar eens door de berichten of kijk eens op EA...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:22

ik ben wel bekend met boomloze zadels sevke, heb jarenlang tevreden barefoot gereden.
die heb ik verkocht,omdat hij op mijn pony schuift.
mijn pony heeft een korte rug.
er ligt nu een dressuur boomzadel op(equestor),dus ik ben niet pro boomloos of anti boom.
beiden hebben voor en nadelen vind ik.
dus het is voor mij niet 'de oplossing voor elk zadelprobleem', ik ben ook geinteresseerd in westernzadels mét boom.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:33

Als het zadel op je pony schoof kun je ervan uit gaan dat het er toch niet zo goed op lag. Een goed passend zadel hoort niet te schuiven. Ik ben ook niet anti-boomloos, in sommige gevallen kan het echt een oplossing zijn, maar ik lees hier echt dikwijls : "ik denk dat mijn zadel niet past, ik ga over naar boomloos." En dat vind ik kort door de bocht (no offence ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:28

Je hebt schuiven en schuiven :D
Ik ken genoeg zadels met boom die met opstappen ook schuiven. Heeft meer te maken met de bouw van het paard. En wat te denken van al die reiners die na een spin het zadel weer even recht moeten 'trappen' :)

Boomloos is idd door meerdere fabrikanten ontdekt en idd niet alle boomloos is ook echt boomloos. Vaak is het bar-loos :) (soms alleen bar :D)
En de zadels met flex komen tegenwoordig aardig in de buurt van de stugge boomlozen.

Des te flexibeler het zadel des te makkelijker past het c.q. kan zich aan de rug aanpassen.
Des te stugger het zadel des te preciezer moet het passen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:44

@DD : een spin is dan ook een redelijk heftige beweging, waar je je gewicht op je binnenzitbeenknobbel hoort te hebben,en dan nog moet afrekenen met de middelpuntvliedende kracht. Ik ga er niet vanuit dat de TS haar boomloos zadel verschoven was na een spin :')
Moet nochtans mogelijk zijn met een boomloos zadel. Eén van mijn lessertjes heeft vanmorgen een mooie spin gereden met de barebackpad. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:24

Hihi met een BB-pad :))
Dan moet je ook wel heel redelijk kunnen zitten , of een paard hebben waarbij het midden vrij stil staat tijdens de spin :P

Wat dat schuiven betreft : het kan best nog zijn dat als je een andere Barefoot of Torsion of iets dat er op lijkt probeert , dat die dan wel gewoon prima stevig ligt. Ik kom echt de raarste dingen tegen , bvb. een paardje waar een Cheyenne niet stevig op ligt , en een Cherokee helemaal geweldig blijft liggen , terwijl er qua raakvlak op het paard toch bar weinig verschil is :P

Ik vind het ook wel grappig dat je inderdaad vaak ziet dat sommige mensen na een tijd boomloos weer bij een boomzadel terecht komen.

......en vervolgens na een paar jaar klooien met verschillende boomzadels , toch weer een boomloosje kiezen omdat ze daar lang zoveel gedonder niet mee hadden :P

Ik denk dat het er ook veel mee te maken heeft dat veel van de mensen die voor boomloos kiezen , gewoon de heel erg kritische mensen zijn die steeds iets beters willen en dan toch blijven zoeken of iets anders nog beter werkt. En ik kom ook vaak tegen dat mensen prima tevreden zijn met hun boomloosje , maar toch wat onzeker worden door commentaren van mensen die zeggen dat boomloos niet goed is....vervolgens laten ze toch maar een mooi boomzadel aanmeten , dat lijkt in eerste instantie goed maar uiteindelijk komen de meeste mensen toch weer terug bij boomloos vroeger of later omdat je het constant aanpassen en wisselen van boomzadels ook wel weer zat wordt op een gegeven moment :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:54

sevke, de barefoot waarover ik sprak,heb ik met veel plezier gebruikt voor een arabier.
hier schoof hij niet op, lag als een huis.
op mijn EIGEN pony(dus níet die arabier)schoof het.
Dit ging om een cheyenne overigens.

Ik sta voor veel soorten zadels open overigens,zowel boomloos als met boom.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:27

Ik ook, maar wat pmarena zegt klopt ook. Bij het ene paard ligt het ene model goed, bij het andere paard een ander. Is moeilijk oordelen vanachter een pc-scherm welke voor jou goed geschikt is.
Ik zou zeggen : vraag een testzadel aan. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:38

Ja , het is echt een kwestie van proberen , vaak zit er weinig logica achter , soms verwacht je bijvoorbeeld dat zadel A perfect zal liggen (uit ervaring met soortgelijke ponies / ruiters) en zadel B niet eens het proberen waard is.....en dan blijkt zadel B echt HET zadel te zijn voor dat duo....onbegrijpelijk soms.

Maar dat is maar een heel klein percentage hoor die tegen alle wetten der natuur in gaan :P

Maarja , je zal het maar net zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:17

da's natuurlijk waar.
sevke, testzadel komt goed....
was meer benieuwd naar ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:07

PB Don van Buitenzinnig eens. Zij heeft volgens mij contact gehad met de verkoopster in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:29

heb ik al contact mee....

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:44

Ik had er ook interesse naar. En heb ze dan gezien op equitana. En daar vond ik de kwaliteit niet helemaal top en zag er ook niet allemaal heel recht uit. Dus heb er op afgehaakt en ben nu over op de ghost(die ik overings lelijk vind, maar na zoveel zadels die schoven te lang waren niet goed lagen en zo verder kijk ik niet meer naar het uiterlijk maar naar kwaliteit en dat mijn pony en ik er blij mee zijn)
groeten