De achtergrond van de spade bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:32

spicegirl schreef:
@dofuzz- er zijn nettere manieren om te zeggen dat je het er niet mee eens bent, als bull/baloney.ik zeg het ook gewoon.
waarom kan je alleen signalen geven, met zo een hoop metaal in de mond ? de beter de ruiter, des te minder bit heeft ie nodig vind ik.
en dat de werking aan de ruiterhand legt, is waar. maar dat geld dus ook met dit bit. hoeveel mensen zullen hiermee rijden, die hun eigen rijkunst overschatten ?? dan zie ik ze toch liever met een snaffleshank rijden.
ik weet zeker, dat als mijn paard een spade in de mond krijgt,zonder te rijden, of ook maar eraan te zitten, dat ze heftig in protest gaat..


Ik verzeker jou dat het niet zo is, integendeel. denk aan Tinsel nic. enorm veel protest op elk soort bit, behalve wanneer Flarida hem showde en reed op een spade. niks protest, niks intimidatie, niks vechten.

een spade is het enige bit dat op alle mogelijke punten signaal geeft : mondhoeken, lagen, tong, gehemelte, curb groove en poll. geen enkel ander bit verdeeld signaal over zo veel punten dus is de spade een zacht bit.

aangezien een paard geen braakreflex kent is ook de hoge spoon geen probleem.

heel wat horsemen, inclusief Hunt, Dorrance en co vinden het net het summum van ruiterschap om met een spade op signaal te kunnen rijden.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:46

@spice girl, een spade bit is ook echt alleen voor paarden die super aan de hulpen staan!!! Tuurlijk is het geen fijn bit als je er op 2 handen mee gaat rijden en je moet er ook niet aan trekken, maar daar is dit bit ook absoluut niet voor gemaakt. De vaquero's doen er jaren over om een paard op zulke bitten te kunnen rijden, en t is echte horsemanship!!!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:22

wij zijn geen vaquero's, en zullen het nooit zijn ook...overigens heb ik eens een documentaire gezien over de " echte "vaquero's in zuid amerika , en die zijn niet bepaald paard- vriendelijk, of zacht in de hand.
geen braakreflex hebben is handig, maar ik kan me niet voorstellen dat dat fijn zit in je huig..
ik vind het ondingen, en die mening mag ik hebben.net als iemand anders daar wel van mag houden.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:35

spicegirl schreef:
wij zijn geen vaquero's, en zullen het nooit zijn ook...overigens heb ik eens een documentaire gezien over de " echte "vaquero's in zuid amerika , en die zijn niet bepaald paard- vriendelijk, of zacht in de hand.
geen braakreflex hebben is handig, maar ik kan me niet voorstellen dat dat fijn zit in je huig..
ik vind het ondingen, en die mening mag ik hebben.net als iemand anders daar wel van mag houden.


de cowboys van de westkust van de US, met name de zuidelijke helft, werden en worden vaqueros genoemd en hebben noch in tack, noch in rijdwijze, noch in de manier van met paarden en vee omgaan veel gemeen met hun zuiderse collega's

als je wel eens in een paardenmond gekeken hebt weet je dat die spoon nog wel een eindje van die huig zit.

je mag best een mening hebben maar als die op een foute basis gestoeld is moet je kunnen aanvaarden dat iemand je weerwerk geeft. daarna kun je het nog steeds een onding vinden maar je gaat in tegen de groten der aarde

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:01

mijn mening is niet op een foute basis.laat dat bit aan een engelse ruiter zien (en een meerderheid van de westernruiters ), en er zal niemand zeggen dat het meevalt.ik vind het gewoon teveel ijzer in een krappe ruimte.
en alle bitten zijn als signaal bedoeld.het is ook niet de bedoeling om aan een snaffle te rukken, of een correctional (wil niet zeggen dat dat dan ook niet gebeurd).maar dat kan minder kwaad in onwetende handen, als een spade bit.de meeste mensen overschatten hun rijkunst.
vaquero is een spaans woord, stamt oorspronkelijk uit mexico, en ging naderhand over naar noord america.
en groten der aarde ? :roll: >;) :=
sorry, ben ik een andere mening toegedaan.ik ben uberhaupt geen bewonderaar van welke ruiter dan ook.
maar dat is allemaal een andere discussie. je bent een vaquero-fan ?prima, dat mag.
ik niet.mag ook...

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:33

Ik ben het weer met Dofuzz eens, wat betreft spadebitten en vaquero's.
Real horsemanship, en ja, de groten der aarde.
Ik hoop ooit zo ver te komen dat mijn oudste merries op een spade kunnen, ben er met eentje dichtbij.
Kost heel wat studie, en erg veel training met feel timing en balance, om maar eens met de woorden van een ander te spreken. :D
Nog een jaartje, of twee.
Krijg dan ook les van niet doorsnee trainers.
Sommige ruiters hebben andere doelen dan een wedstrijd rijden.
Wil niet zeggen dat ik niet voor wedstrijden aan het trainen ben, maar die 2 merries hoeven niet meer.

O ja, weer wat geleerd op bokt; " op kloten" als werkwoord.
Ofwel ik ben een "opkloter", leuk op m'n cv *\o/*

En ik maar denken dat mijn onderschrift boekdelen sprak,
zal hem misschien maar veranderen in; empty cans rattle the most

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:42

:= een opkloter he, dat had ik niet achter je gezocht :')

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:41

Echt niet? O:)

piene

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:35

Waarom zou je ooit met een spade willen rijden? wat is het uiteindelijke doel daar aan?
heb je dan bewezen, net als die grote der aarden dat je door een eenorme hoeveelheid metaal in een paard z'n mond te duwen die op allerlei gevoelige plekken drukken , dat je het uiteindelijk dan voorelkaar krijgt om met je pink, en de lichtse beweging je paard te sturen en dan? zegt dat wat over jou? of over het paard? over de band die je samen hebt?
of is het geweldig dat je je paard zo goed aan de hulpen hebt staan dat hij als een robot naar je luisterd?

ik snap het niet, wat is het hoogst haalbare in julie ogen, dat je speciale les nodig hebt, van die grote der aarden en dan?
nog een jaartje of twee en dan een spade erin en dan?


dit is geen banketstaaf mijnerzijds, maar een oprechte vraag van iemand die dat dus niet snapt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:04

Dat vraag ik me dus ook af. Ik rijd op dit moment weer met een billy allen (twee handige teugelvoering). In het bos bitloos (mechanische hackemore) en het gaat meer dan prima! Waarom dan een spade bijvoorbeeld? Is het om het eventuele "ruis" te verhelpen? Aan de andere kant vind ik het woord martelwerktuig iets te overdone... Het is inderdaad hoe je ermee omgaat. Een harde hand maakt dat het een martelwerktuig wordt. Maar net als met hulpteugels denk ik dan: voorkomen is beter dan genezen...

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:00

Een spade er in en dan?
Dan heb ik mijn hoogste doel met mijn paard bereikt.
Het is het eindresultaat van jarenlange training en voorbereiding van een paard als partner, niet als robot.
Het heeft te maken me traditie, respect en loyaliteit, en vooral horsemanship.
Misschien kun je dit artikel lezen ter verduidelijking;
http://www.horsechannel.com/western-hor ... 17722.aspx
Deze dame doet het met arabieren.

O, en sorry een mechanische hackamore heeft hier helemaal niets mee te maken, en vind ik een martelwerktuig.

piene

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:05

ik las ook dat iemand zegt , met een spade bit doet een paard precies wat ik wil de seconde dat ik het hem vraag, uit eigen wil en heel zacht.
dat zachte snap ik wel als diegene zo zacht in de handen is dat de spade werkt alsof de vingers van de ruiter rechtstreeks op de tong drukken.
ik snap de jarenlange training om dit te bereiken, maar is dan niet het hoogste doel om dit zonder zo'n bit te bereiken? ik blijf de neiging houden om te zeggen resistance is futile en willingly weet ik ook ook niet immers als een paard zo eager to please zou zijn en de partnership zo groot had je alweer zo'n bit niet nodig.


het artikel geeft goed weer hoe de vaquero's vroeger hun paard met deze of andere bitten trainden, de oude meesters waren zo soft niet.
nogmaals respect voor diegene die op een juiste manier met zo'n bit om kunnen gaan, ikzelf zou bang zijn dat ik zou moeten niessen of dat ik eens van mijn paard zou vallen (en in reflex de teugels vasthou, hup tong doormidden :+ )zoiets.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:37

ik ben het met piene eens, dat je de hoogste graad van gehoorzaamheid e.d. ook kan bereiken zonder spade.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:01

sonita schreef:
O, en sorry een mechanische hackamore heeft hier helemaal niets mee te maken, en vind ik een martelwerktuig.


Hier ben ik het nu 101% mee eens.

In de spade discussie ga ik mij niet moeien. Ik heb er zelfs nog nooit eentje in het echt gezien, dus ik kan mij er niet echt een mening over vormen. Wat ik wel weet is dat een spade bit in MIJN handen wel een martelwerktuig zou zijn. Ik ben zeker nog niet genoeg ruiter om daarmee te rijden. En met mij zovelen, denk ik...

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:20

wat is een mechaniche hackamore?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:41

zoiets :

Afbeelding

Volgens mij één van de meest paardonvriendelijke optomingen die er zijn.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:50

ow zo,n ding
maar wat is het verschil met een gewone hackamore dan?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:18

Dit is een gewone hackamore, ook wel bosal genoemd

Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:20

ow oke ik ken dan alleen die mechanishe .

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:30

Bij stang en trens is de hefboom volgens mij minder heftig en rijd je als t goed is vooral op de trens en heb je de stang ter ondersteuning.
Hier is totaal geen trens, dus heeft een paard ook niet de mogelijkheid om daar op gereden te worden als ie dan netjes loopt.
Behoorlijke dwang vind ik dit.. niet te begrijpen dat je hiermee zou willen rijden }> .

Bizzybijtje schreef:
Het zijn 2 teugels, die andere teugel zit gewoon aan de andere kant ;)

Maar ik denk dat het te vergelijken is met de stang en trens in dressuur. Maar dat was het eerste wat in mij opkwam, heb niet echt verstand van western helaas :)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:32

een bosal is geen hackamore.een hackamore heeft altijd een hefboomwerking, die heeft een bosal niet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:19

bosal is wel een hackamore. Is een westernhackamore. Als je in USA zegt hackamore, bedoelen ze een bosal. In het "reining" boek van Al Dunning wordt bij hackamore ook verwezen naar een bosal.
Hier in Europa verstaat men inderdaad door de band genomen de mechanische versie onder het woord hackamore.

Kijk maar :
http://www.aldunningsadtack.com/catalog ... s-2-1.html

In gans de catalogus bij de hackamores geen mechanische hack te bespeuren ! ;)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:29

die heeft er verstand van := heb je gekeken wat hij "showtack "noemt ? _O-

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:07

sonita schreef:
Een spade er in en dan?
Dan heb ik mijn hoogste doel met mijn paard bereikt.
Het is het eindresultaat van jarenlange training en voorbereiding van een paard als partner, niet als robot.
Het heeft te maken me traditie, respect en loyaliteit, en vooral horsemanship.
Misschien kun je dit artikel lezen ter verduidelijking;
http://www.horsechannel.com/western-hor ... 17722.aspx
Deze dame doet het met arabieren.

O, en sorry een mechanische hackamore heeft hier helemaal niets mee te maken, en vind ik een martelwerktuig.


Luister, ik word een beetje doodziek van dat vijandige gedoe op bokt af en toe. Als je een spade gebruikt, om wat voor rede dan ook, prima, ieder zijn ding. Ik wil gewoon weten waarom, en verder niemand voor zijn hoofd stoten. Ik vind het vreselijk dat in al die berichtjes ik constant het gevoel heb dat ik alleen maar mea culpa moet roepen, omdat de instelling "tegen" en niet samen is. Dat is denk ik de werking van elkaar berichtjes sturen en niet direct tegen elkaar te kunnen praten... Ik ben er dus niet op uit wie dan ook te schofferen, of beledigen... Ik verwacht dit gedrag ook niet terug... het lijkt net of je een misdaad begaat als je het "verkeerde" zegt. Als je mijn vorige bericht goed leest, pleit ik juist vóór een spade, mits je weet hoe je er mee om moet gaan. Dat geldt volgens mij voor alles. Sommigen pleiten voor bareback, mijn bijrijd poown houdt daar niet van, dus ik rijd nooit bareback... Ik denk dat het niet uitmaakt waar je mee werkt, als je er maar verstandig mee om gaat, en niet je paard pijn doet. Dat ik met een mechanische hackamore rijd, heeft misschien wel een reden... En dat dat bij iemand anders een martelwerktuig is, prima, maar heb respect voor elkaars trainingsprincipes! (dat heb ik toch ook?) Ik zou nooit een spade kúnnen gebruiken, omdat mijn vaardigheid gewoon niet goed genoeg is... Het ligt natuurlijk ook heel erg aan je paard... Waar loopt hij zelf het meest ontspannen op?

Nogmaals, no hard feelings! ;) :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:07

spicegirl schreef:
die heeft er verstand van := heb je gekeken wat hij "showtack "noemt ? _O-


OK, dan. Is Bob Avila goed ?

http://www.avilaproshop.com/index.php?p ... nt=45&pg=1

bij working tack : hackamore = bosal :D :P
Bij de NRHA is de officiele naam van de klas : "3Yolds snaffle bit/hackamore". En ook hier bedoelen ze de bosal...
Zie maar in de NRHA rulebook blz 55 : voorwaarden voor deelname aan de SnaffleBit/Hackamore klasse : met snaffle bit of bosal. Een mechanische hack mag absoluut niet. Dat is alleen in Europa, dat er een mechanische hack bedoeld wordt bij het woord hackamore. In de USA is het een bosal.