[WN] Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:55

Ik merk dat binnen het westernwereldje nogal de overtuiging heerst: her allerbeste of helemaal niets. Echter niet voor iedereen is een zadel van 3000-4000 euro aankoop rieel. Veel gezocht topics hier op bokt vragen om een betaalbaar westernzadel. Het lijkt me daarom helemaal geen verkeerd idee om een lijstje te maken van zowel boom als boomloze zadels van verschillende kwaliteitsklasses.

Even wat definities:
A merk = top of the line, het allerbeste leer, de beste pasvormen en afwerking, fijne zachte zittingen en duurzaamheid met een luxe uitstraling, voorgevormde fenders, Zachte dikke onderkant, geen onregelmatigheden.
B merk = Goede pasvorm kwalitatief goed leer, degelijke afwerking goede standaard zitting en goede zachte onderzijde.
C merk = Redelijk tot goede pasvorm, kwaliatief redelijk-goed materiaal, standaard zitting nette afwerking van belangrijke onderdelen
D merk = Redelijk leer, redelijke pasvorm, hinderd het paard niet.
F merk = F voor Failure, scheve zadels, goedkoop materiaal, slechte afwerking, slechte pasvorm, slechte-gevaarlijke afwerking.

Mijn lijstje tot nu toe, enkel zadels die ik in handen heb gehad!!
Let op! Ik heb zadelcurussen gevolgd, maar alleen op Engelse zadels gericht. Ik heb me wel in Western verdiept, maar geen gedegen opleiding gevolgd! Ik ben geen western zadelpasser

A
Continental
Pullman
Startrekk (?) (misschien B? maar ik ben erg erg over te spreken)

B
Bob Marshall (omdat er bij de modelen die ik heb gezien geen extra drukverdelende pads zijn ingebouwd)
Billy Cook
Freeform
Freemax
Crates

C
Wintec
Montana
White Star
Barefoot

D
Hilason
Randolls

F
Merkloos
Zadelmarkt

Wie o wie vult me aan? En discussies mogen natuurlijk, maar houd het netjes! :o

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:16

Aanvulling op A:
- Harris
- Blue Ribbon
- Champion Turf
- Dale Chavez
- Bob's Customs
- Triple W

Vraag me verder eigenlijk wel een beetje af wat je nou met zo'n lijst wil?
Dat je tegen anderen kan zeggen: "Ik heb een A-merk zadel". Dat interesseert toch niemand iets?

Mensen die onbekend zijn met de westernzadels moeten er sowieso een kenner bij halen en een zadel kopen dat past en niet afgaan op dit soort categorisering. Ja alleen het beste is eigenlijk goed genoeg, omdat goedkoop helaas vaak duurkoop is.

troi

Re: Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:39

Wat betreft de boomlozen is Bob Marshall top of the line. Dus die zou ik zeker onder A brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:44

MLoeser: zo'n lijstje heeft absoluut geen nut, want de meeste merken hebben zowel low-budget als high-end zadels in hun assortiment en dat is onderling appels met peren vergelijken.
Verder kan een zadel van 10K+ nog beroerder op een paard liggen als eentje van 1K. Hooguit dat een groter merk meerdere soorten bomen in zijn assortiment zadels gebruikt en de paskans bij een bekend merk dus groter is.

Verder hebben we in een ander diskussie kunnen lezen dat het bij een héél duur zadel helemaal niet uitmaakt of het goed past of niet, want het paard draagt het toch maar een uurtje 8-)
Waaruit ik meen op te maken dat de high-end wedstrijdruiter zich meer bezighoudt met the looks, waar een enduranceruiter eerder voor komfort en pasvorm gaat.

Een zadel is opgebouwd uit een aantal facetten waarbij goede materialen (boom en leer) nu eenmaal meer kosten als goedkopere materialen. Verder kun je de prijs drukken door het bijv. in Mexico in elkaar te laten zetten.
Zolang de nakontrole maar goed is hoeft het zadel er niet slechter van te worden. Een bekend merk met een goede garantie geeft dan nog meer zekerheid.
En wat in Amerika een C-merk is wordt hier onder een A-prijs verkocht.

Verder geeft iedereen een eigen invulling aan wat er van een zadel verlangd wordt.
Iemand die dagelijks koeien aan de horn heeft hangen heeft iets stevigers nodig als iemand die 1x in de week een recrea-(western)buitenritje maakt.
De 2e persoon heeft niets aan een zadel van 35 kilo wat met gemak 50+ jaar mee gaat, en nummer één doe je zeer waarschijnlijk geen plezier met een superdeluxe Equitation showzadel met een gedwongen zit.

Nu is een Zadelmarkt-achtig zadel uit India weer een ander uiterste natuurlijk :)
, maar je kunt per definitie geen markering hangen puur aan een zadelprijs en al zeker geen kwaliteitskenmerk.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:55

Ik vind het eigenlijk best een goed idee. Natuurlijk is het niet zaligmakend, maar toch fijn als leidraad. Iedereen snapt dat als een zadel niet past het nog zo duur kan zijn, het nog steeds een slecht zadel voor jouw paard is!

Overigens zie ik Circle Y er niet bijstaan. Zijn dit goede zadels??

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:47

ik ben ook wel eens benieuwd of garaldn goede zaels zijn?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:48

Volgens mij vallen billy cook en crates in nederland wel onder de a-merken hoor.

@ Kay_kim; garaldn? Ik denk dat je Garland bedoelt? :D Zijn naar mijn mening erg degelijke zadels. Wel schijnen ze een vrij specifieke pasvorm te hebben. En naar verluidt vallen ze onder de B-merken.

Ik ben het met dubbeldun eens. Echter, vind ik het wel leuk om eens op deze manier naar verschillende merken te kijken. En het kan een leuke richtlijn zijn voor mensen die western tack willen aanschaffen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:28

Nog enkele merken:

Montana
Rocking R
Bighorn

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:03

ik snap niet waar zo'n lijstje voor nodig is , voor de één een Azadel voor een ander niet.....
ik heb een hand gemaakt zadel van eurohorse, voor mij een topzadel ,hij ligt goed op mijn paard ,ik zit er goed in en ik vind hem mooi.
een ander zegt misschien ach dat is maar een eurohorse zadeltje...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:34

ik ben het wel eens dat een zadel in de eerste instantie moet passen maar er is toch wel verschil in lederkwaliteit, kunstoffe boom/houte boom,... ik heb een garland ( sorry voor men typefout) omdat dat zadel goed paste op men paard (zadelpasser laten komen) en had er een ander merk beter op men paard geleden had ik waarschijnlijk een ander merk! maar was gewoon benieuwd, vind zo een lijstje wel leuk om eens te zien want zoveel ken ik niet van zadel maar ik ben ermee akkoord dat het zadel eerst en vooral goed op je paard moet passen!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:52

Ik denk zelfs dat je veel mensen die tack aan willen schaffen hiermee op het verkeerde been kunt zetten en vindt het helemaal geen goed idee. Je geeft zelf al aan dat je geen kennis van westernzadels hebt en alleen een zadel 'in handen hebben' waarvan jij vindt of denkt dat het leer goed is zegt helemaal niets. Jij kunt nl helemaal niet zien wat voor boom er in het zadel zit en of deze van goede of slechte kwaliteit is, goed of slecht in elkaar gezet. Of een zadel met handenvol spijkers in elkaar is getimmerd of niet. Hoeveel verstand heb je verder van de verschillende soorten leer? Wie beslist of een zadel een A, B of andere klasse zadel is? Ik heb een duur continental equiflex zadel en ik kan je zeggen: dat is écht geen top of the line van het allerbeste leer. Er is leer wat vele malen beter is en het is wel een zadel van toch wel héél véél euries. Een fijne zachte zitting zegt helemáál al niets over kwaliteit, dat is puur een persoonlijke voorkeur en ik kan je ook zeggen dat ik op mijn 2e zadel, met hard-seat, stúkken beter rijdt dan met de gel-seat van mijn equiflex, dus ook die vergelijking gaat al helemaal niet op.
Wat mij betreft begeef je je met deze post op behoorlijk glad ijs zonder benodigde (of enige) kennis. Verder is een engels zadel is absoluut níet te vergelijken met een westernzadel.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:51

Neem nu bv cattleman's je hebt de basic, je hebt de top line en je hebt de starreiners(die heb ik )
zit dus van 1600 euro tot 4500 euro.
Zijn van het beste leder, voorgevormde fenders en echt schaapvel onderaan.
Die kan dus zowel a als b merk zijn?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:17

Roosje1987 schreef:
Volgens mij vallen billy cook en crates in nederland wel onder de a-merken hoor

Billy cook wordt in n-amerika dus weer door velen absoluut afgeraden, veel paarden met rugproblemen met deze zadels etc (wss zijn de oude billy cooks ooit goede kwaliteit geweest, nu massa productie en kwaliteit omlaag ofzo of iig niet consistent).
Crates wel weer iets beter dan billy cook, maar zeker geen A-merk. Circle-Y is ook niet geweldig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:34

Continental vind ik nu ook niet direct een A-merk.
Nog een paar :
Pool's
White Star
Brazos
Westwood

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:47

Op zich interessant, maar ik zie dat je barefoot bij C hebt gezet. Waarom? Een barefoot heeft tegenwoordig standaard een ingebouw drukverdelend systeem (oid, vps noemen ze dat) en is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar met verschillende leerkwaliteiten.
Alleen al voor de boomloze zadels is het lastig om een dergelijke indeling vast te houden (waarom schaal je een zadel met kussens hoger in, westernzadels met boom hebben deze immers ook niet).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:35

@_linda Circle Y niet goed??? Vind de kwaliteit van de circle y toch altijd goed, gezien t leer wat ze gebruiken enz enz.

Maar zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:50

Ik zou barefoot ook bij C zetten. De leerkwaliteit van barefoot vind ik nu niet direkt om laaiend over te worden. En Startrekk wat is dat voor iets ? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
A zou ik zeggen : de duurdere Cattleman's, Blue Ribbon, Harris, Bob's, Pullman, Dale Chavez, de duurdere Brazos.
Bij een A-merk zou je kunnen stellen dat het tweedehands goed zijn waarde behoud, en van de merken die ik hier opnoem is dat zeker zo.
Ik weet niet of ik een boomloos zadel onder A zou kunnen kwalificeren := Ik heb er in elk geval nog geen tegen gekomen dat de kwaliteit benadert van de merken die ik hierboven opnoem.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:54

@sevke startrekk is boomloos met van die losse panelen die je eronder doet. Ik vind het waardeloos!!!
Heb met t eerste westernzadel gereden die was gemaakt van een soort nubuckleer. Mijn spijkerbroek zat na een half rondje draven rond mijn knie gedraait en mijn kuit was dus bloot!!!
Toen ik dat zei kreeg ik als commentaar, tja hij is gemaakt om met een rijbroek mee te rijden... Pardonnnn??????? Dus dat was 1 keer maar nooit weer.... Ze zijn nu wel beter hoor, maar t systeem spreekt me niet zo aan. 't Zadel ligt voor mijn gevoel te veel op t paard ipv er om heen.

Dacota

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:00

Ik vind dit ook een ontzettend raar en misleidend topic.
We hebben bv een garland (lagere prijsklasse, dun ital. leder dat verstevig is met nylon webbing) die heeft jaren goed dienst gedaan op mijn haflinger. Heel wat km's gemaakt en voor ons allebei geen comfort-problemen. Dan een dure Bighorn roper gekocht, dik tuigleder, zware ralide boom erin. Gemaakt om jaren zwaar te werken en ik kwam er gebroken uit na 2u.

Zelfde voor de pasvorm, als een "C-zadel" past op je paard is dat voor je paard veel beter dan een minder-passend 5000 euro zadel.
Als ik prijzen hoor van 5000 euro voor een (fabriek gemaakte) bob's dan weet je toch dat je vooral de naam betaald? Je kan een custom made kopen voor de helft (en met custom made bedoel ik dat de zadelmaker bij jouw thuis de naakte boom komt passen, niet dat je de kleurtjes/tooling/concho's/blingbling uit de catalogus/online kiest)

Mensen die een beetje op de hoogte zijn van westernzadels weten dit, maar mensen die pas in de westernsport terecht komen (wedstrijd of recreatief) die kunnen heel wat centjes verliezen door slecht zadeladvies. En dan heb ik het nog niet over de paarden die onder een niet passend zadel lijden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:04

sevke schreef:
Bij een A-merk zou je kunnen stellen dat het tweedehands goed zijn waarde behoud, en van de merken die ik hier opnoem is dat zeker zo. Ik weet niet of ik een boomloos zadel onder A zou kunnen kwalificeren

Een Bob Marshall boomloos westernzadel is juist enorm waardevast! ;)
Maar ik vind het hele categoriën-idee zoals hier voorgesteld een beetje kul :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:30

MLoeser schreef:
Even wat definities:
A merk = top of the line, het allerbeste leer, de beste pasvormen en afwerking, fijne zachte zittingen en duurzaamheid met een luxe uitstraling, voorgevormde fenders, Zachte dikke onderkant, geen onregelmatigheden.
B merk = Goede pasvorm kwalitatief goed leer, degelijke afwerking goede standaard zitting en goede zachte onderzijde.
C merk = Redelijk tot goede pasvorm, kwaliatief redelijk-goed materiaal, standaard zitting nette afwerking van belangrijke onderdelen
D merk = Redelijk leer, redelijke pasvorm, hinderd het paard niet.
F merk = F voor Failure, scheve zadels, goedkoop materiaal, slechte afwerking, slechte pasvorm, slechte-gevaarlijke afwerking.

Misschien dan even een aanpassing vwb de kwaliteitsmarkeringen :)

A merk = top of the line,
Het allerbeste leer en afwerking, duurzaam met een degelijke en/of luxe uitstraling. Echt schaap aan de onderkant. Geen spijkers gebruikt, hardware van koperlegering of RVS. Volledig benchmade.
Evt zilver van echt zilver (niet silverplated oid). Boom van degelijk/hardhout of goed merk kunststof.

B merk = kwalitatief goed leer, degelijke handmatige afwerking. Onderzijde 100% wol/vilt. Houten of goede kwaliteit kunststof boom.

C merk = Acceptabele kwaliteit/dikte leer, redelijk/goed hardware, nette afwerking. Onderzijde kunstwol. Stikwerk/tooling machinaal.

D merk = Leer van mindere (dunnere) kwaliteit, afwerking laat te wensen over. Hardware roestgevoelig. Onderzijde kunststof, boom onbekend. Stikwerk/tooling machinaal.

F merk = Geperst dun leer (soms wordt de kreet 'gedubbeld' gebruikt als teken dat het erg stevig is ;( ), goedkope roestgevoelige hardware, slechte/scheve afwerking. Stikwerk machinaal, ondiepe/opperlvlakkige tooling.
Boom: goedkoop licht hout niet omwonden/versterkt of 2 holle kunststof schalen die op elkaar gelijmd zijn (en snel losbreken). Onderkant dun nepbont/fleece.
Leer is vaak geverfd om krassen/scheuren te verbloemen. De onderkant van de pommel en de binnenkant van de beugels zijn vaak van suede. ( http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm )

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:37

@ CC bedankt voor de uitleg. _/-\o_
Nee, ik zou zoiets dan zeker niet onder A-merk klasseren. Dan moet je de vraag in de OP anders stellen : ipv "wat zijn A B etc merken" moet je dan vragen "van welk zadel zijn jullie tevreden ?". Iets heel anders.

@dacota : ik begrijp het probleem niet. Het topic gaat toch niet over het passen van zadels ? Het gaat over de kwaliteit van de zadels. En draai of keer het hoe je wil, maar als jij, als "ervaren westernruiter", want dat leid ik toch af uit je post, een zadel van Garland in je handen hebt, en een Bob's, en je voelt en ziet het verschil niet, dan stel ik mij daar toch ernstig vragen bij ;)

@WB : kan zijn. Ik ken het hele BM concept niet, heb nog nooit een dergelijk zadel van dichtbij gezien. Ik vind ze persoonlijk spuuglelijk van de foto's af te zien, maar dat is dan MIJN mening, en hoeft niets aan de kwaliteit af te doen.
Ik vind die onderverdelingen wel eens nuttig, zeker zoals DD ze voorstelt.

Als potentiele nieuwe westernruiters de lijst eens nakijken, hebben ze toch een idee van hetgene ze kopen. Kwaliteit zegt dan wel niets over de pasvorm, maar toch iets over de duurzaamheid en tweedehandswaarde !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:49

sevke schreef:
Als potentiele nieuwe westernruiters de lijst eens nakijken, hebben ze toch een idee van hetgene ze kopen. Kwaliteit zegt dan wel niets over de pasvorm, maar toch iets over de duurzaamheid en tweedehandswaarde !

Vooropgesteld dat je er van uit gaat dat potentiele nieuwe westernruiters ook daadwerkelijk kennis van leerkwaliteit hebben, RVS van gewoon ijzer kunnen onderscheiden, een rechte boom kunnen herkennen, de gebruike boom op zijn waarde kunnen schatten (als je die al kunt zien, wat op zich al een herkenpunt van slechte kwaliteit is :D )

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:58

duurdere zadels hebben een betere pasvorm als goedkope,(zeker de namaak cheapies ), omdat er meer werk en onderzoek word ingestoken. dat wil ntl. niet zeggen dat ze alle paarden passen, maar dat doen de goedkope zadels ook zeker niet.
en goedkoop en kwaliteit/duurzaamheid gaan ook niet hand in hand.maar als je echt zuinig en voorzichtig bent, kan je ook met een hoofdstelletje van 20 euro 10 jaar doen :j
maar een mooi harris zadel is 10.000 $ en duurder (waar dan de prijs/kwaliteit-verhouding ook is kwijtgeraakt, en je betaald voor de naam), en je hebt ook zadels van 125 $ . ergens is er dan toch bezuinigd.het verschil ga je zien na gebruik.en bij verkoop.
bij billy cook ligt het nu weer ff anders : BC maakte eerst zelf de zadels.toen verkocht ie zijn "naam "en productie aan BigHorn.die maakten slechte kwaliteit zadels, en het hele bedrijf ging mede daardoor over de kop.nu maakt ie ze weer zelf, en zijn ze weer prima.
circle y is een rpima merk, van goed kwaliteit.ze hebben veel vintage nog op de markt (ik heb ook een vintage hoofdstel van hun-niet te onderscheiden van nieuw ).dat is een teken, dat hun tack lang mee gaat, anders is het er na pakweg 10 jaar niet meer.
garland, pools e.d. zijn europese zadels.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:03

DubbelDun schreef:
sevke schreef:

Vooropgesteld dat je er van uit gaat dat potentiele nieuwe westernruiters ook daadwerkelijk kennis van leerkwaliteit hebben, RVS van gewoon ijzer kunnen onderscheiden, een rechte boom kunnen herkennen, de gebruike boom op zijn waarde kunnen schatten (als je die al kunt zien, wat op zich al een herkenpunt van slechte kwaliteit is :D )

Ik ga daar juist NIET van uit. Daarom juist dat zo'n lijstje handig kan zijn ;)