[WN] western rijlaarzen poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

western rijlaarzen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:11

Ff een vraagje uit nieuwsgierigheid...hoe houden jullie je western boots netjes?Ik maak ze altijd schoon met zadel zeep en dan lederolie erop.
Zit ik nu helemaal fout en moet het met schoenpoets ( waar vind ik die kleuren??)?

Anoniem

Re: western rijlaarzen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:27

Blikje ledervet en borsteltje staan hier standaard in het raamkozijn van de bijkeuken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:10

Ook ik maak ze schoon met zadelzeep. Alleen doe ik er zadelvet op, geen olie.
Maar dat is alleen maar omdat ik nooit olie gebruik en dat dus ook niet in huis heb ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:03

Schoonmaken met zadelzeep & spons (om modder, opgedroogde mest & andere sjit te verwijderen :P) en daarna zet ik ze in vette schoensmeer (om kale plekken verbergen).
Het beste is de schoensmeer redelijk dik aan te brengen, een poosje inlaten trekken en dan uit te borstelen met een zachte schoenpoetsborstel.

Als finishing toch spuit ik de laarzen nog eens in met water- & vuil afstotende spray (Scout of Ariat).

Bovenstaand ritueel doe ik zo'n 2 tot 4 keer per jaar.

*wil zo lang mogelijk genieten van fijne (maar dure) ariats* :o

catalyst1 schreef:
( waar vind ik die kleuren??)?

'n beetje schoenmaker heeft een groot assortiment schoenpoets :j (ik heb donkerbruin, roodbruin en zwart)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:05

Ik zorg vreselijk slecht voor m'n laarzen, ik denk dat ik ze 1 of 2x per jaar afspuit zodat ze moddervrij zijn, ze laat opdrogen en er vervolgens een lading ledervet overheen smeer :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:32

Yessy schreef:
Ik zorg vreselijk slecht voor m'n laarzen, ik denk dat ik ze 1 of 2x per jaar afspuit zodat ze moddervrij zijn, ze laat opdrogen en er vervolgens een lading ledervet overheen smeer :)

Same here.
Na een paar jaar een keer een nieuwe zool eronder en mijn Sendra's gaan zo al zeker 5 jaar mee.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:53

Ik doe er ook maar weinig aan.
Haal na het rijden meestal de borstel eroverheen, zodat het vuil eraf is en verder heel af en toe een likje zadelvet eroverheen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:55

Ik vet ze alleen regelmatig in met Rapide lederdressing. Geen schoensmeer nodig voor de kale plekken op die manier. Bij perioden van nat weer even een spray er overheen. Mijn ervaring met olie is dat het ook naar de binnenkant trekt en je dan blaren loopt omdat ze stroef worden van binnen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:35

Mikkee schreef:
Yessy schreef:

Same here.
Na een paar jaar een keer een nieuwe zool eronder en mijn Sendra's gaan zo al zeker 5 jaar mee.

*\o/* tien jaar en ze gaan steeds lekkerder zitten. Ze zijn nu wel echt op hoor en ik zou ze eigenlijk weg moeten gooien... :o

p.s. niet teveel vet dan smeer je het leer dicht, ik neem aan dat hierboven bij wijze van spreken is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:27

Verplaatst van WN-AM naar WN-TR